×

۷ راه برای در اختیار داشتن تار های صوتی سالم

7 راه برای در اختیار داشتن تار های صوتی سالم

اگر یک خواننده هستید و به صورت حرفه‌ای و تخصصی به خوانندگی و آواز می‌پردازید، یکی از ضروری‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، اطمینان از سلامت حنجره و تارهای صوتی‌تان می‌باشد. سلامت حنجره باعث می‌شود تا شما بتوانید اجرای دقیق، قدرتمند و با کیفیتی از خود ارائه کنید، و در نقطه مقابل، حنجره آسیب دیده باعث افت کیفیت اجرای شما می‌شود.

 پدیده‌هایی نظیر آلرژی، فشار آوردن بیش از حد در هنگام خوانندگی، Overuse یا خوانندگی برای مدت طولانی و بیش از حد، استفاده نادرست از تارهای صوتی (Abuse) نظیر فریاد زدن و موارد مشابه، می‌تواند باعث آسیب دیدگی تارهای صوتی شما شود.

به عنوان یک خواننده، تارهای صوتی شما، نقش ساز را برای شما ایفا می‌کند. و همانگونه که نگهداری از یک ساز موسیقی امری مهم و ضروری است، نگهداری صحیح از تارهای صوتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. در ادامه این مقاله به ۷ راهکار اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا حنجره و تار های صوتی خود را سالم نگه دارید.

پیش از شروع به خوانندگی، ابتدا صدای خود را گرم کنید.

گرم کردن تارهای صوتی پیش از خوانندگی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. تمرینات گسترده ای در این زمینه طراحی شده که بر اساس سن، جنسیت، دامنه یا Range صدا و همچنین میزان تجربه از یکدیگر تفکیک می‌شوند و شما می‌توانید تمرینی را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگار بوده و برای شما مناسب باشد. مدت زمان گرم کردن صدا به طور میانگین باید بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد.

همچنین بهتر است پس از اتمام تمرین، ضبط و یا اجرا، صدای خود را سرد کنید. سرد کردن صدا معمولا توسط افراد نادیده گرفته می‌شود، اما با این حال یکی از تمریناتی است که تا حد زیادی به سلامت حنجره و تارهای صوتی شما کمک می‌کند. تمرینات متعددی در جهت سرد کردن صدا نیز وجود دارند که شما می‌توانید پس از تمرین، ضبط یا اجرایتان آن‌ها را انجام دهید.

به مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن آب به مقدار کافی به طور مرتب در طول روز، از خشک شدن تارهای صوتی و حنجره شما جلو گیری می‌کند. اگر تارهای صوتی از مقدار رطوبت مناسبی برخوردار نباشند، انعطاف و قدرت خود را از دست داده و آسیب پذیر می‌شوند. تنها راه جلوگیری از خشک شدن تارهای صوتی، نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز می‌باشد.

فضای محیط خانه خود را مرطوب نگه دارید.

علاوه بر نوشیدن آب به طور مرتب در طول روز، تنفس در محیطی که از رطوبت مناسبی برخوردار باشد نیز در جلوگیری از خشک شدن تارهای صوتی شما تاثیر ویژه ای خواهد داشت. این امر مخصوصا در زمانی که چند اجرای پشت سر هم دارید، کمک شایانی به شما خواهد کرد.

به تار های صوتی خود استراحت دهید.

اگر تمرینات بدنسازی انجام می‌دهید، می‌دانید که روزهای استراحت برای بدن شما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و امری ضروری است. درست مانند سایر اعضای بدن، تارهای صوتی و حنجره شما نیز به استراحت نیاز دارند. در زمانی که بیمار می‌شوید، دچار حساسیت و آلرژی می‌شوید، و یا صرفا برای مدت زیادی به خوانندگی پرداخته اید، بهتر است مدتی را به استراحت تارهای صوتی تان اختصاص دهید.

این استراحت به این معنی است که شما در این مدت نباید آواز بخوانید، نباید بیش از حد صحبت کنید و از همه مهم‌تر نباید زمزمه (Whisper) کنید. این کار باعث عبور بیش از حد هوا از تارهای صوتی شما شده و باعث خشکی حنجره شما می‌شود.

در ادامه مقاله ۷ راه برای در اختیار داشتن تار های صوتی سالم با سازکالا همراه باشید.

از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

مصرف و استعمال مواد دخانی بزرگ‌ترین دشمن تارهای صوتی شما به شمار می‌روند. مصرف این گونه مواد باعث می‌شود تا دود و بخارات سمی به طور مستقیم از تارهای صوتی شما عبور کرده و ضمن از بین بردن رطوبت آن‌ها و خشک کردن تارهای صوتی شما، آن‌ها را در معرض عناصر و مواد مخرب قرار می‌دهد.

علاوه بر این، مصرف مشروبات الکلی نیز باعث خشک شدن و آسیب پذیر شدن تارهای صوتی شما می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای شکر نیز می‌تواند به تارهای صوتی شما آسیب وارد کند.

در هنگام خوانندگی، از گلو آواز نخوانید.

اجرای صحیح و اصولی تکنیک‌های خوانندگی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی است که برای در اختیار داشتن حنجره ای سالم باید رعایت کنید. تارهای صوتی، تنها بخشی از سیستم بدنی ما هستند که در تولید صدای آوازی نقش دارند. برای اجرای درست تکنیک‌های آواز، شما باید شناخت درستی نسبت به بدن خود داشته و شیوه صحیح خوانندگی را بیاموزید. برای مثال، تنفس صحیح، اصلی‌ترین المان در خوانندگی به شمار می‌رود.

تنفس از طریق دیافراگم، نیروی مورد نیاز شما برای خوانندگی را تامین می‌کند. بنابراین به جای خواندن از گلو، بهتر است از دیافراگم کمک بگیرید. در ابتدا این موضوع کمی گیج کننده به نظر می‌رسد، اما شما می‌توانید با کمک یک مربی آواز مناسب و با تجربه، به تکنیک‌های صحیح خوانندگی مسلط شوید.

اگر دچار گلودرد شدید، ادامه ندهید.

اگر در هنگام خوانندگی با گلودرد مواجه شدید، اگر دچار عفونت گلو هستید، و یا به خاطر استفاده بیش از حد (Overuse) احساس تنش و درد در گلو دارید، فورا آواز خواندن را متوقف کرده و به حنجره خود استراحت دهید. مقدار زیادی آب بنوشید و مدت زمان بیشتری را به استراحت بپردازید. خواب کافی یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بازیابی سلامت حنجره تان به شمار می‌رود. اما از همه مهم‌تر، با وجود درد و خستگی، به خوانندگی ادامه ندهید. این امر ممکن است آسیب جبران ناپذیری به حنجره شما وارد کند. از حنجره خود مراقبت کنید و استراحت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ۷ راه برای در اختیار داشتن تار های صوتی سالم را به شما عزیزان آموزش دادیم. تارهای صوتی همه انسان‌ها جزو سرمایه‌های گرانقدر آن‌ها می‌باشد به خصوص برای خوانندگان حرفه‌ای که از این راه درآمدزایی نیز می‌کنند. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *