×

اکتاو در پیانو به چه معناست ؟

اکتاو در پیانو چیست؟

اگر شما یا فرزندتان به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید، ممکن است این سوال در طول جلسات تمرین آموزش پیانو برای شما ایجاد شده باشد که اکتاو چیست.

اکتاو از ریشه لاتین octo به معنای هشت می‌باشد. اکتاو نشان دهنده فاصله زمانی از یک نت تا نت دیگر است. برای رسیدن به نت بعدی، نیاز به ۸ کلاویه سفید می‌باشد و این فاصله یک اکتاو خواهد بود. وقتی به کلاویه‌های پیانو نگاه می‌کنید، متوجه الگوی تکرار نت‌ها خواهید شد.

اگر از نت C شروع کنید، می‌توانید هشت نت بشمارید تا به نت C بعدی برسید. اگر هر دو کلاویه C را هم زمان بنوازید، صدای این دو نت یکسان خواهد بود. نت‌های بالاتر دارای فرکانس بالاتری می‌باشند، به این معنی که امواج صوتی سریع‌تر از نت‌های پایین حرکت می‌کنند.

پیانو چند اکتاو دارد؟

پس از آن‌که معنی اکتاو را متوجه شدیم حال باید بگویم که یک پیانوی استاندارد دارای ۵۲ کلاویه سفید و ۳۶ کلاویه مشکی می‌باشد؛ در مجموع ۸۸ کلاویه پیانو برابر با هفت اکتاو کامل است. درحالی‌که نواختن اکتاو به معنای پخش صدای نت‌های سفید یا کلاویه‌های ماژور است، شامل پنج کلاویه مشکی که همان نت های مینور بین یک اکتاو هستند نیز می‌باشد.

 به‌خاطر داشته باشید که در اجرای اکثر آهنگ‌ها از همه ۷ اکتاو پیانو استفاده نمی‌شود؛ به احتمال زیاد آهنگ‌هایی را می‌نوازید که بیش‌تر از نت‌های وسط صفحه کلاویه برای اجرای این قطعات استفاده می‌شود و از نت های پایین و بالاتر کمتر استفاده می‌شود.

اگر تازه شروع به نواختن کرده‌اید، احتمالا نیازی به یادگیری این‌که اکتاو چیست در ابتدای تمرین‌های خود نخواهید داشت. همچنین نواختن اکتاو عمق بیشتری به اجرای شما اضافه می‌کند.

اکتاو در پیانو دیجیتال و  آکوستیک

چگونه می توان اکتاو نواخت؟

اگر به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید و یا به تازگی خرید پیانو را انجام دادید، نگاه کردن به تمام کلاویه‌ها و حفظ کردن تک تک نت‌ها سخت است اما می‌توانید این روند را به مرور برای خود راحت‌تر کنید. معمولا نت‌ها به صورت اکتاو به اکتاو به هنرجویان آموزش داده می‌شود تا روند یادگیری آن‌ها بهتر و سریع‌تر باشد. پس اهمیت اکتاو چیست در نواختن و آموزش پیانو را متوجه شدید.

 8 کلاویه سفید و ۵ کلاویه مشکی یک اکتاو را تشکیل می‌دهند. اگر هنرجویان بتوانند الگوی نت‌های هر اکتاو را حفظ کنند، یادگیری کل مجموعه کلاویه‌ها کار آسانی خواهد بود.

یک نت پایین در یک اکتاو را با انگشت شست و نت بالاتر را با استفاده از انگشت کوچک با سرعت پایین بنوازید، سپس شروع به افزایش سرعت نواختن خود کنید و این کار را هر روز تمرین کنید. همچنین نواختن هر دو نت به صورت هم‌زمان را نیز تمرین کنید. وقتی هنرجو آماده شد، می‌تواند دست خود را حرکت داده و نت‌های یک اکتاو بالاتر یا پایین‌تر را بنوازد.

نواختن اکتاو

نامگذاری اکتاوها

هنگامی که گام را به طور دقیق مشخص می‌کنیم، باید رجیستر را نیز بشناسیم. در واقع اگر نت‌های C دیز یا B بمل دارید، شما یک گام ندارید، بلکه یک کلاس گام خواهید داشت. یک کلاس گام همراه با یک رجیستر با هم تشکیل یک گام مشخص را می‌دهند. ما از سیستم  International Standards Organization (ISO) برای مشخص کردن رجیسترها استفاده می‌کنیم. در این سیستم، نت C وسط به عنوان C4 در نظر گرفته می‌شود. یک اکتاو بالاتر از C وسط به عنوان C5 و یک اکتاو پایینتر C3 نامیده می‌شود. نکته اصلی در رابطه با این سیستم این است که اکتاو از C شروع شده و به B ختم می‌شود، بنابراین یک مقیاس صعودی از نت C وسط شامل موارد زیر است.

نکاتی در رابطه با تمرین اکتاو

چه سریع و چه آهسته و لگاتو، حرکات فیزیکی صحیح حتی برای کسانی که دست‌های کوچکتری دارند، از جمله نکات مهم در استفاده از اکتاوهای مختلفی در پیانو می‌باشد. از آنجایی که اکتاو نقش اساسی در نواختن پیانو دارد، هرچه نوازندگان سریع‌تر با آن آشنا شوند، پروسه نوازندگی و راحتی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

در این بخش یک ایده ساده برای یادگیری اکتاو و تکنیک‌های نوازندگی پیانو ارائه شده است. اساس تکنیک اکتاو از مچ دست شروع می‌شود. قبل از شروع هر نواختن سریعی، بر اساس اکتاوی که می‌نوازید، جایگذاری دست بر روی کلاویه‌ها را به نحو صحیح انجام دهید. این کار را با استفاده از انگشت شست و انگشت پنجم روی دو نت سفید امتحان کنید.

در این مرحله فقط انگشت شست و انگشت پنجم باید درگیر باشند تا کشش لازم برای استفاده از انواع اکتاوها و تمرین دست به درستی انجام شود. برای اطمینان از این موضوع، ماهیچه‌ها باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشند، مچ دست خود را کاملا رها کنید اما همچنان حالت انگشتان در نت‌هایی که توسط انگشت شست و انگشت پنجم نواخته می‌شود را حفظ کنید. این تمرین به صورت روزانه کشش دست برای نواختن اکتاوهای مختلف را آسان‌تر می‌کند.

نکاتی درباره تمرین

۷ اکتاو پیانو

تمام نت‌های موجود در صفحه کلاویه را می‌توان به ۷ اکتاو تقسیم کرد (به علاوه چند کلاویه اضافی در هر دو انتهای صفحه کلاویه). نکته ساده در مورد این موضوع این است که:

  1. قرارگیری این اکتاوها روی صفحه کلاویه.
  2. فرکانس نت‌های مختلف در هر اکتاو.

بیایید با ۳ اکتاو میانی شروع کنیم که بیشترین کاربرد را دارند. اکتاو شماره ۳ (از نت C شماره ۳ تا نت B شماره ۳)، اکتاو شماره ۴ (از نت C شماره ۴ تا نت B شماره ۴) و اکتاو شماره ۵ (از C شماره ۵ تا B شماره ۵).

سه اکتاو میانی پیانو
سه اکتاو میانی پیانو

اکتاو شماره چهار: این اکتاو وسط پیانو قرار گرفته‌است. از لحاظ سطح صدایی نت‌های آن متوسط به حساب می‌آیند.

اکتاو شماره چهار
اکتاو شماره چهار

اکتاو شماره سه و پنج: اکتاو شماره سه دقیقا یک اکتاو پایین اکتاو چهار می‌باشد و سطح صدایی نت‌های آن متوسط رو به پایین است. اکتاو شماره پنج نیز دقیقا بر عکس اکتاو شماره سه، یعنی یک اکتاو بالای اکتاو شماره چهار بوده و سطح صدایی آن نیز متوسط رو به بالا تعریف می‌شود.

اکتاو شماره سه
اکتاو شماره سه
اکتاو در پیانو شماره 5
اکتاو شماره پنج

تغییرات روز افزون در پیانوها

مانند هر ساز دیگری، پیانو نیز در حال توسعه و تغییر است که با ظهور پیانو دیجیتال در ۳۰ سال گذشته این آپدیت‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند. بسیاری از پیانوهای دیجیتال دارای ۸۸ کلاویه استاندارد یا هفت اکتاو نیستند. بیایید متداول ترین انواع پیانو، کیبورد و تعداد کلاویه‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

کیبورد های ۲۵-۳۷ کلاویه

این کیبوردها بیش‌تر برای موسیقی الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سازها اسپیکر ندارند لذا باید با کابل USB یا MIDI به کامپیوتر متصل شوند و با استفاده از نرم افزارهای میزبان استودیویی مانند Cubase می‌توان فرآیند ساخت موزیک را با آن‌ها انجام داد. کیبوردهای ۲۵ کلاویه ۲ اکتاو و ۳۷ کلاویه ۳ اکتاو می‌باشند.

کیبورد های 25-37 کلاویه
کیبوردهای ۲۵ کلاویه

کیبوردهای ۴۹ کلاویه

این کیبوردها به نسبت مدل‌های قبلی یک قدم جلوتر هستند، اما هنوز هم ابتدایی به حساب می‌آیند. این مدل‌ها بیش‌تر برای تمرین و یادگیری طراحی شده‌اند، بنابراین دارای نمونه صداهای لازم برای نوازندگان مبتدی هستند. هر چند بعد از مدتی تمرین باید این کیبوردهای ۴ اکتاو را تعویض و مدل‌های بهتری خریداری کنید.

کیبوردهای 49 کلاویه
کیبورد های ۴۹ کلاویه

برای مشاهده قیمت انواع میدی کنترلر و مقایسه مدل‌های مختلف می‌توانید به منو تجهیزات استودیویی سایت سازکالا مراجعه کنید.

کیبورد های ۶۱ کلاویه

این کیبوردها به‌عنوان یک گزینه مناسب برای شروع نواختن پیانو و یادگیری آن به شمار می‌روند. اما کلاویه‌های این مدل از کیبورد نیز سبک بوده و همانند پیانو سنگین و درجه بندی شده نیستند؛ لذا تنها برای آموزش سلفژ و یادگیری یکسری از قطعات و تئوری موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیبوردها ۵ اکتاو هستند.

کیبورد های 61 کلاویه
کیبورد های ۶۱ کلاویه

کیبورد و پیاژروهای ۷۶ کلاویه

پیاژرو یا پیانو تمرینی، بهترین گزینه برای تمرین پیانواست؛ زیرا اکشن کلاویه و سنگینی کلاویه‌های آن‌ها به پیانو بسیار نزدیک است و کلاویه‌های آن‌ها به اصطلاح Full Size یا کامل هستند. یکی از ویژگی‌های مهم در نواختن و یادگیری پیانو حساسیت لمسی کلاویه‌ها است که این موضوع معمولا در کیبوردهای ۶۱ کلاویه یا ۵ اکتاو و پیاژروهای ۷۶ کلاویه یا ۶.۵ اکتاو رعایت شده است.

کیبورد و پیاژروهای 76 کلاویه
کیبورد و پیاژرو های ۷۶ کلاویه

پیانو های دیجیتال ۸۸ کلاویه

بهترین گزینه برای تمرین، یادگیری، قطعه نوازی و اجرای زنده بدون شک پیانوهای ۸۸ کلاویه یا ۸ اکتاو هستند؛ این پیانوها به دسته‌بندی پرتابل، استیج و کابینت‌دار تقسیم‌بندی می‌شوند.

امیدواریم که با این مقاله به درک عمیقی از اکتاو چیست رسیده باشیم و در ادامه برای خرید پیانو در انواع دیجیتال و آکوستیک می‌توانید به صفحه فروشگاه سازکالا مراجعه فرمایید.

پیانو های دیجیتال 88 کلاویه
پیانو های دیجیتال ۸۸ کلاویه

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “اکتاو در پیانو به چه معناست ؟
  • اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ at ۲:۲۱ ب٫ظ

    خیلی مفید بود ممنون
    لطفا درباره پیانو مطالب بیشتری بزارید

    پاسخ
  • اسفند ۱۸, ۱۳۹۹ at ۳:۳۹ ب٫ظ

    راهنمای کاملی بود
    ممنون از توضیحات خوبتون

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *