×

۱۰ نکته در مسترینگ برای افراد مبتدی

شاید شما یک خواننده و نویسنده موسیقی باشید که یک آهنگ را میکس کرده و قصد پخش کردن فوری آن را دارید. یا شما آهنگ سازی هستید که روی یک کلیپ صوتی کوتاه کار می‌کنید، و نمی‌خواهید هزینه گزافی پرداخت کنید که موسیقی خود را به سطح رقابت برسانید. شاید هنوز شما یک مهندس میکس هستید که در عوض قرار دادن یک لیمیتر معمولی یک مستر ماکت به مشتری خود تحویل می‌دهید. در این مقاله به نکات مسترینگ برای افراد مبتدی خواهیم پرداخت. 

در ادامه راه‌ها و شیوه‌هایی را که طی سال‌های متمادی برای مستر کردن یک آهنگ به کار گرفته شده است را در اختیارتان قرار می‌دهیم. اگر شما یک موزیسین، نویسنده قطعات موسیقی، آهنگساز یا مهندس میکس هستید که به دنبال شیوه‌هایی برای ارائه مستر خود می‌باشد، در ادامه با ما همراه باشید.

بلندی صدای مناسب (Loudness) و مقصود خود را در نظر بگیرید

شما هیچ گاه یک خانه را بدون در نظر گرفتن محله بنا نمی‌کنید. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه‌ای فاجعه بار به وجود بیاید. مشابها، شما  قبل از این‌که ترک خود را مستر کنید نیاز به ایده‌ای دارید. مخصوصا این روزها که پلتفورم‌هایی مانند اسپاتیفای، یوتیوب، تایدال و اپل موزیک که عادی سازی بلندی صدا را برای موسیقی‌های روی این پلتفورم‌ها انجام می‌دهند.

Streaming-Platforms

این مسئله به این معنا خواهد بود که ارائه یک مستر با سطح صدای بالاتر از هدف سرویس پخش، موجب می‌شود تا این سرویس صدای موسیقی شما را کاهش دهد تا با دیگر آهنگ‌های روی آن پلتفورم مطابقت داشته باشد.

اگر شما یک موسیقی را مستر می‌کنید احتمال زیادی وجود دارد که بخواهید آن را پخش کنید، بنابراین از این موضوع بهره بگیرید: سرویس‌های استریم بین منفی ۱۲ LU و منفی ۱۶ LU فعالیت می‌کنند که میزان دقیق آن بستگی به سرویس مربوطه دارد و این میزان به شما فضای مناسب برای یک مستر موزیکال را می‌دهد.

سرویس‌های پخش SoundCloud و Beatport تنها پلتفورم‌هایی هستند که استاندارد خاصی برای بلندی صدا ندارند و در اینجا می‌توانید با دست بازتری مستر خود را انجام دهید.

همچنین اگر قصد انتشار آثار خود در پلتفرم‌های استریم موزیک را دارید باید به میزان بلندی مستر خود توجه کنید زیرا که هر پلتفرمی استاندارد خاص خود از بلندی صدا را دارد.

در ادامه مقاله نکات مسترینگ برای افراد مبتدی با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: بهترین پلاگین های میکس و مسترینگ

از نمونه‌های موسیقی در ژانر خود بهره بگیرید

سعی کنید از فایل‌هایی که کاهش کیفیت کمتری دارند مانند فایل‌های فرمت WAV بهره بگیرید. دیگر فرمت‌ها مانند AAC یا MP3 می‌توانند به شما تصویر خوبی از این‌که یک آهنگ باید چگونه صدا بدهد ایجاد می‌کنند؛ اما زمانی که به صورت زنجیره‌ای در میکس از آنها استفاده می‌کنید، خواهید فهمید که آهنگ شما دچار افت کیفیت می‌شود. تا جایی که می‌توانید از این فرمت‌ها دوری کنید مگر اینکه تنها گزینه شما باشند.

genres-sazkala

میکس‌های شما می‌توانند نمونه‌های خوبی برای شما باشند چرا که شما با محتوای آن آشنایی بیشتری دارید. دلیلی اینکه به آهنگ رفرنس احتیاج دارید این است که موسیقی شما باید روی پلتفورم‌های تبلیغاتی با دیگر آهنگ‌ها رقابت کند.

