×

تفاوت بین میکس مبتدی و حرفه ای

عناصر اصلی تفاوت بین میکس صدای مبتدی و حرفه ای شامل موراد زیر است:

  • کیفیت ضبط
  • محدوده فرکانسی بالانس
  • کنترل داینامیک
  • کنترل افکت
  • تجربه

استفاده از برخی المان‌های میکس ساده است اما برخی نیازمند زمان بیشتری می‌باشد. به صورت عدد و رقمی نمی‌توان گفت و بیشتر به زمان و اشتیاق فرد بستگی دارد که یک میکس بی نقص داشته باشد.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

کیفیت ضبط

ممکن است اینطور فکر کنید که پول کافی برای رقابت با استودیوهای حرفه‌ای ضبط را ندارد اما در حقیقت لازم نیست یک سیستم ضبط ۶۰۰۰ دلاری داشته باشید تا بهترین میکس از آهنگ‌های مورد علاقه خود را دریافت کنید. آنچه نیاز دارید روش صحیح ضبط است. به عنوان مثال در این مقاله در رابطه با نحوه ضبط حرفه‌ای با Rode NT1-A ، یکی از پرکاربردترین میکروفون‌های استودیو خانگی صحبت می‌کنیم. شما باید تنظیمات ضبط اعم از میکروفون و پری امپ با کیفیت، کارت صدا و نرم افزار میزبان استودیویی در اختیار داشته باشید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند در مسیر درست قرار گیرید:

  • بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از میکروفون خود فاصله بگیرید.
  • در فاصله خیلی نزدیک به دیوارها و در وسط اتاق رکورد نکنید.
  • برای جلوگیری از اشباع صدا، به گین کارت صدا توجه کنید.
  • کیفیت پری امپ در ضبط شما تاثیر بالایی دارد پس توصیه می‌شود از یک پری امپ مناسب استفاده کنید.
کیفیت ضبط یکی از تفاوت های بین میکس مبتدی و حرفه ای

محدوده فرکانسی بالانس

وقتی صحبت از مقایسه تفاوت های بین میکس مبتدی و حرفه ای به میان می‌آید، احتمالا این بخش مهم‌ترین عامل و قابل توجه‌ترین مورد است. وقتی در رابطه با تعادل فرکانسی صحبت می‌کنیم، در رابطه با تعادل بین تمامی عناصر میکس (به عنوان مثال کیک و بیس) صحبت نمی‌کنیم، بلکه در رابطه با تعادل فرکانسی هر منبع صدا صحبت می‌کنیم. در میکس‌های حرفه‌ای، ووکال همواره شفاف، گرم و کامل است. ووکال به صورت کاملا طبیعی و در هماهنگی با سازهای دیگر میکس می‌شود.

مهندس میکس حرفه‌ای می‌داند که ساز و ووکال دو المان مختلف و جدا از هم هستند. با مقایسه این دو المان می‌توان گفت که میکس اولیه با استفاده از کنترل EQ می‌تواند تا حد زیادی تبدیل به یک میکس بی عیب شود. ووکال‌های اکولایز شده ۴۰ درصد میکس شما را تشکیل می‌دهد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که برای اکولایز کردن ووکال نیاز به تجربه و صبر خواهید داشت. در این بخش پیشنهاد می‌کنیم از این مراحل استفاده کنید:

  • زمان مشخصی را صرف یادگیری ۶ باند فرکانسی کنید.
  • گوش‌های خود را برای شنیدن تفاوت بین هر باند فرکانسی تمرین دهید.
  • در حین میکس، زمانی برای مقایسه پیشرفت خود به نسبت مراجع حرفه‌ای بگذارید.
محدوده فرکانسی بالانس یکی از تفاوت های بین میکس مبتدی و حرفه ای

کنترل داینامیک

کنترل داینامیک عنصری است که می‌تواند بین یک میکس آماتور و میکس حرفه‌ای تفاوت ایجاد کند. به عنوان یادآوری، داینامیک تفاوت سطح بین بالاترین و پایین‌ترین سطوح صدا می‌باشد. برای نشان دادن این بخش، این اصطلاح را به دو بخش داینامیک micro و macro تقسیم بندی می‌کنیم:

در مورد ما، داینامیک‌های میکرو به تفاوت بین سطوح صدای مختلف در یک بازه زمانی کم گفته می‌شود. در حالی که داینامیک‌های ماکرو به تفاوت‌های کل یک آهنگ اشاره دارد.

Micro-Dynamics

نشندین برخی کلمات یا هجاها ممکن است ناخوشایند باشد اما از شنیدن صدایی که برای بقیه بسیار قدرتمند است نیز باید اجتناب کرد. از لحاط داینامیک، کار مهندس صدا این است که شنونده را وادار کند تمامی هجاهای خواننده شنیده شود و در عین حال بالانس خاصی بین ساز و ووکال وجود داشته باشد.

Gain-Staging

مرحله بندی میکس صدا شامل تطبیق داینامیک یک منبع صدا به صورت دستی برای یکسان سازی سطح منبع صداهای مختلف می‌شود. این مرحله قبل از هر پردازش داینامیک با کمپرسور بسیار حائز اهمیت است. قبل از حمله به کمپرسور، داینامیک منبع صدا را فشرده و یکپارچه کنید. به خاطر داشته باشید که کمپرسور یک ابزار جادویی نیست و صدای شما باید از قبل به خوبی پردازش شده باشد.

Gain-Staging1
Gain-Staging2

مطلب پیشنهادی: تاثیر میکس و مسترینگ خوب در صنعت آهنگسازی

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *