×

نحوه انتخاب سایز ویولن برای کودک

هنگام یادگیری نواختن ویولن ، انتخاب اندازه مناسب بسیار مهم است. در مجموع ، ۷ اندازه مختلف ویولن وجود دارد که از ۱/۱۶ ، ۱/۱۰ ، ۱/۸ ، ۱/۴ ، ۱/۲ ، ۳/۴ و ۴/۴ متغیر است. با اندازه گیری طول دست و انتخاب سایز ویولن مناسب ، می‌توانید ویولن را برای کودک اندازه بگیرید. از فرزند خود بخواهید ویولن را در دست گرفته و سر ساز (scroll) را بگیرد تا اندازه آن بررسی شود. اگر آن‌ها بتوانند به راحتی انگشتان خود را دور آن بپیچند ، اندازه ویولن درست است.

سرفصل ها :

  1. اندازه گیری بازوی کودک
  2. انتخاب ویولن مناسب
  3. تست ویولن

اندازه گیری دست کودک

سایز ویولن
  • از فرزند خود بخواهید دست خود را مستقیم به پهلو ، موازی با زمین نگه دارد. بهترین حالت اندازه گیری ویولن زمانی است که دست نوازنده صاف است. برای این کار از فرزند خود بخواهید دست مسلط خود را به سمت بیرون دراز کند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها دست خود را تا جایی که ممکن است صاف نگه دارند. اگر بازوی آن‌ها در آرنج خم شده باشد ، اندازه گیری ممکن است کاملاً دقیق نباشد. سازکالا به دنبال آموزش تصویری و راحت موسیقی به شما می‌باشد.
اندازه گیری دست کودک
  • اندازه گیری خود را از وسط دست کودک شروع کنید. از فرزند خود بخواهید انگشتانش را دراز کرده و دستش را صاف کند. سپس ، ابتدای نوار متر را در وسط دست آن‌ها نگه دارید. وسط دست تقریباً جایی است که شست با دست برخورد می‌کند.
سایز ویولن
  • نوار متر را تا گردن کودک بیاورید تا طول دست او را پیدا کنید. متر را در دست کودک خود بگیرید و نوار را تا جایی که به گردن او می رسید بکشید. اندازه گیری خود را در جایی انجام دهید که گردن آن‌ها با شانه آن‌ها برخورد می کند. این منطقه ناحیه ای را که ویولن در آن نگه داشته شده است ، اندازه گیری می‌کند.

انتخاب ویولن مناسب

انتخاب ویولن مناسب
  • اگر طول دست آن‌ها کمتر از ۴۱ اینچ (۴۱ سانتیمتر) است ، از ویولن ۱/۱۰ یا ۱/۱۶ استفاده کنید اما اگر طول دست فرزند شما بین ۱۵ تا ۱۶ اینچ (۳۸ تا ۴۱ سانتی متر) است ، از اندازه ۱/۱۰ ویولن استفاده کنید و اگر طول دست کودک شما فقط ۱۴-۱۵ اینچ (۳۶-۳۸ سانتی متر) است ، اندازه ویولن ۱/۱۶ را انتخاب کنید. اگر فرزند شما ۴ ساله یا کوچکتر است ، این گزینه‌های اندازه مناسب هستند. اگرچه این اندازه ها چندان رایج نیستند ، اما برای نوازندگان جوان مشتاق در دسترس هستند.
انتخاب ویولن مناسب
  • اگر طول دست فرزند شما ۱۶ اینچ (۴۱ سانتیمتر) است ، با اندازه ۱/۸ ویولن شروع کنید. معمولاً بچه‌های کوچک شروع به یادگیری ویولن با این اندازه می‌کنند. این یک گزینه عالی برای کودکان ۴ تا ۶ ساله یا مهد کودک است.
انتخاب سایز ویولن مناسب
  • اگر طول دست فرزند شما ۱۶.۵-۱۸ اینچ (۴۲-۴۶ سانتی متر) است ، اندازه ۱/۴ ویولن را امتحان کنید. به طور متوسط ، کودکان ۵-۷ ساله از این اندازه ویولن استفاده می‌کنند.
انتخاب سایز ویولن مناسب
  • اگر طول دست آن‌ها ۱۸.۵-۲۰ اینچ (۴۷-۵۱ سانتی متر) است ، با ویولن ۲/۴ بروید. ویولن نیم سایز نقطه وسط طیف اندازه ویولن است. این اندازه برای اکثر کودکان ۷-۹ ساله  می‌تواند مناسب باشد.
انتخاب سایز ویولن مناسب
  • اندازه ویولن ۳/۴ را برای طول دست ۲۰.۵-۲۲ اینچ (۵۲-۵۶ سانتی متر) انتخاب کنید. اگر طول دست کودک شما برای یک ویولن نیم سایز بسیار بزرگ است ، اندازه ۳/۴ آن را امتحان کنید. به طور متوسط ، این اندازه برای کودکان ۹-۱۲ ساله بسیار مناسب است.
انتخاب سایز ویولن مناسب
  • در صورتی که طول دست آن‌ها ۲۳ اینچ (۵۸ سانتی متر) یا بیشتر است ، ویولونی با اندازه کامل انتخاب کنید. ویولن‌های فول سایز معمولاً برای کودکان ۱۲ سال به بالا مناسب است. این بزرگترین سایز ویولن است و توسط ویولونیست‌های بزرگسال هم استفاده می‌شود.

تست ویولن

تست ویولن
  • از فرزند خود بخواهید ویولن را در حالت نوازندگی نگه دارد. از او بخواهید دست خود را به سمت بیرون دراز کرده و انتهای ویولن را بگیرد. سپس ، از وی بخواهید ویولن را بین چانه و شانه خود نگه دارد. به این ترتیب ، شما به راحتی می‌توانید ویولن را بر اساس نحوه قرار گرفتن در دست آن‌ها اندازه بگیرید.
تست ویولن
  • از فرزند خود بخواهید دست خود را دور سرساز ویولن بپیچد. کودک شما باید انگشتان خود را به دور جعبه گوشی‌ها که قسمت حلزونی شکل ویولن است بکشد. اگر فرزند شما می‌تواند به راحتی جعبه گوشی‌ها (جایی که گوشی‌ها نصب میشوند) را لمس کند ، ویولن مناسب است. به به یاد داشته باشید بالای جعبه گوشی‌های ویولن معمولاً شکل پیچ خورده و مارپیچی دارد.
تست ویولن
  • اگر دسترسی به سر ساز برای کودک شما دشوار است ، اندازه کوچکتری را انتخاب کنید. اگر کودک شما نمی‌تواند انگشتان خود را به راحتی روی آن بپیچد ، اندازه ویولن اشتباه است. انگشتان آن‌ها باید بدون هیچ گونه فشار و سختی به راحتی به جعبه گوشی‌ها برسند. همچنین اگر فرزند شما با ویولن بسیار بزرگ بنوازد ، تعادل وزن برای او دشوار است. این ممکن است باعث ایجاد وضعیت نادرست و تکنیک نادرست شود.
تست ویولن

اگر انگشتان کودک شما از سرساز عبور می کند ، اندازه ویولن بزرگتری را امتحان کنید. انگشتان آن‌ها فقط باید به انتهای قسمت پیچ خورده جعبه گوشی‌ها برسد. اگر فرزند شما از ویولن بسیار کوچک استفاده کند ، ممکن است موقعیت بدی برای او ایجاد شود و نواختن برای او دشوار شود.

باور های غلط

ممکن است در حین انتخاب سایز ویولن مناسب برای کودک خردسال خود با افرادی برخورد کنید که به شما پیشنهاد می دهند تا ویولن با سایز بزرگتر خرید کنید که دیگر نیاز نباشد آن را تعویض کنید، این پیشنهاد در ابتدا شاید پیشنهادی اقتصادی باشد اما در کل پیشنهاد و باوری غلط است زیرا تمرین با سازی بزرگتر از سایز مناسب کودک باعث می شود نوازندگی بسیار سخت و حتی نشدنی باشد و اگر کودک به تمرین با ساز بزرگتر بپردازد قطعا در استایل نوازندگی و انگشت گذاری به مشکل می خورد.

سازکالا به عنوان مرجع تخصصی آموزش ساز و فروش سازهای متفاوت اقدام به آموزش ویولن به صورت رایگان نموده است تا شما به راحتی از آن استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *