×

زمان کمپرس کردن صدا در تولید موسیقی

زمان کمپرس کردن صدا در تولید موسیقی

کمپرس کردن صدا یک تکنیک اساسی و کاربردی در فرآیند تولید موسیقی به شمار می‌رود و استفاده از این افکت، یکپارچگی مناسبی را به سیگنال صدای شما اضافه می‌کند. در این مقاله به بررسی افکت کمپرسور، علت استفاده از آن، زمان مناسب و همچنین نحوه صحیح استفاده از این افکت خواهیم پرداخت. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

کمپرس کردن صدا در تولید موسیقی به چه معناست؟

Compression فرآیندی است که در آن Dynamic Range سیگنال صدایی شما کاهش می‌یابد. این فرآیند با Boost کردن قسمت‌های ضعیف‌تر سیگنال صدا، و همچنین تضعیف کردن قسمت‌های بیش از حد بلند آن، صدایی متعادل‌تر و یکپارچه‌تری را به شما ارائه می‌کند. فرآیند Compression توسط ابزاری به نام کمپرسور انجام می‌شود. کمپرسور دارای چندین المان و پارامتر مشخص و کاربردی می‌باشد و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید این افکت را به طور دلخواه بر روی سیگنال صدای مورد نظرتان اعمال کنید. در ادامه به بررسی جداگانه هریک از این پارامترها خواهیم پرداخت.

کمپرس کردن صدا در تولید موسیقی به چه معناست؟

Threshold

قبل از آنکه کمپرسور اعمال کردن Compression بر روی سیگنال صدا را آغاز کند، نیاز است تا بلندی سیگنال ورودی به حداقل مقدار تعیین شده برسد. این حداقل مقدار Threshold نام دارد. برای مثال اگر Threshold یک کمپرسور بر روی -۱۸ dB تنظیم شده باشد، هر سیگنالی که میزان بلندی آن کمتر از -۱۸ dB باشد، فرآیند Compression بر روی آن اعمال نمی‌شود.

Ratio

به طور کلی، Ratio نسبت سیگنال ورودی به خروجی را نشان می‌دهد. برای مثال، اگر Ratio به صورت ۲:۱ تنظیم شود، یک سیگنال ورودی با بلندی ۲ dB، به ۱ dB کاهش می‌یابد. به همین ترتیب نیز یک سیگنال ورودی با بلندی ۱۰ dB، به ۵ dB کاهش می‌یابد. درواقع Ratio مشخص می‌کند که صدای ورودی شما تا چه اندازه کمپرس می‌شود.

تا کنون دریافتیم که مقدار کمپرس شدن سیگنال صدا پس از عبور از مرز Threshold، توسط پارامتر Ratio تنظیم و کنترل می‌شود. اکنون با پارامتر بعدی یعنی Attack آشنا خواهیم شد.

Attack

پارامتر Attack در کمپرسور، مدت زمان فاصله بین عبور سیگنال صدای ورودی از مرز Threshold و اعمال شدن Compression را مشخص می‌کند. این پارامتر بر حسب میلی ثانیه تعریف شده و هرچه مقدار آن کمتر باشد، کمپرسور با تاخیر کمتری فرآیند Compression را آغاز می‌کند. برای مثال اگر پارامتر Attack بر روی ۵ ms تنظیم شده باشد، فرآیند Compression پس از گذشت ۵ میلی ثانیه بعد از عبور سیگنال صدای ورودی از مرز Threshold آغاز می‌شود.

Release

پارامتر Release دقیقا عملکرد مشابه پارامتر Attack را برای توقف فرآیند Compression تعیین می‌کند. به عبارت دیگر، پس از عبور سیگنال صدای ورودی از Threshold و کمپرس شدن صدا، مدت زمان فاصله بین بازگشت سیگنال ورودی به محدوده پایین‌تر از Threshold و توقف فرآیند Compression توسط پارامتر Release تعیین می‌شود.

Makeup Gain

با اعمال افکت کمپرسور بر روی سیگنال صدا، بلندی آن به طور کلی کاهش می‌یابد. پارامتر Makeup Gain یا Output بر روی کمپرسور، به شما این امکان را می‌دهد تا میزان بلندی صدای خروجی از کمپرسور را به میزان دلخواهتان تنظیم کنید. به طور کلی، Makeup Gain باید تا حدی افزایش یابد که بلندی سیگنال ورودی و خروجی به یک میزان برسد. اما شما همچنین می‌توانید صدای خروجی را از این مقدار بیشتر کرده و سیگنال بلندتری را در اختیار داشته باشید.

چه زمانی باید از کمپرسور استفاده کرد؟

کمپرسور معمولا در مراحل مختلفی از فرآیند تولید موسیقی به خصوص میکس و مسترینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱. استفاده از کمپرسور در مرحله میکس

در مرحله میکس، کمپرسور به منظور متعادل کردن لاین‌های صدا و یکسان سازی Level آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن، استفاده از کمپرسور به شما این امکان را می‌دهد تا صدای پانچی، شفاف و قدرتمندتری را در اختیار داشته باشید.

در هنگام استفاده از کمپرسور در مرحله میکس، به نکات و توصیه‌های زیر توجه کنید.

  • در ابتدا، با Threshold بالا و Ratio کمتر آغاز کنید و سپس به مرور پارامتر Ratio را افزایش دهید تا به مقدار Gain Reduction مورد نظرتان برسید. این کار از کمپرس شدن بیش از حد سیگنال صدا جلوگیری خواهد کرد.
  • فرآیند کمپرس کردن صدا را با Attack و Release های متفاوت امتحان کنید تا تنظیمات مناسب برای سیگنال صدایتان را پیدا کنید. توجه داشته باشید که این تنظیمات برای تمامی منبع‌های صوتی مناسب نیستند. برای مثال، Attack و Release سریع، می‌تواند برای درامز، Attack و Release آهسته، برای وکال مناسب باشد.
  • از پارامتر Makeup Gain یا Output برای افزایش بلندی صدای سیگنال خروجی پس از کمپرس شدن استفاده کنید. این امر سبب می‌شود تا میزان بلندی صدای میکس شما کمتر از مقدار عادی نشود.

۲. استفاده از کمپرسور در مرحله مسترینگ

استفاده از کمپرسور در مرحله مسترینگ

در مرحله مسترینگ، کمپرسور معمولا به منظور یکپارچه ساختن صدای تمامی اجزای موسیقی و افزایش Loudness محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام استفاده از کمپرسور، بهره گیری از نکات زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

  • پارامترهای Attack و Release را به دقت تنظیم کنید. در نظر داشته باشید که یک Attack و Release آهسته‌تر می‌تواند برای مرحله مسترینگ مناسب‌تر باشد.
  • از Multiband Compressror استفاده کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا بازه فرکانسی مشخصی را برای کمپرس کردن انتخاب کنید. در نتیجه می‌توانید فرآیند Compression را با دقت بیشتری انجام دهید.
  • در زمان استفاده از کمپرسور در مرحله مسترینگ، به مقدار بلندی صدای محصول نهایی تان توجه ویژه ای داشته باشید. کمپرس کردن بیش از حد صدا، ممکن است بلندی صدای ضبط شما را بیش از اندازه بالا ببرد و در نتیجه ضبط شما شفافیت و گرمی صدای خود را در تولید موسیقی از دست خواهد داد.

سخن آخر

کمپرسور یک ابزار کاربردی بوده و استفاده از آن، یکپارچگی مناسبی را به محصول موسیقی شما می‌بخشد. و می‌توان از آن در مراحل میکس و مسترینگ استفاده کرد. این افکت دارای پارامترهایی نظیر Threshold ،Ratio ،Attack و Release بوده و شما می‌توانید با تنظیم کردن این پارامترها، سیگنال صدای خود را به طور دلخواه کمپرس کنید.

در این مقاله به پارامترهای کمپرسور، تاثیر کمپرس کردن بر روی سیگنال و زمان مناسب استفاده از این افکت در فرآیند تولید موسیقی اشاره کردیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *