×

مقایسه پیانوهای برند Yamaha و Kurzweil

پیانو Kurzweil

Raymond Kurzweil, Bruce Cichowlas و Stevie Wonder اولین سازهای Kurzweil را در اوایل دهه ۱۹۸۰ تولید کردند. این برند در ابتدا مشغول به ساخت ماشین‌های مخصوص خواندن افراد نابینا بود و همراه با Stevie Wonder از تکنولوژی ساخت سازهای موسیقی به منظور ساخت سازهای دیجیتال استفاده کرد. پیانوهای دیجیتال این برند با دوام و دارای نمونه صداهای گرند، استرینگ و ارگ با کیفیت می‌باشند. در این مقاله سازکالا در مورد مقایسه پیانو یاماها و کورزویل صحبت خواهیم کرد.

پیانوهای Kurzweil (مقایسه پیانو یاماها و کورزویل)
پیانوهای Kurzweil

از جمله پیانوهای دیجیتال با کیفیت این برند عبارتند از:

پیانو Yamaha

از جمله برندهای آشنا در حوزه ساخت با کیفیت‌ترین پیانوهای دیجیتال، گرند، آکوستیک دیواری و بسیاری محصولات دیگر، نام تجاری Yamaha است. این برند از جمله قدیمی‌ترین برندهای ساخت پیانو در جهان به شمار می‌رود و هر ساله در حال بروز رسانی پیانوهای دیجیتال و آکوستیک و ارائه مدل‌های جدید با قابلیت‌های بهتر است.

کمپانی Yamaha از بهترین کیفیت اکشن کلاویه، موتور صدا، خروجی صدا، پوشش کلاویه، حالت‌های مختلف استفاده از پدال‌ها برای مدل‌های حرفه‌ای‌تر مانند سری CLP، اتصالات مختلف و بسیاری ویژگی‌های دیگر برای ساخت پیانوهای دیجیتال خود استفاده می‌کند.

هنگام خرید باید قیمت پیانو و مشخصات فنی پیانو دیجیتال مد نظر خود را بررسی کنید تا بر اساس بودجه و سطح توانایی‌های خود بهترین مدل را انتخاب کنید.

پیانوهای Yamaha (مقایسه پیانو یاماها و کورزویل)
پیانوهای Yamaha

در ادامه مقاله مقایسه پیانو یاماها و کورزویل با ما همراه باشید.

از جمله پیانوهای دیجیتال با کیفیت این برند:

بررسی ویژگی‌های پیانوهای Kurzweil

۱. صفحه کلاویه

پیانو M110 و M210 دارای ۸۸ کلاویه سنگین با اکشن قابل تنظیم برای کلاویه‌ها می‌باشند. پیانو CUP320 دارای ۸۸ کلاویه سنگین با اکشن کلاویه “wood embedded” یا همان چوبی همراه با تاچ کلاویه‌های قابل تنظیم و سنسور ۳ حالته می‌باشد.

۲. حساسیت کلاویه‌ها

۷ سطح مختلف پاسخ لمسی قابل انتخاب برای  M110 و ۴ حالت برای M210 و ۱۰ سطح مختلف نیز برای CUP320 در نظر گرفته شده اند که نوازنده بر اساس سلیقه می‌تواند حساسیت لمسی کلاویه‌های خود را تغییر دهد. این امر باعث شده تا هم نوازندگانی که انگشتان ظریف و هم نوازندگانی که انگشتان پر قدرت‌تری دارند به راحتی با تغییر حالت حساسیت سنسورها، کلاویه‌های ساز خود را شخصی سازی کنند.

۳. پلیفونی

پیانو M110 دارای پلیفونی ۸۸ نت، M210 و CUP320 دارای ۱۲۸ نت می‌باشند.

۴. نمونه صداهای مختلف

M110 ، CUP320 دارای ۸۸ نمونه صدای مختلف اعم از ۹ صدای پیانو گرند و M210 دارای ۲۰ نمونه صدای مختلف می‌باشد.

۵. مدهای مختلف

پیانو M110 دارای مدهای Split, Layer, Duo می‌باشد، M210 دارای مدهای Quick Split/Layer همراه با ولوم قابل تنظیم، CUP320 نیز دارای Layer, Split and Dual 44-key operation می‌باشند.

از حالت Spilt به  منظور استفاده از دو نمونه صدا و نوازندگی ترکیبی استفاده می‌شود. حالت‌های Layer و Dual سطح صدایی هر ساز را بر اساس سلیقه انتخاب کرده و به‌عنوان مثال صدای پیانو به نسبت گیتار غالب باشد.

۶. سکوئنسر/ رکوردر

یک رکوردر با قابلیت ذخیره ۱-Track و ۲۰۰۰۰ نت برای این ۳ مدل در نظر گرفته شده است.

۷. ورودی/ خروجی میدی

برای مدل‌های M110 و M210 از طریق USB و برای مدل CU320 کانکتورهای ورودی و خروجی میدی تعبیه شده است.

۸. پدال

هر سه مدل دارای سه پدال sustain, sostenuto, soft می‌باشند.

Kurzweil CUP320
Kurzweil CUP320
Kurzweil M210
Kurzweil M210

بررسی ویژگی های پیانو های Yamaha

در ادامه بررسی مقایسه پیانو یاماها و کورزویل اینبار نوبت به پیانوهای یاماها رسیده است.

۱. صفحه کلاویه

اکشن کلاویه پیانو YDP 144، GH3 با پوشش آبنوس و عاج مصنوعی می‌باشد که از جمله با کیفیت‌ترین اکشن کلاویه‌های موجود در بین پیانوهای دیجیتال است. پیانو CLP 635 دارای اکشن کلاویه پیشرفته‌تر GH3X می‌باشد که کیفیت بهتری به نسبت GHS را ارائه می‌دهد.

اکشن کلاویه NWX یا همان Natural Wood x کلاویه‌های سفید از جنس چوب طبیعی و آبنوس و عاج مصنوعی برای روکش کلاویه‌ها می‌باشد که لذت و احساس نوازندگی با یک پیانو آکوستیک را برای نوازنده تداعی می‌کند. از جمله بهترین اکشن‌های موجود در پیانو دیجیتال اکشن Grand Touch است که برای مدل CLP 745 در نظر گرفته شده است و حس نوازندگی با پیانو گرند به خوبی برای این مدل لحاظ شده است. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب برند یاماها سنسورها و حساسیت لمسی کلاویه‌ها می‌باشد که شبیه سازی دقیقی به نسبت سازهای آکوستیک و گرند دارند و تنوع اکشن‌های مختلف در این برند باعث شده تا نوازندگان مختلف بتوانند به راحتی گزینه‌های مناسبی در اختیار داشته باشند.

۲. حساسیت کلاویه ها

پیانو دیجیتال YDP 144 دارای حساسیت لمسی ۴ حالته ( Hard/Medium/Soft/Fixed )، مدل CLP 635 ،CLP 645 و CLP 745 دارای حساسیت لمسی ۶ حالته ( Hard2/Hard1/Medium/Soft1/Soft2/Fixed ) می‌باشند.

۳. پدال‌ها

همه پیانوها دارای ۳ پدال Damper, Sostenuto, Soft می‌باشند اما برای مدل‌های CLP 635 ،CLP 645 و CLP 745 آپشن‌های ویژه‌تری برای پدال از قبیل Sustain (Switch), Sustain Contin uously, Sostenuto, Soft, Expression, Pitch Bend Up, Pitch Bend Down, Rotary Speed, Vibe Rotor, Song Play/Pause نیز در نظر گرفته شده است.

۴. نمونه صداها

پیانو YDP 144 دارای ۱۰ نمونه صدا اعم از صدای Yamaha CFX یکی از بهترین پیانوهای گرند شناخته شده دنیا می‌باشد. CLP 635 و CLP 645 دارای ۳۶ نمونه صدای مختلف اعم از CFX و Bösendorfer Imperial و پیانو CLP 745 دارای ۳۸ نمونه صدای مختلف می‌باشند.

۵. افکت

از لحاظ افکت‌های مختلف، پیانو YDP 144 دارای ۴ افکت ریورب، و افکت‌هایی نظیر Intelligent Acoustic Control (IAC) ،Stereophonic Optimizer و Damper Resonance می‌باشد که در این رده قیمتی افکت‌های کاربردی و بسیار خوبی برای تزیین هر چه بیشتر صدای گرند پیانو شماست.

پیانو CLP 635 و CLP 645 داری ۶ افکت ریورب، ۳ کروس، ۷ برلیانس، ۱۱ مستر افکت، Intelligent Acoustic Control (IAC) و Stereophonic Optimizer می‌باشد. پیانو CLP 745 دارای ۶ افکت ریورب، ۳ کراس، ۷ برلیانس، ۱۲ مستر افکت و Intelligent Acoustic Control (IAC) و Stereophonic است.

۶. مد های مختلف

برای مدل YDP 144 حالت‌های Dual/Layers و Duo و برای CLP 635 ،۶۴۵ و ۷۴۵ نیز Dual/Layers ،Duo و Split در نظر گرفته شده است. آپشن Duo به منظور تقسیم کلاویه‌ها به دو قسمت با یک تونالیته و تمرین در کنار استاد در نظر گرفته می‌شود. حالت Dual/Layers نیز به منظور دو صدایی کردن هر کلاویه و حالت SPLIT به منظور تقسیم کلاویه‌ها به دو قسمت و استفاده از دو نمونه صدا در هر سمت پیانو از جمله آپشن‌های مناسب برای نوازندگی ترکیبی به شمار می‌روند.

۷. پلیفونی

پلیفونی YDP 144 ،۱۹۲ نت و CLP 635 ،CLP 645 و CLP 745 دارای پلیفونی ۲۵۶ نت می‌باشند.

۸. اتصالات

YDP 144 دارای پورت USB TO HOST  به منظور اتصال پیانو به کامپیوتر برای رکورد، میکس و مستر و کارهای بیشتر است. مدل CLP 635 ،CLP 645 و CLP 745 دارای پورت USB TO HOST و USB TO DEVICE، ورودی و خروجی AUX، ورودی و خروجی و THRU برای میدی می‌باشند.

۹. خروجی صدا

پیانوهای سری CLP به دلیل خروجی صدای بالاتر به نسبت سری YDP کیفیت صدای بهتری ارائه می‌دهند. YDP 144 دارای ۲ اسپیکر ۸ وات، CLP 625 دارای ۲ اسپیکر ۲۰ وات، CLP 635 دارای ۲ اسپیکر با خروجی ۶۰ وات، CLP 645 دارای ۴ اسپیکر با مجموع خروجی ۱۰۰ وات و مدل CLP 745 دارای خروجی کلی ۲۰۰ وات می‌باشند.

۱۰. ویژگی های موتور صدا

در مشخصات فنی پیانوهای دیجیتال برند یاماها و برندهای دیگر شما ممکن است با عناوینی مانند Key Off Samples و Smooth Release و String Resonance و Damper Resonance و … مواجه شوید که در واقع این موارد آپشن‌های موتور صدای پیانو شما می‌باشند. هر چه تعداد این آپشن‌ها بیشتر باشد، شبیه سازی صدای پیانو شما به پیانو آکوستیک بیشتر و خواهد بود و در واقع صدایی واقع گرایانه‌تر دریافت خواهید کرد.

Yamaha YDP 164
Yamaha YDP 164
Yamaha CLP 745 (مقایسه پیانو یاماها و کورزویل)
Yamaha CLP 745

نتیجه گیری

با توجه به تمام توضیحاتی که در این مقاله در مورد هر دو برند ارائه شد می‌توانید به مقایسه این دو بپردازید و بهترین انتخاب را داشته باشید. باید به این نکته توجه داشته باشید هر دو برند جز بهترین تولید کنندگان پیانو دیجیتال در دنیا می‌باشند و این می‌تواند انتخاب را کمی برای نوازندگان پیانو مشکل‌تر کند. شما می‌توانید با تماس با کارشناسان سازکالا و مشاوره رایگان بهترین انتخاب را با توجه به سلیقه و سبک مورد علاقه خود داشته باشید.

برای مشاهده قیمت پیانوهای یاماها و انواع پیانو کورزویل می‌توانید به بخش فروشگاه سازکالا مراجعه نمایید. امیدواریم از مقاله مقایسه پیانو یاماها و کورزویل استفاده کرده باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *