×

بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی

موسیقی یکی از مهارت‌هایی است که در سنین پایین بهتر است شروع به یادگیری آن کنید و برای آن که بتوانید بهترین پیشرفت را داشته باشید، باید نه تنها از سازهای با کیفیت برای تمرین‌های خود استفاده کنید، بلکه نیاز است تا یک مدرس خوب نیز برای یادگیری این مهارت نیز پیدا کنید. اما بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی چه سنی است؟ به چه شکل می‌توان در کمترین زمان ممکن پیشرفت کرد و آیا با بالاتر رفتن سن، یادگیری موسیقی سخت‌تر می‌شود؟ این‌ها هر آن چیزی است که در این مقاله قصد داریم به آن اشاره کنیم و پاسخ‌ آن‌ها را پیدا کنیم.

بنابراین در ادامه با سازکالا همراه باشید.

سنین مختلف برای یادگیری موسیقی

یادگیری موسیقی در سنین پایین می‌تواند برای فرزند شما پیامدهای مثبت بسیاری داشته باشد. برای مثال، اگر فرزند شما در سنین پایین شروع به یادگیری موسیقی کند، باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا فرزند خود را در سنین پایین در کلاس‌های موسیقی ثبت نام کنند.

بهترین سن شروع یادگیری موسیقی

یکی از نکاتی که می‌توانید به آن توجه کنید، این است که کودکان هنگامی که می‌خواهند به خواب بروند، به لالایی گوش می‌دهند که می‌توانیم آن را به نوعی یک موسیقی در نظر بگیریم. بنابراین اگر فرزند خود را در سنین پایین به موسیقی معرفی کنید، باعث می‌شود تا ذهن او در شرایط مختلف عملکرد بهتری داشته باشد و موسیقی را بهتر از گذشته درک کند.

در سن‌های حدود ۶ ماه، کودکان عمدتا درک خاصی از موسیقی ندارند و متوجه سازهای مختلف نمی‌شوند. در این سن، تنها درکی که افراد از موسیقی دارند به ریتم و همچنین تمپوی آهنگ باز می‌گردد، به همین دلیل است که اگر بخواهید برای یک نوزاد آهنگی را پخش کنید، او شروع به رقص می‌کند و ریتم را در کمترین زمان ممکن درک می‌کند.

هنگامی که فرزند شما حدود ۲ سال سن داشته باشد، شروع به درک اجزای مختلف موسیقی می‌کند، آهنگ‌های مختلف را یاد می‌گیرد و می‌تواند این آهنگ‌های مختلف را تشخیص دهد. همچنین در نظر داشته باشید که در این سن است که فرزند شما سازهای مختلف را از یکدیگر تفکیک می‌کند و می‌تواند سازهای مختلف را تشخیص دهد.

به شکل کلی، تا سن ۳ سالگی، بهترین فرصت است که فرزند خود را به شکل کامل با موسیقی آشنا کنید و همین نکته باعث می‌شود تا ذهن او را نسبت به موسیقی آشنا کنید.

پس از آن، هنگامی که فرزند شما وارد ۴ سالگی شد، بهترین زمان برای آن است که بخواهید ساز را به او یاد دهید. این زمان تا ۷ سالگی نیز بسیار موثر است و باعث می‌شود تا فرزند شما به خوبی با نت‌های مختلف آشنا شود و بتواند به راحتی به نوازندگی در سبک‌های مختلف بپردازد.

ساز مورد علاقه فرزندتان را انتخاب کنید

ساز مورد علاقه فرزندتان را انتخاب کنید

یک نکته بسیار مهم که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، این است که سازی که فرزندتان به آن علاقه دارد را برای نوازندگی انتخاب کنید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین انجام می‌دهند، این است که سازی را که خود آن‌ها علاقه دارند را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند و اگر فرزند شما به ساز انتخابی خود علاقه ای نداشته باشد، ادامه راه برای او بسیار مشکل خواهد بود و ممکن است تمرین‌های خود را انجام ندهد.

تمرین مکرر نتیجه بهتر

توجه کنید که یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در موسیقی در نظر داشته باشید این است که تمرین‌های خود را به شکل مکرر و منظم انجام دهید. به همین دلیل است که علاقه شخصی نکته بسیار مهم و کلیدی است و برای تمرین کردن به شکل مداوم، یکی از ضروری‌ترین عوامل می‌باشد.

پس از گذشت این سن، بسیاری از کودکان در ۱۰ سالگی شروع به کلاس خصوصی رفتن می‌کنند و همین نکته باعث می‌شود تا طی چند سال، بتوانند به مهارت‌های بسیار پیشرفته دست پیدا کنند.

تمرین مکرر نتیجه بهتر

آیا موسیقی را در سنین بالا می توان آموخت؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا می‌توانند در سنین بالاتر از ۱۰ سال نیز به یادگیری موسیقی بپردازند؟ جواب این سوال مثبت است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اصلی‌ترین عامل پیشرفت شما در نوازندگی، تمرین است و در هر سنی اگر بتوانید تمرین‌های خود را به شکل منظم اجرا کنید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن در ساز مورد نظر خود پیشرفت کنید. دلیل این که بسیاری از افراد بر این باورند که هر چه از سنین پایین‌تر شروع به یادگیری کنید بهتر است، این است که در سنین پایین‌تر می‌توانید مطالب مختلف و همچنین تئوری‌های مختلف را راحت‌تر درک کنید و به خاطر بسپارید.

آیا موسیقی را در سنین بالا می توان آموخت؟

مطلب پیشنهادی : بهترین قطعات موسیقی پیانو در تمام دوران

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا به بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی اشاره کنیم و نکات مختلفی را در این باره مرور کنیم. همانطور که مطالعه کردید، در سنین بسیار پایین می‌توانید فرزند خود را با موسیقی آشنا کنید و در سنین بالاتر او را برای یادگیری دقیق‌تر به کلاس‌های مختلف بفرستید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی
  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    اما بنظرم هر سنی که هستید شروع کنید به یادگیری موسیقی. نمیدونید چه آرامشی به آدم میده

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 5 =