نیازی نیست که با موسیقی رفرنس دقیقا مطابقت داشته باشید ولی باید به گونه‌ای باشند که در کنار یکدیگر بتوان آن‌ها را شنید. میزان کلی سطح صدا (Level)، محتوای فرکانسی، و بخش عمده ای از داینامیک‌ها باید همخوانی داشته باشند. این‌گونه فکر کنید که:” آیا این دو ترک می‌توانند در یک پلی لیست قرار بگیرند؟”

برای خود یک سنجشگر تهیه کنید

یکی دیگر از نکات مسترینگ برای افراد مبتدی سنجشگرها هستند که در هنگام مسترینگ بسیار مهم می‌باشند و به محتوا تصویری که بتواند آن چیزی را که می‌شنویم را تایید کند را در اختیارمان قرار می‌دهد. استفاده از ترک‌های رفرنس و سنجشگرها می‌تواند منبع الهام بخشی برای انجام مسترینگ باشد.

برای پیدا کردن این ترک‌ها کافی است یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید خیلی از آثار وجود دارد که به عنوان یک معیار برای میکس خوب در نظر گرفته می‌شوند.

سنجشگر LUFS

با نمایش اطلاعات در LUها (واحد بلندی صدا – Loudness Unit)، این سنجشگرها می‌توانند سطح صدای موسیقی شما را در کوتاه مدت و میان مدت بسنجند. بلندی صدای یکپارچه معمولا استفاده می‌شود تا با استانداردهای پخش تطابق یابید، ولی برای چک کردن نقطه به نقطه سطح صدای موسیقی شما نیز مناسب می‌باشد.

lufs-meter

سنجش بلندی صدا در کوتاه مدت زمانی که شما می‌خواهید رنج داینامیک بین بلندترین و ساکت‌ترین قسمت موسیقی خود را دریافت کنید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که تمامی این موارد را می‌توانید هم به صورت تجهیزات سخت افزاری و هم پلاگین داشته باشید.

آنالایزر بسامد صوتی (Spectrum Analyzers)

این افزونه محتوای فرکانسی میکس شما را به نمایش می‌گذارد و می‌توانید زمانی که می‌خواهید به فرکانس‌های پایین بیفزایید، از فرکانس‌های میانی بالا کم کنید. این افزونه‌ها گزینه خوبی برای بررسی با گوش می‌باشد و می‌تواند نشان دهد که صدای داخل اتاق شما چه ایرادهایی ممکن است داشته باشد.

Audio-Spectrum-Analyzers

گراف‌های تاریخ بلندی صدا

اگر شما یک سنجشگر دارید که به شما تصویر بصری بلندی صدا را در طول زمان ارائه می‌دهد، این افزونه به شما امکان بررسی مناسبی روی رنج داینامیک می‌دهد.

How-the-‘Loudness-Wars-Made-Music-Sound-Worse-And-What-We-Should-Learn-from-It

خوشبختانه iZotope یک سیستم سنجش ساخته که همه این موارد را پوشش می‌دهد. این افزونه که Insight نام دارد می‌تواند در تمام مسترهای شما مورد استفاده قرار بگیرد. این یک پلاگین محشر است!

خود را در ابتدا به ۳ ابزار محدود کنید

از دیگر نکات مسترینگ برای افراد مبتدی این است که برای تمام کارهای خود با سه ابزار شروع کنید: اکولایزر، کمپرسور و پیک لیمیتر که در آخر زنجیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد این تمام چیزیست که به آن نیاز دارید. اگر شما اکولایزر را قبل یا بعد کمپرسور انجام می‌دهید بستگی به سلیقه خودتان دارد. خودتان را به این موارد محدود کنید و کمتر در خطر خراب کردن کل میکس قرار خواهید داشت.

How-To-Record-Your-First-Song-From-Home-Cheaply

واقعا، به این موضوع فکر کنید که چرا Master Assistant در Ozone به صورت خودکار از ابزار پهنای استریو و رنگ دهی فرکانسی استفاده نمی‌کند؟ به این دلیل که این موارد تزیینی است و چارچوب و اساس کار نیست.

بسیاری از شیوه‌های جذاب می‌تواند از طریق همین سه ابزار تحقق یابد. البته باید مراقب باشید که هدف میکس را تغییر ندهید. اما  اختلاف بین یک افزونه مولتی بند استریو با اکولایزر به بزرگی که شما فکر می‌کنید نیست.

سعی کنید به شیوه معکوس کار کنید

کار کردن به روش معکوس به این معناست که شما ابتدا به سطح صدای موردنظر خود می‌رسید، سپس شکل دهی داینامیک‌ها را به صورتی که نیاز است انجام می‌دهید و بعد از آن اکولایز می‌کنید.

بله ، شما آن لحظه چشمگیر ساخت صدای بلند را در پایان مراحل از دست می‌دهید، اما به هر حال، این همیشه هیجان ارزانی بوده است. همچنین شما می‌توانید در اوایل روند حس بلند بودن صدای یک آهنگ را بدست آورید – و باور کنید هر لحنی یک آهنگ دارد. این امر بر انتخاب شما در پایین خط تأثیر می‌گذارد و به شما فضای بیشتری برای کار و ساختار بیشتری را می‌دهد.

اما اگر بلافاصله لیمیتر استفاده کنید، به این حد محدود نمی‌شوید؟ آیا بلافاصله تحریف به سیگنال وارد نمی‌شود؟ مطمئناً ممکن است در این مرحله متوجه تحریف شدید شوید. اما اکنون می‌توانید از ابزارهای دیگر در دسترس خود – کمپرسور و اکولایزر – برای جلوگیری از این مصنوعات تحریف شده استفاده کنید. این، در رابطه با گزینه‌های اصلاحی تونال، به اصلی‌ترین کار شما تبدیل می‌شود.

زمان مانیتورینگ سطح مستر خود را با میکس خود تطبیق دهید

یک بسته پلاگین مسترینگ مانند Ozone به شما اجازه می‌دهد تا به صورت دستی این کار را انجام دهید، اما اگر شما میکس می‌کنید و از پلاگین‌های منبطق استفاده می‌کنید روش زیر را پیش بگیرید:

یک نسخه پردازش نشده از میکستان را روی یک ترک مشخص قرار دهید. مستر درحال پردازش و ترک پردازش نشده را روی یک چنل Auxiliary قرار دهید و سنجشگر بلندی صدا را روی این Aux قرار دهید. سپس می‌توانید مستر خود را با سطح میکس آن مطابق کنید. شما می‌توانید از ارجاع (رفرنسینگ) Ozone بهره ببرید تا این کار را محقق کنید.

ref-panel

حال بلندترین قسمت موسیقی را به صورت لوپ پخش کنید و بلندی صدای میکس پردازش نشده را در نظر بگیرید، سپس فیدر را به سمت پایین بیاورید تا به سطح میکس برسید. حال شما با داشتن میکس پردازش نشده و مستر در حال پردازش متوجه شوید که اوضاع را در مورد این آهنگ بهبود بخشیدید یا کارها را خراب کرده‌اید. شاید برای مقایسه اکولایزاین بهترین زمان نباشد ولی مطمئنا تفاوت‌ها را در رنج داینامیک متوجه خواهید شد.

آهنگ رفرنس خود را با مستر خود از لحاظ Level تطابق بخشید

دقیقاً مانند قبل، یک موسیقی مرجع را به ozone وارد کنید، یا یک ترک دیگر را با یک میکس مرجع روی آن تنظیم کنید. اکنون آن سطح مرجع را با مستر خود مطابقت دهید. آهنگ رفرنس ابزاری فوق العاده مفید برای نگه داشتن برای مواقعی است که گوش شما ممکن است بهترین بازدهی را نداشته باشد.

در حالی که بین مسیر رفرنس و مستر جابه جا می‌شوید، می‌توانید در مورد EQ تصمیمات زیبایی شناسی بگیرید. آیا رفرنس از مستر شما روشن تر است؟ به اکولایزر بروید و سعی کنید آن را مطابقت دهید. آیا ترک رفرنس فرکانس‌های میانی پایینی تمیزتری دارد؟ وارد فرکانس‌های میدرنج شوید تا مسترتان را به کیفیت مطلوب برسانید. کمپرس را نیز چک کنید: آیا مستر شما صدای پخش تری از رفرنس دارد؟ کمپرس را کاهش دهید یا لیمیتر را بسیار محدود استفاده کنید.

در ادامه مقاله نکات مسترینگ برای افراد مبتدی با ما همراه باشید.

نتیجه مهم است

این کار یک مهند میکس است که میکس را به بهترین نحو ارائه دهد. یک مهندس مسترینگ کار متفاوتی از بابت یک جنبه مهم دارد: میکس ( یا گروه میکس ها) باید در اتاق‌های مختلف صدای خوبی بدهد. ولی در مستر باید مطمئن باشید که نتیجه کار شما در هر فضایی مطلوب خواهد بود.

چگونه به عنوان یک تازه کار می‌توان به این مهم دست یافت؟ با بهره گیری از تمام محیط‌های نظارت که در اختیار شما قرار دارند. از تجهیزات مورد اطمینان خود بهره بگیرید ولی نتیجه کار را روی هر چیزی که می‌توانید گوش کنید از جمله اسپیکر استودیویی، اسپیکر کامپیوتر، اسپیکر لپتاپ، سیستم پخش، ماشین و یا هدفون گوشی هوشمند. شما می‌توانید اسپیکرهایی با کیفیت بد بخرید تا حتی ببنید که روی یک اسپیکر بی کیفیت موسیقی شما چگونه صدا خواهد داد.

به طور دائم نظارت کنید

برای چینش اصلی خود، شما به یک سطح ثابت شده مانیتورینگ نیاز دارید، چرا که گوش دادن در سطوح مختلف  می‌تواند موجب انتخاب‌های بی ثبات و خستگی گوش شود. شما ممکن است زمانی که باصدای کم آهنگ را گوش می‌دهید فرکانس‌های پایین را زیاد کنید و سپس بعد از بلند کردن صدا متوجه شوید که میکس بسیار ضربه دار می‌باشد و سعی می‌کنید که فرکانس‌های بالا را افزایش دهید. به سادگی می‌توانستید از این موارد جلوگیری کنید.

سطح مانیتورینگ شما باید تا میزان آسایش شما بلند باشد، به میزانی بلند باشد که افکت‌های فرکانس‌های پایین و تربل را بشنوید، اما انقدری بلند نباشند که گوش‌های شما خسته شود. بعضی مهندسین صدا بین ۸۰ و ۸۳ دسی بل را ترجیح می‌دهند. هر چه انتخاب می‌کنید، یک سطح ثابت نظارت صوتی به شما کمک می‌کند که تصمیم‌های منطقی بگیرید.

همچنین مانیتور کردن در ۱۲ دسی بل صدای کمتر نیز بسیار حیاتی است چرا که متوجه خواهید شد زمان پخش آهنگتان با صدای کم چگونه خواهد بود. با افزونه‌های گین به سادگی می‌توانید این شرایط را بررسی کنید.

تمیز کاری کنید و تکرار نمایید

مهندسین مسترینگ بسیار سریع کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که هدفمند باقی بمانند و مستر آن‌ها به بی راهه نرود. راه انجام سریع کارها و رسیدن به چرخه مناسب این است که بین مراحل کار ذکر شده بچرخید و تغییرات سریع را در زمان کوتاه انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ

سخن آخر

در این مقاله نکات مهم در مسترینگ برای افراد مبتدی را بیان کردیم و شما را برای شروع راه راهنمایی کردیم. درصورتی که هنوز نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از کارشناسان ما در بخش نظرات راهنمایی بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “۱۰ نکته در مسترینگ برای افراد مبتدی
  • اسفند ۳, ۱۳۹۹ at ۲:۳۳ ب٫ظ

    به نکات خیلی درست و خوبی اشاره کردید
    ممنون

    پاسخ
  • مرداد ۸, ۱۴۰۱ at ۳:۵۴ ب٫ظ

    سلام یه سوال من یه پروژه دارم مثلا که توی کوروس کارش بیس و کیک نداره خب این رو من توی ولوم کم میکس میکنم خوب صدا میده اما توی ولوم بالا تغییر ولومش خیلی محسوسه . حالا من باید توی چه ولومی میکسم رو انجام بدم بالاخره؟

    پاسخ
    • مرداد ۹, ۱۴۰۱ at ۱:۲۲ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      میکس فقط به اندازه صدا نیست دقت داشته باشید به نحوی اکولایز کنید که اصوات تداخل فرکانسی نداشته باشند

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *