×

دلیل محبوبیت پدال تیوب اسکریمر چیست؟

نوازنده‌های گیتار سال‌هاست که از پدال‌های مختلف برای به دست آوردن صدای مورد نظر خود استفاده می‌کنند و یکی از محبوب‌ترین پدال‌هایی که دهه‌هاست توسط بسیاری از نوازنده‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، پدال تیوب اسکریمر می‌باشد. اما دلیل محبوبیت پدال تیوب اسکریمر چیست؟

این پدال اوردرایو سبز رنگ دهه‌هاست که بر روی پدال بورد نوازنده‌های سبک‌های راک، متال و به خصوص بلوز حضور داشته است و از آرتیست‌هایی که از آن استفاده کرده‌اند می‌توانیم به Stevie Ray Vaughan ،Gary Moore،Joe Bonamassa ،John Mayer و بسیاری از نوازندگان متال اشاره کنیم.

دلیل محبوبیت پدال تیوب اسکریمر

اما دلیل محبوبیت این پدال چیست و چرا بسیاری از نوازنده‌ها از این پدال برای گرفتن صدای گیتار خود استفاده می‌کنند؟!

یکی از نکاتی که در مورد این پدال وجود دارد این است که شما می‌توانید با تغییر سه پارامتر اصلی این محصول به صداهای مختلفی دست پیدا کنید. در ادامه این مقاله به موضوعاتی اشاره می‌کنیم که نوازنده‌ها سعی می‌کنند با استفاده از پدال تیوب اسکریمر به آن‌ها برسند.

۱- افزایش گوش نواز فرکانس های میدرنج

یکی از تاثیراتی که پدال تیوب اسکریمر بر روی صدای گیتار شما می‌گذارد، این است که فرکانس‌های میدرنج گیتار شما را افزایش می‌دهد. این موضوع کمک می‌کند تا صدای گیتار شما در میکس به وضوح شنیده شود. نکته‌ای که در مورد این محصول وجود دارد این است که برخلاف دیگر پدال‌های اوردرایو بازار که باعث بلند شدن صدای گیتار شما می‌شوند، این محصول بیشتر به افزایش فرکانس‌هایی می‌پردازد که باعث بهتر شنیده شدن گیتار می‌شود.

۲- برای بوست کردن آمپلی فایر ها استفاده می شود

همان‌گونه که گفتم این محصول توسط بسیاری از نوازنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا نگاهی به محبوبیت این پدال در نوازنده‌های بلوز بیندازیم. یکی از مزیت‌های پدال‌های تیوب اسکریمر این است که تلفیق آن‌ها با امپلی فایرهای فندر، صدای بسیار گرم و گوش نوازی را تولید می‌کند.

آمپلی فایرهای شرکت فندر و گیتارهای استرتوکستر، از دهه ۵۰ میلادی به عنوان ساز و امپلی فایر اصلی نوازنده‌های بلوز بوده‌اند و بسیاری از نوازندگان این سبک از این گیتارها و امپلی فایرها برای به دست آوردن صدای خود استفاده می‌کنند.

اضافه کردن تیوب اسکریمر به این ستاپ، باعث می‌شود تا صدای یک دست‌تر و بالانس‌تری را در اختیار داشته باشید زیرا هم گیتار استرتوکستر و هم آمپلی فایرهای فندر دارای فرکانس‌های میدرنج بسیار کمی هستند. استفاده از تیوب اسکریمر باعث می‌شود تا کمبود این فرکانس‌ها به بهترین شکل جبران شود.

در ادامه مقاله دلیل محبوبیت پدال تیوب اسکریمر با سازکالا همراه باشید.

بوست امپلی فایر
Ibanez TS808

از طرفی، نوازندگان متال سال‌هاست که از تیوب اسکریمر برای بوست کردن آمپلی فایرهای خود استفاده می‌کنند. استفاده از این پدال قبل از امپلی فایرهای High Gain باعث می‌شود تا صدایی تمیزتر، دقیق‌تر و بسیار شفاف‌تری را به دست بیاورید که از فاکتورهای مهم برای نوازندگی در سبک متال به حساب می‌آید.

مطالب پیشنهادی : مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار

۳- Dynamic Response فوق العاده

یکی از نکات مثبت در مورد این پدال این است که برخلاف دیگر پدال‌های اوردرایو، داینامیک رنج شما هنگام نوازندگی کم نمی‌شود. همانطور که می‌دانید، نوازندگان لید گیتار برای انتقال حس نوازندگی خود از تاچ بسیار خوب خود استفاده می‌کنند. این به این معناست که برخی از نت‌ها با داینامیک کمتر و برخی نت‌ها با داینامیک بیشتر نواخته می‌شود.

تیوب اسکریمر این تفاوت داینامیک را به خوبی حفظ می‌کند و گاهی آن را تشدید می‌کند. به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از این پدال به راحتی حس خود را در سولوهای خود به مخاطب منتقل کنید.

۴- برای گرفتن صدای SRV، به یک تیوب اسکریمر احتیاج دارید

نوازنده بلوز محبوب اهل تگزاس، Stevie Ray Vaughan یکی از اولین افرادی بود که از پدال تیوب اسکریمر استفاده کرد و صدای گیتار خود را با استفاده از این پدال به دست آورد. پس از او، استفاده از این پدال به سرعت میان نوازندگان بلوز محبوب شد و بسیاری از نوازندگان از این پدال برای ضبط آهنگ‌های خود و یا برای اجراهای زنده استفاده کرده‌اند.

در دنیای امروزی نیز این پدال در ۹۰% آلبوم‌های متال مورد استفاده قرار گرفته است زیرا پدالی استاندارد برای بوست کردن آمپلی فایرهای High Gain به شمار می‌رود. از نوازنده‌های بلوز امروزی اما، می‌توانیم به John Mayer اشاره کنیم که اکثر اوقات هنگام نواختن این پدال را روشن می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید صدایی نزدیک به این نوازنده‌ها به دست بیاورید، استفاده از این پدال ضروری است.

۵- پدالی بسیار انعطاف پذیر است

هانطور که کمی قبل اشاره کردیم، یکی از دلایل محبوبیت این پدال استفاده از آن با گیتارهای استرتوکستر و امپلی فایر‌های فندر می‌باشد تا کمبود فرکانس‌های میدرنج در این ترکیب را جبران کند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که اگر از این پدال برای نوازندگی با گیتارهای لس پاول و یا امپلی فایرهای مارشال استفاده کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ ستاپی که برخلاف گیتارها و امپلی فایرهای فندر، به اندازه کافی فرکانس میدرنج دارد.

تیوب اسکریمر انعطاف پذیر
Ibanez TS9 DX

در این شرایط می‌توانید پارامترهای این پدال را تغییر داده و صدایی متفاوت‌تر را دریافت کنید. برای مثال یکی دیگر از نوازنده‌های مشهوری که از این پدال برای صدای گیتار خود استفاده می‌کرد، گری مور نوازنده بلوز بود که بیشتر از گیتارهای لس پاول شرکت گیبسون و آمپلی فایرهای مارشال استفاده می‌کرد.

او از این پدال به عنوان یک بوستر استفاده می‌کرد، او با استفاده از تیوب اسکریمر، آمپلی فایر خود را تا نقطه Break Up امپ می‌برد و به این ترتیب صدایی بسیار حجیم و قدرتمند را دریافت می‌کرد. روشی که بسیاری از نوازنده‌های سبک‌های راک و متال نیز از آن برای استفاده از این پدال استفاده می‌کنند.

۶- tube screamer mini

این پدال با محبوبیت زیادی که کسب کرد و بین نوازندگان رواج یافت شرکت ایبانز را ترغیب کرد تا نسخه‌های مختلفی از این پدال را تولید کند. این پدال در ابعاد مینی هم ساخته شده تا هم در پدال برد شما جای کمتری بگیرد و هم قیمتی پایین‌تر داشته باشد و برای خرید آن مشکل کمتری وجود داشته باشد.

tube screamer mini

در این مقاله دلیل محبوبیت پدال تیوب اسکریمر را بیان کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این پدال صداهای مختلفی را به دست بیاورید و در موقعیت‌های مختلف از این محصول برای بهتر کردن صدای گیتار خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *