×

۱۳ راه موثر برای ترغیب فرزندانتان به تمرین ساز

13 راه موثر برای ترغیب فرزندانتان به تمرین ساز

این سناریو برای بسیاری از افراد ممکن است آشنا به نظر برسد. فرزند شما شروع به یادگیری ساز کرده است. شما یک مدرس حرفه ای برای او پیدا کرده اید و با خرید یک ساز با کیفیت، تلاش می‌کنید تا او در موسیقی پیشرفت کند.

اما فرقی نمی‌کند که فرزند شما چقدر نسبت به ساز زدن هیجان زده باشد و چقدر ساز خود را دوست داشته باشد. زمانی فرا می‌رسد که پسر یا دختر شما علاقه ای به تمرین کردن ساز خود ندارد و تمرین‌های خود را به عقب می اندازد. برای آن که از پیشرفت نکردن فرزند خود جلوگیری کنید و بتوانید فرزند خود را ترغیب به تمرین و پیشرفت در موسیقی کنید، در این مقاله سعی کرده ایم تا راه‌هایی را به شما آموزش دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، انگیزه بیشتری به فرزندان خود دهید.

تکنیک‌هایی که در این مقاله گردآوری شده است، تکنیک‌هایی است که بسیاری از بلاگرها، مدرسین ساز و یا روانشناسان برای ترغیب کودکان به تمرین ساز استفاده کرده اند.

در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید

موسیقی را به شکل یک موضوع جدید به آن‌ها نمایش دهید.

موسیقی را به شکل یک موضوع جدید به آن‌ها نمایش دهید.

به زمانی که خود در مدرسه بودید فکر کنید. شما در طول روز کلاس‌های مختلفی از جمله ریاضی، علوم و غیره داشتید و پس از آن که مدرسه تمام می‌شد، باید مقدار زیادی تکلیف را انجام می‌دادید. حال فکر کنید که در این میان، فرزند شما باید تمامی تکالیف خود را انجام دهد و سپس به تمرین موسیقی نیز بپردازد. بنابراین عجیب نیست اگر او از تمرین کردن فرار می‌کند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که کاری کنید تا او تمرین کردن را به چشم تفریح ببیند و در قدم اول، خرید سازی که او به آن علاقه دارد بهترین کار ممکن است.

به فرزند خود حق کنترل کردن زمان دهید.

در طول روز، افراد زیادی به فرزند شما می‌گویند که چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند. حال اگر تمرین کردن ساز را نیز به زور به برنامه آن‌ها اضافه کنید، طبیعی است که آن را پس می‌زنند. روش موثر در این مورد این است که اجازه دهید فرزند شما زمان تمرین خود را تعیین کند. از اهمیت تمرین برای او بگویید تا او را ترغیب به تمرین کنید. سپس، پس از آن که زمان تمرین تعیین شد، می‌توانید این زمان را به او یادآوری کنید.

اهمیت نواختن موسیقی را به فرزندان خود نشان دهید.

موسیقی یکی از برترین بخش‌های هنر است که ساخت و یا نواختن آن، حس فوق العاده ای را در شخص ایجاد می‌کند. امکان نواختن ساز برای همه افراد فراهم نیست پس یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به فرزندان خود گوشزد کنید که ساز زدن و موسیقی، هدیه ای برای روح انسان می‌باشد.

از فعالیت مورد علاقه آن‌ها برای تمرین استفاده کنید.

از فعالیت مورد علاقه آن‌ها برای تمرین استفاده کنید.

با این که این کار ممکن است ابتدا کمی خبیثانه بنظر برسد، اما شما می‌توانید با توجه به یکی از کارهایی که فرزندانتان به آن علاقه دارند، باعث شوید تا آن‌ها تمرین کردن ساز خود را جدی تر بگیرند. برای مثال، فرض کنید فرزند شما به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارد. این مسئله را برای او روشن کنید که تنها هنگامی می‌تواند به بازی کردن بپردازد که پیش از آن، تمرین‌های ساز خود را انجام داده باشد. استفاده از فعالیتی که فرزند شما به آن علاقه دارد، به عنوان یک پاداش، می‌تواند راه حل خوبی برای دست یابی به هدف شما در ترغیب فرزندتان باشد!

یک هدف برای آن‌ها در نظر بگیرید.

هنگامی که شما یک فعالیت را به طور جدی و حرفه ای آغاز می‌کنید، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، هدف و یا جایزه ای است که در این مسیر ممکن است به دست آورید. اگر شما هدفی از انجام یک فعالیت نداشته باشید، به راحتی آن را کنار می‌گذارید. این موضوع در مورد فرزندان شما نیز صدق می‌کند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید کودکتان را به تمرین ساز ترغیب کنید، این است که برای آن‌ها کنسرت‌ها و یا اجراهایی را در نظر بگیرید. آن‌ها حتما خود را برای اجرا کردن در مقابل دوستانشان آماده خواهند کرد.

به فرزند خود حق انتخاب دهید.

ترغیب کودکان به تمرین ساز

حق انتخاب دادن به فرزند، به خصوص در مورد موسیقی نکته ای بسیار مهم است که باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال، چون شما عاشق ساز پیانو هستید و یا نوازندگی این ساز را از کودکی یاد گرفته اید، باعث نمی‌شود که فرزند شما نیز به این ساز علاقه مند باشد. علاقه نداشتن به یک ساز مهم‌ترین عامل در عدم تمرین است. بنابراین به او حق انتخاب دهید و شرایطی را برای او فراهم کنید تا بتواند ساز مورد علاقه خود را تمرین کند.

در ادامه مقاله ۱۳ راه موثر برای ترغیب کودکان به تمرین ساز با ما همراه باشید.

مشوق فرزند خود باشید.

از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که به فرزند خود این احساس را بدهید که شما بزرگ‌ترین طرفدار او هستید و او را در مسیر موسیقایی خود تشویق کنید. باید بدانید که یادگیری موسیقی، کاری بسیار دشوار است و اگر فرزند شما در این مسیر، در حال پیشرفت است، او را تشویق کنید و از او قدردانی کنید.

خود را به گونه ای نشان دهید که گویا در مورد مسیر موسیقایی، آموزش‎‌های او و یا تمرین‌های او کنجکاو هستید، به این ترتیب، می‌توانید فرزندتان را بیشتر به تمرین ساز ترغیب کنید.

او را علاقه مند به موسیقی کنید.

او را علاقه مند به موسیقی کنید.

یک نوازنده خوب و حرفه ای، کسی نیست که تکنیک‌های بسیاری بلد باشد، بلکه کسی است که کاملا از نظر روحی به موسیقی وابسته است و به آن عشق می‌ورزد. بدترین کار این است که بخواهید با تنبیه و یا تهدید به ادامه مسیر موسیقی و تمرین ساز ترغیب کنید. از طرف دیگر اما، می‌توانید دید فرزند خود را به موسیقی باز تر کنید. برای مثال می‌توانید آهنگ‌هایی را برای او پخش کنید که در سبک‌های مختلف هستند. بگذارید دید موسیقایی وسیع‌تری داشته باشند و از پروسه یادگیری ساز، نهایت لذت را ببرند.

چالش‌های مختلفی ایجاد کنید.

به جای آن که تنها به فرزند خود بگویید “تمرین کن!”، سعی کنید تا با هدف‌های کوتاه مدت و یا چالش‌های مختلف به فرزند خود انگیزه دهید. برای مثال، برای این کار می‌توانید با دانستن آموزش‌ها و تمرین‌های خود، مدت زمانی خاصی را به او بدهید. اگر شما نیز نوازنده یک ساز هستید، می‌توانید از این موضوع برای همنوازی با فرزند خود استفاده کنید که برای آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. بنابراین به جای گفتن جمله تمرین کن، برای آن‌ها موضوعات کوچک و تمرین‌های مشخصی در نظر بگیرید تا در مدتی خاص آن را انجام دهند.

تمامی دست آوردها و موفقیت‌های آن‌ها را جشن بگیرید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، یادگیری موسیقی کاری دشوار و طاقت فرساست بنابراین فرزند شما در این مسیر، نه تنها دست آوردهای مختلف خواهد داشت، بلکه شکست‌های مختلف نیز خواهد خود. سعی کنید تا در تمامی این مسیر او را بابت دست آوردهای مختلفش تشویق کنید و این دست آوردها را جشن بگیرید. این دست آوردها ممکن است اولین اجرای او باشد و یا نواختن اولین قطعه بدون ایراد، و یا حتی یادگیری یک تکنیک دشوار و سخت.

بگذارید به شکلی که دوست دارند، به نواختن بپردازند.

بگذارید به شکلی که دوست دارند، به نواختن بپردازند.

با این که قطعات مختلفی برای نواخته شدن با هر ساز وجود دارد، اما اگر فرزند شما به قطعه ای که به او داده شده، علاقه نداشته باشد، از تمرین آن اجتناب خواهد کرد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که با مدرس او صحبت کنید و این موضوع را با او مطرح کنید که از آهنگ‌هایی استفاده کند که فرزند شما از نواختن آن‌ها عمیقا لذت می‌برد. این موضوع انگیزه تمرین را در او بالا خواهد برد زیرا در این صورت، می‌تواند آهنگ مورد علاقه خود را ساز خود بنوازد.

تمرین را به کاری لذت بخش برای او تبدیل کنید.

تمرین را به کاری لذت بخش برای او تبدیل کنید.

این موضوع علیرغم این که نکته ای واضح به شمار می‌رود، اما بسیاری در انجام آن به مشکل بر می‌خورند. هیچ کس نمی‌خواهد به تمرین کاری بپردازد که از دید او، کسل کننده و بی فایده است. به همین دلیل است که باید از بازی‌ها، چالش‌‎ها و اهداف مختلف برای ترغیب کردن فرزند خود به تمرین ساز خود استفاده کنید. در کنار شما نیز، مدرس ساز می‌تواند تمرین‌هایی هدف دار به فرزند شما بدهد که شوق نواختن ساز و تمرین را در او بیشتر کند.

یک مدرس حرفه ای برای فرزند خود پیدا کنید.

ترغیب کودکان به تمرین ساز

آخرین استراتژی ما برای آن که کودکان شما ترغیب به تمرین ساز شوند، پیدا کردن یک مدرس مناسب برای ساز مورد نظر خود است. اگر فرزند شما رابطه خوبی با مدرس خود نداشته باشد و با او ارتباط خوبی نگیرد، به هیچ عنوان به تمرین ساز خود نمی‌پردازد. یک مدرس خوب در آموزش ساز تاثیری کلیدی ای خواهد داشت و نحوه تمرین کردن و پیشرفت فرزند شما با یک مدرس حرفه ای و کار بلد، چند برابر بیشتر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: چگونه استعداد موسیقی کودک خود را کشف کنیم؟  

سخن آخر

در این مقاله ۱۳ راه موثر برای ترغیب کودکان به تمرین ساز را بررسی کردیم. اما به یاد داشته باشید که اجبار در هرکاری نتیجه ی عکس می‌دهد، پس به فرزند خود زمان بدهید تا در صورت داشتن علاقه به نواختن و موسیقی این راه را درپیش بگیرد نه از سر اجبار و نخواستن!

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “۱۳ راه موثر برای ترغیب فرزندانتان به تمرین ساز
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *