×

۶ تمرین تنفس راحت و موثر برای خوانندگان

مباحثی مانند تمرین تنفس موثر و تنفس با دیافراگم به عنوان یکی از مسائل بنیادین و اولیه ای برای خوانندگان تلقی می‌شود. هنگامی که برای اولین بار شش‌هایمان پر از هوا می‌شود زمانیست که تازه به دنیا آمده‌ایم. یک نوزاد تازه به دنیا آمده، با قدرت گریه می‌کند و این گریه ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. این امر به لطف دیافراگم امکان پذیر شده‌است. در طول زمان که بزرگ‌تر می‌شویم با گونه کم حجم‌تر و به اصطلاح “کم‌عمق‌تر” از تنفس آشنا می‌شویم؛ تنفس با سینه. به عنوان یک خواننده لازم است تا ماهیچه‌هامان را تقویت کنیم و از نحوه اصلی تنفس‌مان بهره ببریم.

6 تمرین تنفس راحت و موثر برای خوانندگان

هنگامی که با استفاده از دیافراگم تنفس کرده و می‌خوانیم، ریه‌هایمان بیشترین هوا را دریافت می‌کنند. بنابراین می‎‌توانیم با قدرت و ساستین بیشتری بخوانیم و صدای شفاف و بلندی نیز داشته باشیم. فرقی نمی‌کند یک خواننده اپرا باشید، خواننده راک، پاپ و … در تمام حالات خوانندگان حرفه‌ای در هر ژانری یک چیز مشترک دارند، تنفس همه آن‌ها با دیافراگم است. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

تنفس از طریق دیافراگم

تنفس از طریق دیافراگم، همچنین به عنوان تنفس از طریق شکم نیز شناخته شده‌است. این روش تنفس امکان دارد در ابتدا چالش برانگیز یا غیر طبیعی به نظر برسد، اما هنگامی که ماهیچه‌ها بهبود یافته و قدرتمند شدند، راحت می‌شود. اگر دیافراگم ضعیف باشد، صدا عمق کمتری خواهد داشت و هنگام خواندن نفس کم می‌آوریم. برای مثال، موزیک “Stairway to Heaven” اثر Led Zeppelin یک بخش سخت نیز دارد که خواننده باید پنج میزان را بدون مکث بخواند.

این بخش نیازمند حجم تنفس مناسب برای ساپورت خواننده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خوانندگی کنترل تنفس است. در واقع کنترل حجم هوای ورودی باعث می‌شود تا روی موزیک و داینامیک‌ها تسلط بهتری داشته باشید. همچنین باعث می‌شود تا صدایی بلند و قدرتمند داشته و همزمان صدایتان لطیف و شفاف باشد. پروسه تنفس دو مرحله دارد؛ دم و بازدم. هنگام دم، هوا داخل شش می‌رود و ریه‌‌ها را پر می‌نماید. هنگام بازدم، هوا به بیرون فشرده می‌شود. هنگام تنفس باید دو نکته را در ذهن داشته‌باشیم. یک تفاوت فشار بین ریه و اتمسفر است. دومین فاکتور ریلکس بودن و آرامش ماهیچه دیافراگم است.

در واقع ریه منفعل است، به این معنی که خود حرکتی نمی‌کنند. در اصل ماهیچه‌های اطراف، آن‌ها را حرکت می‌دهند. یک خواننده نیازمند پیش زمینه‌هایی در این مورد می‌باشد. یکی از نکات مهم “دم” این است که مطمئن باشیم ماهیچه‌هامان آرام و ریلکس باشند و زبانمان دقیقا پشت دندان‌ها قرار گرفته باشد. سپس هنگام “دم” حواسمان را جمع می‌کنیم تا بدانیم چقدر هوا نیاز داریم.

تنفس از طریق دیافراگم

تمرین های تنفس ساده و موثر برای خوانندگان

۱. تنفس ساده

روی مبل تکیه دهید و یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. از طریق دهان به آرامی نفس بکشید و موقع نفس کشیدن شکمتان را منبسط کنید. از طریق بینی به آرامی هوا را بیرون داده و هنگام بازدم شکمتان باید به حالت اول بازگردد. دقت کنید که هنگام دم دست به سمت بالا رفته و هنگام بازدم دست به پایین می‌آید. همچنین دقت نمایید هنگامی که دستتان به سمت بالا و پایین می‌رود دست دیگر که روی سینه است نباید هیچ حرکتی داشته‌باشد. همیشه این تمرین را در ابتدای گرم کردن انجام دهید. هنگامی که این تمرین برایتان راحت شد، می‌توانید این تمرین را ایستاده انجام دهید.

۲. تمرین  Hissing

هیس کردن در واقع کشیدن بلند صدای “sssssss” است. این تمرین باعث می‌شود ماهیچه‌تان درگیر شود و تنفس دیافراگم را بهبود بخشد. برای شروع این تمرین، یک نفس عمیق بکشید و شکم را منبسط کرده و به آرامی هوا را با ایجاد صدای “sssss” بیرون دهید. سعی کنید این تمرین را آنقدر ادامه دهید تا هوا کم بیاورید. سپس از اول تمرین کنید.

۳. تمرین تنفس آرام

از طریق دهان یا بینی به مدت ۴ ثانیه عمل دم را انجام دهید. نفس‌تان را تا ۸ ثانیه نگه داشته و به مدت ۸ ثانیه عمل بازدم را انجام دهید. سعی کنید تمام ماهیچه‌هاتان در طول تنفس کاملا ریلکس باشند. این تمرین را چهار بار انجام دهید.

۴. تند تند نفس کشیدن

این تمرین به شما کمک می‌کند تا استقامت خود را افزایش دهید. برای انجام این تمرین زبانتان را بیرون بیاورید. سپس مشتتان را بین قفسه سینه‌تان قرار دهید، سپس نت‌های گام را با “ha” بخوانید. هر گام را با یک “اه” طولانی برای ریلکس کردن به پایان برسانید.

۵. فوت کردن از طریق نی

فوت کردن از طریق نی به ماهیچه‌تان کمک می‌کند. این تمرین مخصوصا برای افرادی مناسب‌تر است که با صدای آرامی می‌خوانند و صحبت می‌کنند. یک نی بردارید و در دهان گذاشته، از پایین‌ترین نت تا بالاترین نت بخوانید. چند دقیقه این را تکرار نمایید. فشار نباید روی گلو باشد، بلکه باید با استفاده از شکم به هوا فشار بیاورید. در اخر موسیقی مورد علاقه‌تان را از طریق نی زمزمه کنید. اگر بعد از تمرین صدایتان خسته بود، در طول روز باز هم این تمرین را تکرار کنید.

۶. Lip Trills

این تمرین باعث می‌شود عضلات صورت آرام بگیرد. به صورت طولانی خواندن بدون مکث بین نت‌ها در آواز بسیار مهم است. این تمرین به عنوان “لگاتو” نیز شناخته می‌شود. آسان‌ترین Lip Trill به این شکل است که از پایین‌ترین نت تا بالا ترین نت را بخوانیم و باز به پایین‌ترین نت بازگردیم. این تمرین را چند بار تکرار کنید تا صدایتان روان شود.

سخن پایانی

در این مقاله ۶ تمرین تنفس راحت و موثر برای خوانندگان بیان کردیم که با انجام این تمارین می‌توانید هنگام خوانندگی تنفسی درست و موثر داشته باشید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه این صفحه بیان کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما اقدام به پاسخگویی کنند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *