×

روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان

روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان

روش کار کردن با فایل‌های صوتی در دنیای امروزی، با سال‌ها پیش بسیار متفاوت است. امروزه بسیاری از مهندسان صدا برای ضبط کردن، میکس و یا مستر کردن پروژه‌های خود و یا ادیت آن‌ها، از روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان استفاده می‌کنند که نه تنها انجام این کارها را بسیار راحت کرده، بلکه امکانات بسیاری را در اختیار ما قرار داده است تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم به ادیت فایل‌های صوتی خود بپردازیم و بهترین اجرای ممکن را به دست آوریم.

با این حال، استفاده از این ویژگی‌ها ممکن است در ابتدای راه مقداری پیچیده به نظر برسد؛ به همین دلیل است که تلاش کردیم تا در این مقاله، هر آن چه که باید در مورد ادیت در نرم افزارهای میزبان بدانید را به شما آموزش دهیم. با استفاده از روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، شما به راحتی می‌توانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کرده و صداهای مختلف را به بهترین شکل ممکن ادیت کنید.

انقلاب بزرگ در صنعت صدا

انقلاب بزرگ در صنعت صدا

هنگامی که برای اولین بار، از نوارها در ضبط‌های استودیویی استفاده شد، یک انقلاب بزرگ در صنعت صدا رخ داد. استفاده از نوارها نه تنها باعث شد تا کیفیت صدای ضبط شده به مراتب بیشتر از گذشته باشد، بلکه این امکان را برای مهندس ضبط و یا مهندسین صدا فراهم کرد تا بتوانند یک اجرا را پس از ضبط، تغییر بدهند!

شما می‌توانستید با استفاده درست از این نوارها، برخی از سازها را به شکل همزمان ضبط کنید، برخی از قسمت‌ها را در قسمت‌های مختلف آهنگ خود تکرار کنید و یا حتی خود اجرا را نیز دستکاری کنید تا به صدایی حرفه‌ای دست پیدا کنید. برای این کار اما باید تکه‌هایی از نوار را برش داده و آن را در قسمت‌های دیگر آن، قرار می‌دادید.

پس از آن که این تکنیک‌ها در میان مهندسین صدا باب شد، یادگیری ادیت صدا با استفاده از نوار و یا Tape، به یک اصل برای مهندسین صدا تبدیل شد و بسیاری از مهندسین صدا توانستند با یادگیری روش‌های مختلف ادیت با استفاده از نوار، پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.

حال پس از گذشت دهه‌ها، ما با نرم افزارهایی روبرو هستیم که کیفیت صدای بی نظیری دارند و امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم با کیفیت‌ترین صدای ممکن را به دست آوریم. تمامی نرم افزارهای میزبان موجود در بازار، روش‌های مختلفی را برای ادیت صدا در اختیار شما قرار می‌دهند که هر کدام از آن‌ها، مناسب ادیت کردن صداهای خاصی می‌باشد. اما نکته ای که باید در نظر داشت، این است که نباید با ادیت بیش از اندازه، حس بی نظیر یک آهنگ را از بین ببرید و تا حد امکان، باید از ادیت تنها در جهت بهتر صدا دادن یک قطعه استفاده کنید، نه برای تغییر کلی آن!

در ادامه مقاله روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان با سازکالا همراه باشید.

چرا باید پروژه‌های خود را ادیت کنیم؟

چرا باید پروژه‌های خود را ادیت کنیم

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود تا شما بخواهید یک لاین صوتی را در نرم افزار میزبان خود ادیت کرده و از آن در پروژه نهایی خود استفاده کنید. با این که در زمان قدیم برای انجام این کار، یک قیچی و یا تیغ پیدا می‌کردید و با دقت بسیار بالا شروع به برش زدن نوارهای ضبط شده می‌کردید، امروزه ادیت کردن با نرم افزارهای میزبان کاری به مراتب آسان‌تر و بی دردسرتر است.

از جمله موقعیت‌هایی که باید از ادیت کردن برای دستیابی به صدای خود استفاده کنید، می‌توانیم به:

  • حذف نویزهای اضافی میان ضبط‌ها و تیک‌های مختلف
  • ادیت کردن یک لوپ برای درست صدا دادن در تمپوهای مختلف
  • ادیت لاین‌های مختلف درامز برای دقیق‌تر صدا دادن در پروژه
  • برای دوباره ضبط کردن یک تکه خاص جهت بهتر صدا دادن
  • برای تغییر ساختار آهنگ، برای مثال حذف کردن ورس از یک آهنگ

و بسیاری مواقع دیگر اشاره کرد. مطمئنا شما هم با ما هم نظر هستید که انجام این کارها با استفاده از یک نوار، کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود اما با استفاده از یک نرم افزار میزبان، به راحتی می‌توانید این کارها را انجام دهید.

روش‌های مختلف ادیت در نرم افزارهای میزبان

اگر تاکنون از نرم افزارهای میزبان برای ادیت صدای خود استفاده نکرده باشید، احتمالا بسیاری از روش‌هایی که برای ادیت صدا وجود دارد از دید شما نیز آشنا هستند و قبلا آن‌ها را در دیگر نرم افزارها مشاهده کرده‌اید. در بسیاری از این نرم افزارها، روش‌های ادیت بیشتر با استفاده از موس انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید که برای آن که یک ادیت با کیفیت را انجام دهید، نیاز است تا از امکانات مختلف نرم افزار میزبان خود به شکل ترکیبی استفاده کنید. برای مثال، در نرم افزار Pro Tools که از دید بسیاری از افراد، استانداردترین نرم افزار میزبان به شمار می‌رود، شما سه حالت کلی برای موس خود دارید که این سه حالت، شامل حالت‌هایTrimmer ، Selector و Grabber می‌باشد. از طرفی، بسیاری از نرم افزارها از یک حالت Smart نیز بهره می‌برند که بر اساس آن که شما موس خود را کجا قرار دهید، امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

روش تغییر زمان

از جمله محبوب‌ترین روش‌های ادیت، می‌توانیم به تغییر زمان در یک فایل اشاره کنیم. شما می‌توانید این کار را به روش‌های مختلف انجام دهید. یکی از راحت‌ترین روش‌ها، این است که ابتدا و انتهای فایل مورد نظر خود را برش بزنید و آن را محل مورد نظر ببرید. این روش اما همیشه جواب نمی‌دهد. بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که تنها یک تکه از فایل را می‌خواهید جا به جا کنید، بدون آن که بقیه فایل دست بخورد.

در این مرحله می‌توانید از نوعی ادیت به نام Slip Editing استفاده کنید. این روش، در واقع این امکان را به شما می‌دهد تا بدون تغییر مکان فایل و ایجاد قسمت‌های خالی، بتوانید فایل صوتی داخل فایل را به میزان مورد نظر تغییر دهید. بسیاری از افراد از این روش برای ادیت درامز، گیتار، بیس و یا کیبوردهای خود استفاده می‌کنند.

روش Stretch Audio

روش Stretch Audio

از طرف دیگر اما، شما می‌توانید طول یک فایل صوتی را نیز کم و یا زیاد کنید و برخی از Transientهای آن را حرکت دهید. این روش که به Stretch Audio مشهور است، همانطور که نامش پیداست، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید یک فایل صوتی را به مقدار مورد نیاز خود بکشید تا در مکان دقیق خود قرار بگیرد.

این روش ادیت کردن، برای درست کردن تایمینگ و یا زمان بندی یک لاین وکال می‌تواند بهترین گزینه باشد زیرا به این ترتیب، شما می‌توانید تنها آواهایی که شروع کننده لاین وکال شما هستند را سر ضرب بیاورید، بدون آن که باقی آواها از مکان خود جدا شوند.

روش قطعه قطعه کردن ترک

روش آخر، استفاده از قطعه قطعه کردن چند مولتی ترک و درست کردن زمان بندی آن‌هاست. این قطعه قطعه کردن، بر اساس Transientها اتفاق می‌افتد و همانطور که می‌توانید حدس بزنید، برای ادیت کردن یک مولتی ترک از درامز لایو، این روش بهترین روش ممکن است.

نرم افزارهای میزبان مختلف، در کنار این که این روش‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند، این امکان را نیز برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید Fadeهای خود را نیز دقیقا به شکل مورد نظر خود انجام دهید و کنترل بسیار زیادی بر روی آن‌ها داشته باشید. استفاده از این Fadeها می‌تواند ادیت‌های شما را چند مرحله حرفه‌ای‌تر کند و صدایی بسیار دقیق و واضح را در اختیار شما قرار دهید.

مطلب پیشنهادی : بهترین وی اس تی های درامز

سخن پایانی

با استفاده از روش‌ های مختلف ادیتینگ در نرم افزارهای میزبان، شما می‌توانید پروژه‌های مختلف خود را به راحتی ادیت کرده و بهترین صدای ممکن را از آن‌ها به دست آورید. در نظر داشته باشید که این ویژگی‌ها در اکثر نرم افزارهای میزبان وجود دارند و تنها با کمی تحقیق، می‌توانید بهترین راه برای استفاده از این روش‌ها در نرم افزار خود را پیدا کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *