×

چرا شاهد افزایش قیمت گیتار در سطح بین المللی هستیم؟

قطعا همه نوازنده‌ها و یا افرادی که به دنبال خرید گیتار هستند، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت شدید این ساز در فروشگاه های معتبر بوده اند. اما این موضوع تنها به نوسانات قیمت ارز در ایران مربوط نیست. در واقع، فقط ما ایرانی‌ها شاهد این افزایش قیمت نبوده ایم بلکه قیمت گیتار در سطح بین المللی رو به افزایش است. این موضوع می تواند یک زنگ خطر برای همه نوازندگان باشد! اما دلیل افزایش قیمت گیتار چیست؟ چه کاری می توانیم انجام دهیم و چگونه ساز مورد نظر خود را با قیمتی پایین تر خریداری کنیم؟ در این مقاله به شکل کامل این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید قبل از افزایش دوباره قیمت گیتار، ساز خود را با اطمینان خریداری کنید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

گیتارهای گران قیمت با متریالی کمیاب!

یکی از نکاتی که باید حتما مد نظر داشته باشید، این است که شرایط برای گیتاریست‌ها از همیشه سخت تر خواهد شد. این موضوع تنها به قیمت وابسته نیست بلکه متریالی که برای ساخت گیتارها مورد استفاده قرار می گیرد نیز روز به روز کمیاب تر و گران قیمت تر می شوند. اما دلیل آن چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می شود که متریالی که برای ساخت گیتارها استفاده می شود، به مرور تغییر داشته باشند، این است که سازمان محیط زیست در مقابل بسیاری از کمپانی‌های تولید گیتار ایستاده است و اجازه قطع درختان خاص از برخی از جنگل‌ها دیگر وجود ندارد. برای مثال، دو سال پیش شرکت فندر اعلام کرد که دیگر از چوب Swamp Ash برای ساخت گیتارهای خود استفاده نمی کند و از چوب‌های دیگر برای ساخت‌ سازهای خود بهره می برد. این اتفاق برای دیگر سازها نیز اتفاق افتاده است.

Andy Mooney

این موضوعات نه تنها در مورد گیتارهای الکتریک صدق می کند، بلکه گیتارهای آکوستیک، بیس، کلاسیک و حتی آمپلی فایرها و افکت‌ها نیز وضعیت مشابهی دارد. برای مثال، Andy Mooney، مدیر عامل شرکت فندر در یک مصاحبه اعلام کرد که کمبود قطعات تولید ساز نه تنها باعث شده تا شرکت‌ها و برندها به دنبال استفاده از متریال جایگزین باشند، بلکه باعث شده تا ساخت گیتارها هزینه به مراتب بالاتری برای این شرکت‌ها داشته باشد. همانطور که می توانید حدس بزنید، وقتی هزینه تولید یک کالا افزایش پیدا می کند، قیمت فروش آن نیز افزایش خواهد داشت!

یک بحران جهانی

همانطور که پیش تر نیز اعلام کردیم، افزایش قیمت تنها برای نوازندگان ایران نبوده و در تمام دنیا این افزایش قیمت صورت گرفته است. در واقع به دلیل کمبود قطعات، ساخت گیتارها هزینه بیشتری برای شرکت‌های سازنده دارد و همین موضوع باعث می شود تا قیمت نهایی گیتار نیز برای نوازنده گران تر تمام شود. اما این فقط بخشی از موضوع است. اوضاع به مراتب از چیزی که فکر می کنید بدتر است!

احتمالا بسیاری از شما می دانید که کشور آمریکا در حال تجربه یک تورم بسیار شدید است و همین تورم شدید، قیمت بسیاری از اجناس را در این کشور افزایش داده است. همانند بسیاری از کشورهایی که درگیر تورم هستند، قیمت سوخت و بسیاری دیگر از کالاهای اساسی در آمریکا در طی ماه‌های گذشته افزایش داشته باشید. در نظر داشته باشید که متریالی که با استفاده از آن به تولید گیتار می پردازند نیز افزایش قیمت داشته است. بنابراین این افزایش قیمت جهانی نه تنها رابطه مستقیمی با کمبود متریال دارد، بلکه تورم آمریکا نیز تاثیر مستقیمی بر روی قیمت‌های نهایی سازهای موجود در بازار داشته است.

چه کاری از دستمان بر می آید؟

دلیل های افزایش قیمت گیتار

در این برهه از زمان که نه تنها قیمت‌ها در داخل در حال افزایش هستند، بلکه قیمت دلاری گیتارها نیز افزایش داشته، چه کاری می توانیم انجام دهیم تا ساز مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنیم؟ صادقانه یکی از تنها راه‌هایی که می توانید انتخاب کنید، این است که در سریع ترین زمان ممکن، اقدام به خرید ساز مورد نظر خود کنید. با سریع تر خریدن گیتار و یا تجهیزاتی که مد نظر دارید، نه تنها می توانید ساز مورد نظر خود را با قیمت مناسب تری خرید کنید، بلکه می توانید سازهایی با کیفیت تر را خریداری کنید زیرا شرکت‌ها با مرور زمان، از متریالی با کیفیت پایین تری برای ساخت سازهای خود استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی : معرفی محبوب ترین سبک‌های موسیقی دنیا

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا دلیل های افزایش قیمت گیتار را بررسی کنیم و این موضوع را در سطح بین المللی بررسی کردیم. همچنین دلایل مختلفی که می تواند باعث شود تا قیمت دلاری سازهای موجود در بازار افزایش پیدا کند و راه حل خرید ساز با قیمتی مناسب را نیز بررسی کردیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “چرا شاهد افزایش قیمت گیتار در سطح بین المللی هستیم؟
  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۰۶ ب٫ظ

    همه با هم بریم جلو در شرکت سازکالا
    گیتار های نابشون رو بخریم تا تموم نشدن
    دوستان، فعلا بی‌خیال ایران‌خودرو و سایپا بشید … سپاس

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۳۶ ب٫ظ

      🙏🙏🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *