×

صدا سازی در سبک امبینت

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد آن را نمی‌دانند، این است که می‌توانید بدون داشتن علم تئوری موسیقی نیز به ساختن آهنگ‌ها بپردازید. یکی از سبک‌هایی که می‌توانید در آن فعالیت داشته باشید و از طرفداران بسیاری زیادی نیز بهره مند است، سبک امبینت است.

موسیقی امبینت از دید بسیاری از افراد یکی از سخت‌ترین سبک‌های موسیقی است، زیرا اکثر موزیسین‌ها فکر می‌کنند که ساختار بسیار پیچیده ای در این موسیقی نهفته است که نیاز به دانستن آن دارند. اما در این مقاله، تمامی چیزهایی که برای صدا سازی در سبک امبینت نیاز دارید را برای شما شرح می‌دهیم.

سبکی با انعطاف پذیری بسیار اما نیازمند دقت و خلاقیت

سبک امبینت یکی از سبک‌هایی است که می‌توان گفت شبیه به هیچ یک از سبک‌هایی که تا کنون وجود داشته است، نیست. یکی از لزومات ساخت موسیقی در این سبک، صدا سازی بسیار قوی است. در این سبک بسیاری از مواقع با استفاده از صدای سازها و سمپل‌ها می‌توان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد و بسیاری از مواقع نیز، با استفاده از صداهای عجیب همانند نویزها و یا کلماتی که با ریورب‌ها و دیلی‌ها پوشیده شده اند، می‌توان صداهای به خصوصی را برای این سبک موسیقی تولید کرد.

اما یکی از خبرهای بسیار خوب برای کسانی که می‌خواهند در این سبک به تولید موسیقی بپردازند، این است که برای ساخت موسیقی در این سبک نیازی به یاد گرفتن یک ساز به خصوص ندارید. اما این به این معنا نیست که اگر نوازنده سازی هستید، نمی‌توانید از آن در این سبک موسیقی استفاده کنید.

اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این سبک وجود دارد این است که تنها با نوشتن ملودی‌ها و لاین‌های مورد نظر و استفاده از VST ها در این سبک، می‌توانید به صدای فوق العاده ای دست پیدا کنید. اما نوشتن یک آهنگ چگونه است؟

ایده های بداهه ذهن خود را به سرعت به عمل تبدیل کنید

این سوالی است که جواب آن کمی سخت است، زیرا نوشتن یک آهنگ برای هر پرودیوسری متفاوت است و افراد، راه‌های مختلفی را برای تولید یک آهنگ در پیش می‌گیرند.

به عنوان یک پرودیوسر، از یک ملودی ای که مدت هاست در ذهن دارید شروع کنید. دیگر المان و دیگر قسمت‌های آهنگ پس از آن تولید می‌شوند. یکی از نکاتی که درباره ساخت آهنگ‌ها باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید سریعا به ساخت موسیقی بپردازید و وقت خود را بر روی المان‌ها مختلف هدر ندهید.

این یکی از نکاتی است که اگر آن را زودتر بدانید، می‌توانید آهنگ‌های بهتری تولید کنید. اتفاقی که می‌افتد، این است که هنگامی که زمان زیادی را بر روی ساخت موسیقی قرار می‌دهید، ایده کلی و یا تصویر کلای آهنگ از ذهن شما خارج می‌شود و دیگر نمی‌دانید که آهنگتان را می‌خواهید به کدام سمت سوق دهید.

همچنین می‌توانید برای تولید پارت‌های جدید آهنگتان، با استفاده از بداهه نوازی، به ایده‌های تازه ای برسید. پس این که این کارها را انجام می‌دهید، به این نکته بر خورد می‌کنید که ساختار آهنگتان بسیار متفاوت و منحصر به فرد است، و این نکته ی بسیار خوبی است. هیچ ایرادی ندارد اگر آهنگ شما از ساختار کلیشه ای ورس، کورس … پیروی نکند.

استفاده از پلاگین ها و نرم افزار ها در ساخت موسیقی امبینت

در ساخت این نوع موسیقی لازم است بدانید که نه تنها می‌توانید با استفاده از سازهای مختلف و صداهای مختلف به تولید صداهای مناسب انی سبک بپردازید، بلکه با استفاده از پلاگین‌ها و VST ها، می‌توانید صداهای بسیار خارق العاده ای به دست بیاورید.

از پلاگین‌هایی که می‌توانید در این سبک از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانیم به دیلی‌ها و ریورب‌های شرکت Valhalla اشاره کنیم. همچنین می‌توانید با استفاده از پلاگین Blackhole نیز افکت‌های بسیار خاص و جالبی را تولید کنید. به طور کلی، پلاگین‌ها این قابلیت را به شما می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید صداهای بسیار منحصر به فرد و خاصی را تولید کنید که در این سبک بسیار لازم است.

صداسازی-سبک-امبینت-02

VST های زیادی در تولید موسیقی امبینت میتوانند به شما کمک کنند

استفاده از سینت ها و افکت ها

اما در زمینه موسیقی امبینت، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها و المان‌های این موسیقی را سینتی سایزرها بر عهده دارند. با استفاده از سینتی سایزر‌ها می‌توانید پد های مختلفی را بسازید که می‌توانید از آن‌ها به عنوان پایه آهنگتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید ملودی‌ها و بیس‌هایی را برای آهنگتان با استفاده از سینتی سایزرها بسیازید که باعث می‌شود صدای شما بسیار بهتر از گذشته باشد.

پس از سینتی سایزرها، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید توجه بسیار زیادی به آن کنید، استفاده از افکت‌های مختلف در این سبک است که باعث می‌شود تا آن “صدای امبینت” را برای شما تولید کند. برای این کار می‌توانید حتی از سمپل‌های صدا سازی و یا فضا سازی نیز استفاده کنید. فضا سازی در این سبک، یکی از مهم‌ترین المان‌های آن است که لازم است خوب آن را انجام دهید.

یکی از نکات بسیار خوبی که می‌توانیم به شما بگوییم، این است که هنگامی که پدهایی را برای صدای امبینت خود تولید می‌کنید، سعی کنید با استفاده از پیانوها و یا گیتارها، صداهایی مشابه را به آن‌ها اضافه کنید و در واقع صدای پد را با صدای پیانو و گیتار ترکیب کنید. به این صورت، صدایی منحصر به فرد خواهید داشت.

صداسازی-در-سبک-امبینت-04

Korg Volca که در انواع مدل‌های مختلف ارائه می‌شود، گزینه ای جالب و جذاب برای افزودن صدا به موسیقی شماست

افزودن تکه صداهای ووکال

برای این سبک، می‌توانید از قسمت‌های کوچک وکال نیز استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از افکت‌های دیلی و ریورب نیز صدای خاصی به این صدا‌ها دهید که باعث می‌شود بتوانید احساسی را از طریق آهنگتان منتقل کنید.

تکنیک افزودن صداهای کمتر متداول

یکی از تکنیک‌های بسیار جالبی که می‌توانید در این سبک از آن استفاده کنید، این است که با استفاده از صدای وسایل مکانیکال، می‌توانید ریتم‌ها و یا حتی افکت‌های بسیار جالبی تولید کنید. صداهایی همانند صدای سکه، بسته شدن در، ضربه زدن به قوطی و خیلی چیزهای دیگر این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، مخاطب را به چالش بکشید.

فراموش نکنید که سبک امبینت، سبکی است که در آن پر است از نو آوری و خلاقیت. بنابراین نترسید و سعی کنید چهارچوب‌های آهنگ سازی خود را بشکنید.

توجه به فرکانس های بیس

یکی از مسائل مهم در ساخت موسیقی امبینت، فرکانس‌های بیس است. شما می‌توانید با استفاده از گیتار بیس، فرکانس‌های بیس را به آهنگ خود اضافه کنید و یا همانطور که گفتیم با استفاده از VST ها و یا سینتی سایزرها به تولید بیس‌ها برای آهنگ‌های این سبک بپردازید.

به یاد داشته باشید که به دلیل استفاده از دیلی‌ها و ریورب‌ها در این سبک، در هنگام میکس و مستر کردن آهنگتان، باید به نوعی آهنگ را میکس کنید که ریورب‌ها و دیلی‌ها، دیگر فرکانس‌های آهنگتان را از بین نبرند.

صداسازی-در-سبک-امبینت-05

Spectrasonics Trillian یکی از معروفترین پلاگین های بیس

دقت در میکس و مستر نهایی اهنگ خود

در آخر در بخش میکس و مستر، به گوش‌های خود اطمینان کنید. می‌توانید برای این کار، بدون این که صفحه کامپیوتر خود را نگاه کنید به میکس کردن بپردازید و یا با استفاده از سیستم‌های صوتی مختلف، حرکات مختلف خود را تست کنید.

می‌توانید حتی از دوستان خود که گوش‌های بسیار دقیقی دارند نیز کمک بگیرید و با استفاده از کمک آن‌ها، میکس‌های خود را چک کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام بدید این است که میکس خود را در ماشین نیز تست کنید. این موضوع باعث می‌شود تا درک کنید که آهنگی که بر روی آن کار کرده اید در دیگر مکان‌ها و یا دیگر سیستم‌های صوتی چگونه صدا می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ روش پیشرفت در آهنگسازی

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *