×

۵ نوع پلاگین که هر استودیویی به آن نیاز دارد

پلاگین‌ها، اغلب انعطاف پذیرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای کارهای اوپراتورهای استودیویی بدون مشکل و تبدیل موسیقی به قطعه ای از آثار هنری صوتی است که در معرض نمایش همگان قرار می‌گیرد و برای اکثر ما که فضا یا پول لازم برای جمع آوری تجهیزات گران قیمت خارجی نداریم، کار در استودیو یا منزل تنها راهی است که ضبط‌های ما را به آمادگی پخش رادیویی می‌رساند. در این مقاله راجع به پلاگین های مورد نیاز استودیویی صحبت می‌کنیم.

ما فکر می‌کنیم که هر استودیو می‌تواند از این پلاگین‌ها بهره مند شود، مهم نیست که شما نسخه‌های دمو خود را ضبط می‌کنید یا در حال ارائه خدمات به مشتریان نوازنده خود هستید.

شما حداقل به یک پلاگین از پنج نوع اصلی نیاز دارید. در اینجا برترین گزینه‌های سازکالا در هر رده را به شما معرفی می‌کنیم:

پلاگین های Utility

علاوه بر عملکرد هنرمند، موسیقی امروز موفقیت‌های زیادی را مدیون پلاگین‌های کاربردی است.

اما پلاگین‌های کاربردی چیستند؟

آن‌ها افزونه‌های عجیب و غریبی در فایل‌های شما هستند که تا زمانی که به آن‌ها نیاز نداشته باشید به آن‌ها فکر نمی‌کنید. ممکن است لازم نباشد هر روز، هر هفته یا حتی هر ماه از یک پلاگین کاربردی استفاده کنید، اما وقتی به آن نیاز دارید، از داشتن آن خوشحال می‌شوید.

به عنوان مثال، وقتی نیاز دارید که یک فایل استریو را به صدای سوراند تبدیل کنید، چه کار می‌کنید؟

پلاگین مناسب را روشن خواهید کرد. هفته آینده، ممکن است چیز عجیبی را در آهنگ خود بشنوید و نتوانید آن را پیدا کنید. پلاگینی برای آن نیز وجود دارد. خواه در حال بازگرداندن صدا، اندازه گیری، جستجوی ناهنجاری‌ها یا تنظیم زمان‌های اضافی هستید، پلاگین‌های مفید برای هر استودیو ضروری است.

پلاگین های Utility

پلاگین های کامپرشن

در ابتدایی‌ترین حالت، پلاگین کمپرسور محدوده داینامیکی سیگنال صوتی را کاهش می‌دهد. با پلاگین کامپرشن، شما به معنای واقعی کلمه تفاوت بین قله‌ها و دره‌های یک صدا (به اصطلاح داینامیک ها) را به حداقل می‌رسانید.

کامپرشن حتی می‌تواند به پویایی دلخواه در یک لحظه معین کمک کند، و منجر به یک نتیجه بسیار سازگارتر می‌شود. ما دائماً از کامپرشن در سازکالا استفاده می‌کنیم تا درام‌ها را تنظیم کرده، صدای آوازها را صاف کرده و گیتارهای باس را غنی‌تر کنیم. به علاوه، این یکی از رازهای تغییر لحن گیتار یا ساز شماست.

در حالی که آن‌ها سیگنال‌های غیرقابل کنترل را تحت فشار قرار می‌دهند، پلاگین‌های کمپرسور با افزودن رنگ و شخصیت به محصول نهایی، به آهنگ‌های شما جان می‌بخشد. هر پلاگین کمپرسور امضای صوتی مخصوص به خود را خواهد داشت، خواه از کمپرسورهای سخت افزاری افسانه ای سیگنال‌های صوتی بگیرد یا در عوض مسیر دیجیتالی خود را مشخص کند.

فراتر از آن، پلاگین کامپرشن شما “چسبی” است که همه آهنگ‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد. اگر هنوز پلاگین کمپرسور ندارید، مطمئن شوید که آن را تهیه می‌کنید.

این کار نحوه صداگذاری آهنگ‌های شما را برای بهتر شدن تغییر می‌دهد و بدین ترتیب اجزای صوتی کاراکتر مخصوص به خود را خواهند داشت.

پلاگین های مورد نیاز استودیویی کامپرشن

پلاگین های ریورب

در حالی که چند آهنگ معروف وجود دارد که ریورب آن‌ها بطور مطلق صفر می‌باشد، اما اکثریت قریب به اتفاق اجزای موسیقی امروزی، دارای میزان ریورب بسیار زیادی می‌باشند.

از طریق اضافه کردن ریورب، از خام بودن صدا جلوگیری یا به اصطلاح ماکت بودن صدا خنثی می‌شود، در نتیجه با اضافه شدن این افکت صدا از حالت خام بودن خارج می‌شود. در کنار کامپرشن، reverb به ترکیب شما این حس را می‌دهد که هر عنصر فضای یکسانی را اشغال می‌کند.

با استفاده صحیح از reverb می‌توانید گیتاری را در کالیفرنیا را با صدایی ضبط کنید، مانند این که درست در کنار کیت درام شما در کلیولند ضبط شده باشد. پلاگین‌های Reverb از پلاگین‌های ساده گرفته تا پردازنده‌های پیچیده مولتی افکت که می‌توانند به هر نوع طنین پروژه مورد نیاز شما برسند، متنوع هستند.

خواه به دنبال یک اتاق، سالن، اتاقک یا طنین الگوریتمی هستید ، افکت ریورب همه آن‌ها را دارد!

در ادامه مقاله معرفی پلاگین های مورد نیاز استودیویی با ما همراه باشید.

پلاگین های ریورب

پلاگین های اکولایز

افزونه EQ ، مخفف عبارت “اکولایزر”، تصحیح عدم تعادل و مسائل مربوط به فرکانس را در یک ترکیب آسان می‌کند.

یک EQ گرافیکی چند بانده یا یک شبیه سازی با باند ثابت مدل قدیمی، یک افزونه EQ می‌تواند به شما در زنده نگه داشتن تن یک ساز و کاهش فرکانس‌هایی که نمی‌خواهید کمک کند.

اما، فراتر از آن، EQ خوب اجرا شده هر عنصر از ترکیب شما را در جعبه مخصوص خود قرار می‌دهد. هنگامی که آنجا هستید، دیگر سازها، عناصر کوبه ای یا ترک‌های صوتی دیگر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد یا تداخل ایجاد نمی‌کند. اگر با نکات و معایب EQ آشنا نیستید، اشکالی ندارد!

پلاگین های اکولایز

پلاگین های افکت

به طور کلی، پلاگین‌های افکت به عنوان ابزارهای مفید مخصوص طراحی صدا عمل می‌کنند. البته، بسیاری از گزینه‌های مختلف، اثرات و کاربردهای مورد نظر بر انتخاب شما تأثیر می‌گذارد، اما اصل آن ثابت است.

پلاگین‌های افکت، یک ابزار طراحی صدا است که سیگنال اصلی شما را گرفته و آن را به چیزی کاملاً منحصر به فرد تبدیل می‌کند. آیا نیاز به اشباع خط بیس دارید؟ مشکلی نیست. افزودن گرمای شبیه آنالوگ به صدایی ساده، به سادگی قابل انجام است.

آیا تمایل دارید آوازی داشته باشید که به نظر می‌رسد در حال خواندن از طریق یک مگافون در پایین اقیانوس هستید؟ به سادگی و با روشن کردن یک افکت روی یک پلاگین می‌توانید آن را داشته باشید.

آیا می‌خواهید ببینید وقتی یک نمونه مثلث را در یک اثر مدولاسیون توالی قرار می‌دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ مشکلی نیست. در زیر برخی از موارد مورد علاقه که کاربران سازکالا توصیه می‌کنند، آورده شده است.

پلاگین های افکت

پلاگین های تصحیح پیچ


اگر اجرای آواز درخشانی را ضبط کنید، اما خواننده در نقطه‌ای بسیار مهم اشتباه کند، چی؟ می‌توانید آواز را دوباره ضبط کنید یا سعی کنید به شکلی تصحیح کنید، اما ممکن است بخشی از قسمت‌های مهم را از دست بدهید. با این حال، با نرم افزار pitch-correction ، می‌توانید نت مد نظرتون را در بهترین حالت تنظیم کنید! البته، در صورت تمایل، می‌توانید از نرم‌افزار پیچ کورکشن برای آوازهایی که افکت روباتیک شدید سبک T-Painرا نیاز دارند، نیز استفاده کنید.

حتی وقتی صحبت از اجرای زنده آواز به میان می‌آید، نرم‌افزار تصحیح صدا ابزاری ارزشمند در استودیو است. یکی از برنامه‌های مورد علاقه هنرمندان در نرم‌افزار، تصحیح گام و کوک کردن نمونه‌ها است تا بتوانید سازهای پلی‌فونیک را تقریباً از هر منبع صوتی بسازید که با بقیه سازهای شما هماهنگ باشد.

پلاگین های مورد نیاز استودیویی

سخن آخر

در این مقاله راجع به پلاگین های مورد نیاز استودیویی صحبت کردیم. سوالات خود را با مشاورین ما در کامنت درمیان بگذارید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “۵ نوع پلاگین که هر استودیویی به آن نیاز دارد
  • تیر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۴:۱۰ ب٫ظ

    سلام ریورب چیه؟

    پاسخ
    • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۹:۱۴ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      در واقع به برگشت صدا، ریورب میگن.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *