×

ابزارهای مورد نیاز برای کوک کردن پیانو گرند

در میان مدل‌های مختلف پیانو، پیانوهای گرند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند و دلیل آن، صدای بی نظیر و همچنین حس فوق العاده ای است که این سازها به نوازنده منتقل می‌کنند. اما پیانوهای گرند، به عنوان محبوب‌ترین مدل پیانوهای آکوستیک یک مشکل عمده دارند و آن، کوک کردن آن است. همانطور که می‌دانید این پیانوهای آکوستیک با طراحی خاصی ساخته می‌شوند و برای آن که بتوانید صدای مورد نظر خود را از آن‌ها دریافت کنید، چکشی باید بر روی سیم‌های مختلف ضربه بزند تا نت‌های مختلف نواخته شوند. در بسیاری از مواقع یک متخصص باید به طور مستمر ساز شما را کوک کند، اما در صورتی که می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید و ساز خود را کوک کنید، در این مقاله، ابزار کوک کردن پیانو گرند که به آن‌ها نیاز خواهید داشت را به شما معرفی کردیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ابزارهای مورد نیاز برای کوک کردن پیانو گرند

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است، مدت زمانی است که ساز باید در آن کوک شود. اگر یک پیانوی گرند جدید خریداری کرده اید، باید در سال اول هر سه ماه یکبار آن را کوک کنید. پس از آن، می‌توانید این مدت را به یکبار در هر شش ماه افزایش دهید. در نظر داشته باشید که یک پیانو هر چه در سال‌های ابتدایی منظم‌تر کوک شود، ماندگاری کوک آن در طولانی مدت بیشتر خواهد شد.

چکش مناسب برای کوک پیانو

اولین ابزاری که برای کوک کردن یک پیانوی گرند به آن احتیاج دارید، چکش خاصی است که به طور اختصاصی برای کوک کردن پیانو ساخته شده است. اگر شما این ابزار را تهیه نکنید، نمی‌توانید ساز خود را به درستی کوک کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا یک چکش با کیفیت و حرفه ای تهیه کنید تا به خوبی بتوانید سیم‌های مختلف ساز خود را کوک کنید.

چکش مناسب برای کوک پیانو

آچار کوک پیانو

این محصول، یکی از کاربردی ترین ابزار ها هنگام کوک کردن پیانو گرند در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از این آچار می‌توانید پیچ‌هایی که برای کوک ساز در نظر گرفته شده است را باز کنید و در نهایت آن‌ها را سفت کنید. این آچار به گونه ای طراحی شده است که می‌توانید به راحتی آن را بچرخانید. بدنه این محصول نیز از جنس استیل مقاوم ساخته شده است تا در مقابل ضربه مقوم باشد.

آچار کوک پیانو

پیچ گوشتی رگولاتور پیانو

هنگامی که شما به کوک کردن ساز خود می‌پردازید، مواقع متعددی به پیچ گوشتی رگولاتور پیانو احتیاج پیدا می‌کنید. با استفاده از این پیچ گوشتی خاص، شما می‌توانید پیچ‌های خاصی را باز و در نهایت سفت کنید که بدون این محصول، باز کردن آن کاری بسیار دشوار خواهد بود. طراحی این پیچ گوشتی بسیار ساده و در عین حال کاربردی خواهد بود به گونه ای که می‌توانید به راحتی با آن به کوک کردن ساز خود بپردازید.

پیچ گوشتی رگولاتور پیانو

آچار T شکل پیانو

این محصول، یکی از ابزار های کاربردی در هنگام کوک کردن پیانو گرند به شمار می‌رود. هنگامی که در حال کوک کردن پیانو خود هستید، برخی از پیچ‌های کوک داخل پیانو را باید باز و در نهایت ببندید. خریداری این ابزار و استفاده از آن باعث می‌شود تا باز و بسته کردن این چیپ‌ها سریع ترو راحت تر انجام شود.

آچار T شکل پیانو

ابزارهایی برای یافتن دقیق نت

پس از آن که ابزارهای مختلف را برای تغییر دادن پیچ‌های داخل پیانو خریداری کردید، وقت آن رسیده تا ساز خود را با دقت بالا کوک کنید. برای آن که بتوانید به دقیق ترین شکل ممکن نت‌های مورد نظر خود را بر روی ساز پیدا کنید، باید از یک نوع تیونر استفاده کنید.

در بسیاری از مواقع ما خریداری یک تیونر الکترونیکی را پیشنهاد می‌دهیم زیرا این نوع تیونرها، از یک میکروفون در داخلی بهره می‌برند و با نواختن نت، می‌توانید به مقدار دقیق تفاوت صدا با نت کوک شده را به دست آورید.

تیونر الکترونیکی

در مواقع دیگر می‌توانید از چنگال کوک استفاده کنید. این محصول، پیش از آن که تیونرهای الکترونیکی به بازار عرضه شوند مورد استفاده متخصصان بوده و هنوز هم بسیاری از متخصصان قدیمی پیانو، از چنگال کوک به جای تیونرهای الکترونیکی استفاده می‌کنند.

چنگال کوک

ابزارهایی برای میوت کردن نت‌های مختلف

یکی از تکنیک‌هایی که بسیاری از افراد حرفه ای در زمینه کوک کردن پیانو انجام می‌دهند، این است که هنگام کوک کردن یک نت خاص، دیگر نت‌ها را میوت (بی صدا) می‌کنند. که هنگامی که یک سیم در پیانو به لرزش در می‌آید، ارتعاش آن به دیگر سیم‌ها نیز برخورد می‌کند و در واقع، نت‌های مختلف به شکل همزمان شنیده می‌شوند.

برای آن که تیونر الکترونیکی و یا چنگال کوک شما به طور دقیق بتواند نت مورد نظر را تشخیص دهد، بهترین راهکار میوت کردن دیگر سیم‌ها می‌باشد. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید.

 ایزولاتورهای تکه ای

شما می‌توانید از ایزولاتورهای تکه ای استفاده کنید که با قرار دادن آن بر روی نت‌ها، باعث بی صدا شدن صدای سیم می‌شود. همچنین یک نوع گیره و یک نوع شانه نیز به طور اختصاصی برای پیانوها طراحی شده است که با قرار دادن آن در محدوده مورد نظر، می‌توانید سیم‌های مختلف را بدون حرکت در جای خود ثابت نگه دارید. برخی از متخصصان پیانو از یک نوع پارچه نیز استفاده می‌کنند و آن را به دور سیم‌هایی که نمی‌خواهند صدای آن‌ها شنیده شود، می‌پیچند.

مطلب پیشنهادی: آموزش کوک کردن پیانو همراه با ویدیو آموزشی


سخن آخر

در این مقاله، ابزار مورد نیاز برای کوک کردن پیانو گرند را به شما معرفی کردیم تا درصورتی که می‌خواهید خودتان پیانوی خود را کوک کنید، با این ابزارها آشنایی داشته باشید. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید و یا در کامنت مشکل خود را بیان کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *