×

معرفی انواع پیانو

ساز پیانو یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین سازهای جهان بوده انواع مختلف و متنوعی از آن ساخته شده است. انواع مختلف پیانو، از نظر اندازه، شکل، نوع صدا و سایر قابلیت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پیانو و تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک اشاره کنیم. با سازکالا همراه باشید.

دو نوع از اصلی‌ترین انواع پیانو، پیانوهای آکوستیک و پیانوهای دیجیتال هستند. در ادامه به بررسی هریک از این پیانوها می‌پردازیم.

پیانو های آکوستیک

در پیانوهای آکوستیک، صدا از طریق برخورد چکش‌های کلاویه با سیم‌های پیانو تولید می‌شود. پیانوهای آکوستیک، شامل انواع گوناگونی نظیر Grand ،Square و Upright می‌شود. در پیانوهای آکوستیک، عادی یا گرند، سیم‌ها به صورت افقی قرار گرفته اند و این امر باعث شده تا بدنه پیانوهای گرند، اندازه بزرگی داشته و فضای بیشتری از محیط را اشغال می‌کنند.

۱. پیانو های Grand

معرفی انواع پیانو (گرند)

پیانوهای گرند، معروف‌ترین نوع پیانوهای آکوستیک هستند. این پیانوها بدنه بزرگی داشته و سیم‌های آن‌ها به صورت افقی قرار گرفته اند و صدای آن‌ها بسیار پر حجم و قدرتمند است. پیانوهای گرند به دلیل دارا بودن ابعاد بسیار بزرگ و حجم صدای بالا، معمولا در سالن‌های اجرا و یا استودیوهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند و قرار دادن آن‌ها در محیط خانه و یا آپارتمان چالش‌های زیادی به همراه دارد.

۲. پیانو های Upright

پیانوهای Upright به دسته‌های مختلفی از جمله Spinet ،Console ،Studio و Professional تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها اندازه‌های مختلفی از پیانو آپرایت هستند. در پیانوهای Upright، بر خلاف پیانوهای گرند، سیم‌ها به شکل عمودی قرار دارند و بدنه این پیانوها ابعاد و اندازه کوچک‌تری دارد. به همین دلیل این پیانوها بیشتر از پیانوهای گرند در خانه‌ها و آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع پیانو آپرایت می‌پردازیم.

۱-۲. پیانو های Console

کنسول

پیانوهای Console، اکشن جمع و جور و چکش‌های کوتاه‌تری نسبت به پیانوهای Full-Size Upright دارند. اکشن این پیانوها بر خلاف پیانوهای گرند، به صورت عمودی بوده و صدای کمتری نسبت به پیانوهای گرند تولید می‌کنند. این پیانوها همچنین دارای اندازه کوچک‌تری بوده و فضای کمتری اشغال می‌کنند.

۲-۲. پیانو های Studio

استودیو

پیانوهای Studio دسته دیگری از پیانوهای عمودی یا Upright هستند که از نظر ابعادی از پیانوهای Console و Spinet بزرگ‌تر هستند. پیانوهای استودیو با دارا بودن Soundboard بزرگ‌تر و طول سیم‌های بلندتر نسبت به پیانوهای Console، صدایی پر حجم‌تر و غنی‌تر به شما ارائه می‌کند. این پیانوها برای تمامی نوازندگان از افراد مبتدی گرفته تا حرفه‌ای مناسب هستند.

۳-۲. پیانو های Professional (Upright)

پروفشنال

در میان پیانوهای Upright، پیانوهای Professional دارای بلندترین ارتفاع بوده و در نتیجه طول سیم‌های بلندتری نسبت به سایر انواع پیانوهای Upright دارند. این پیانوها در عین داشتن اندازه ای بزرگ‌تر نسبت به سایر پیانوهای Upright، به دلیل قرار گیری سیم‌ها به صورت عمودی، مقدار کمی از فضای شما را اشغال کرده و برای استفاده در خانه‌ها، آپارتمان‌ها و آموزشگاه‌ها می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع سبک های پیانو

پیانو های دیجیتال

پیانوهای دیجیتال، نسخه الکتریکی پیانوهای آکوستیک هستند. در این نوع پیانوها، خبری از سیم و چکش‌های کلاویه نیست و صدای شبیه سازی شده پیانوهای آکوستیک با فشردن کلاویه‌ها تولید می‌شود. شما به وسیله پیانوهای آکوستیک، می‌توانید تنوع گسترده‌تری از صداهای مختلف را در اختیار داشته باشید، به وسیله USB آن را به کامپیوتر وصل کنید و از قابلیت‌های مختلف و کاربردی این پیانوها بهره مند شوید.

پیانو های Hybrid

پیانوهای Hybrid در اوایل قرن ۲۱ ساخته شدند. این پیانوها طراحی شدند تا ویژگی‌های مثبت و کاربردی هر دو نوع پیانوهای آکوستیک و دیجیتال را در خود جای دهند. این پیانوها می‌توانند مشابه پیانوهای Upright ،Baby Grand و پیانوهای Grand باشند، با این تفاوت که یک یونیت خروجی Midi، به شما این امکان را می‌دهد تا از پیانوهای Hybrid هم به عنوان پیانوی آکوستیک و هم به وسیله خروجی Midi، به عنوان میدی کنترلر و یا سینتی سایزر استفاده نمود.

پیانوهای Hybrid سیستم سنتی و اصیل چکش و سیم را دارا بوده و بنابراین می‌توان از آن‌ها به عنوان پیانوی آکوستیک استفاده نمود. از جهت دیگر، به دلیل وجود سنسورهایی در زیر کلاویه‌ها، می‌توان از آن‌ها به عنوان میدی کنترلر نیز استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله انواع مختلف پیانو را معرفی کردیم. پیانو در دو نوع آکوستیک و دیجیتال ساخته می‌شود که پیانوهای آکوستیک به صورت طبیعی و با برخورد چکش به سیم تولید صدا می‌کنند ولی در پیانوهای دیجیتال، صدای پیانوهای آکوستیک شبیه سازی می‌شود و با اسپیکر، پخش می‌شود.

اشتباهات رایج در خرید پیانو
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *