×

بهترین کیبوردیست‌های جهان

Keith Emerson

کیت امرسون به عنوان یکی از افسانه‌های نوازندگی کیبورد شناخته می‌شود. وی یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی است که باعث شکوفایی موسیقی راک در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ شده است. این نوازنده به عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران پیشرو سبک راک می‌باشد که راک اند رول را همراه با سبک‌های مختلفی مانند موسیقی کلاسیک و جز تلفیق کرده است. او واقعا که یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان می باشد.

وی یک جادوگر مدرن در زمینه کیبوردهای الکترونیک و آکوستیک، به ویژه سازهایی مانند ارگان و سینت سایزر است. کیت امرسون در تاریخ ۲ نوامبر سال ۱۹۴۴ در Todmorden, Lancashire انگلستان متولد شد و در سن ۱۴ سالگی به یک پیانیست تبدیل شد. در اواخر نوجوانی، وی به لندن نقل مکان کرد و به گروه VIP و سپس Gary Farr and the T-Bones پیوست و همچنین تورهای آلمان، فرانسه و انگلیس را پشت سر گذاشت.

وی تحت تاثیر آرتیست‌های سبک جز نظیر Fats Waller, Oscar Peterson, Dave Brubeck, Jack McDuff و Big John Patton قرار گرفت. آهنگسازان کلاسیک دیگری که در موسیقی وی تاثیر گذار بودند، J.S. Bach, Aaron Copland, Demetri Shostokovich, Bela Bartok و Alberto Ginestera بودند.

Keith Emerson
Keith Emerson

Jordan Rudess یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان

جردن رودس در سن ۹ سالگی برای آموزش پیانو آکوستیک وارد دانشکده موسیقی Juilliard  شد اما در اواخر نوجوانی علاقه شدیدی به سینت سایزر و موسیقی پراگرسیو راک پیدا کرد. بر خلاف توصیه‌های والدین و مربیانش، وی پیانو آکوستیک را رها کرده و به سمت کیبورد نوازی سبک پراگرسیو راک رفت.

پس از اجرای برنامه‌های مختلف در طول دهه ۱۹۸۰، در سال ۱۹۹۴ بعد از انتشار آلبوم سولو Listen در نظر سنجی خوانندگان مجله  کیبورد ( Keyboard Magazine readers ) به عنوان بهترین استعداد جدید انتخاب شد و توجه همه را به سوی خود جلب کرد.

دو گروه شیفته کار جردن رودس، Dixie Dregs و Dream Theater که هر دو از رودز دعوت به همکاری کردند؛ و رودس گروه Dregs را انتخاب کرد. دز زمان حضور با Dregs، این نوازنده با درامر Rod Morgenstein ارتباط خوبی گرفت. همراهی این دو با یکدیگر زمانی اتفاق افتاد که قطعی برق باعث ازکار افتادن تمامی تجهیزات Dregs به جز رودزدر کنسرت شد، بنابراین او و Morgenstein با یکدیگر به بداهه نوازی پرداختند و با برگشتن برق کنسرت ادامه پیدا کرد.

قبل از ملحق شدن این نوازنده به گروه Dream Theater در سال ۱۹۹۹، جردن رودس همراه با جان پتروچی و مایک پورتنوی از گروه Dream Theater, بیسیست تونی لوین از گروه King Crimson و پیتر گابریل ارتباط برقرار کرد و دو آلبوم با عنوان Liquid Tension Experiment ضبط کردند.

رودس بعنوان کیبوردیست تمام وقت همراه با گروه Dream Theater، در ضبط Metropolis Pt. 2 Scenes from a Memory در سال ۱۹۹۹ فعالیت داشت. وی ۷ آلبوم استودویی را همراه با گروه های: Six Degrees of Inner Turbulence سال ۲۰۰۲، Systematic Chaos سال ۲۰۰۷، Black Clouds & Silver Linings سال ۲۰۰۹ ،  A Dramatic Turn of Events, the self-titled Dream Theater و همچنین جدیدترین آلبوم آن‌ها یعنی Astonishing ، یک اپرا راک را ضبط کرده است.  

Jordan Rudess
Jordan Rudess

Jon Lord یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان

این شخص موسس گروه Deep Purple متولد Leicester می‌باشد. وی نواختن پیانو را از ۶ سالگی آموخت و زمانی‌که در حال تحصیل در حوزه موسیقی کلاسیک بود، در سن ۱۷ سالگی مدرسه را ترک کرد و به عنوان دفتریار وکلالت مشغول به کار شد.

در ابتدا به تئاتر علاقه مند بود، در سال ۱۹۶۰ به لندن نقل مکان کرد و در مدرسه Speech and Drama بورسیه شد و با اجرای برنامه هزینه غذا و اقامتگاه خود را جمع می‌کرد. در سال ۱۹۶۳ وی با گروهی از معلمان و دیگر دانش آموزان از مدرسه جدا شد تا London Drama Centre را تشکیل دهد.

همچنین در سال ۱۹۶۳ به گروه Red Blood ملح شد تا نوازندگی ارگان الکتریک را آغاز کند. در دسامبر سال ۱۹۶۷، لرد به گیتاریست مشهور Richie Blackmore ملحق شد و گروه Deep Purple را تشکیل داد. این گروه پیشگام سبک هارد راک بود و بیش از ۱۰۰ میلیون آلبوم فروخت، برای بیش از ۱۰ میلیون نفر به صورت زنده اجرا داشت و در سال ۱۹۷۲ توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان “the loudest group in the world” به ثبت رسیدند.

Jon Lord
Jon Lord

Stevie Wonder

این فرد یک نماد محبوب آمریکایی و نبوغی غیر قابل انکار در سبک R&B می‌باشد. وی از همان بدو تولد نابینا بود ولی شنوایی خوب به او کمک کرد تا پیشرفت بالایی در موسیقی و جاه طلبی خوبی داشته باشد. واندر همانند الهام بخش خود یعنی Ray Charles اشتیاق زیادی برای انواع سبک‌های موسیقی داشت و از محدود کردن خود به هر نوع صدا و سبکی اجتناب می کرد.

بهترین سوابق وی شامل ترکیبی کاملا انتخابی از soul, funk, rock & roll, sophisticated Broadway/Tin Pan Alley-style pop, jazz, reggae و المان‌های آفریقایی بود. واندر از استفاده از سینت سایزر در طول دهه ۷۰ پیشگام بود و چهره سبک R&B را تغییر داد. همراه با Marvin Gaye و Isaac Hayes، واندر R&B را به عصر جدید وارد کرد. همه این‌ها باعث شد تا واندر شاید بزرگترین نویسنده سبک R&B باشد. همراه مقالات سازکالا باشید.

Stevie Wonder
Stevie Wonder
برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *