×

بهترین روش های گرم کردن صدا برای خوانندگان

خوانندگان حرفه‌ای می‌دانند که خواندن به طور فیزیکی تا چه حد چالش برانگیز و سخت می‌تواند باشد. این مسئله انرژی بسیاری می‌گیرد و حس طبیعی و واقعی بودن، یا به اصطلاح زنده کردن موسیقی را ایجاد نمودن بسیار سخت می‌تواند باشد. برای همین است که خواندن، مانند هر فعالیت فیزیکی دیگر، نیازمند گرم کردن و سرد کردن صدا می‌باشد. بهترین روش های گرم کردن صدایی که در ادامه می‌آوریم می‌تواند ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول بکشد و نیازمند تمرین و اجرای روزانه است. با سازکالا همراه باشید.

بهترین روش های گرم کردن صدا

چرا نیازمند گرم کردن صدا هستیم؟

ما باید صدایمان را گرم کنیم تا آن را سالم نگه داریم. گرم کردن صدا این امکان را به شما می‌دهد تا بهتر بخوانید و گستره صدایتان را نیز در طول زمان افزایش می‌دهد. در واقع این که قبل از هربار خواندن صدایتان را گرم کنید، امری ضروری و مهم تلقی می‌شود.

۹ تا از بهترین روش های گرم کردن صدا

در زمینه گرم نمودن صدا گزینه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند موثر و مفید واقع شود. به اصطلاح می‌توان گفت دستتان در این زمینه باز است. خوشبختانه ما در این مقاله ۹ تا از بهترین‌های آن‌ها را برایتان جمع آوری و ارائه کرده‌ایم.

۱. تکنیک خمیازه

به عنوان یک تمرین سریع و موثر می‌توان روی این تکنیک حساب کرد. انجام دادن آن نیز بسیار راحت است! سعی کنید با دهان بسته خمیازه بکشید، سپس بازدمتان را از طریق بینی به گونه‌ای بیرون دهید که انگار در حال خواندن هستید. این تکنیک باعث می‌شود صدایتان آرامش بیشتری پیدا نماید.

۲. زمزمه

زمزمه کردن نیز یکی دیگر از بهترین روش های گرم کردن صدا است. یکی از نکات مفید این تکنیک این است که فشار زیادی به گلو و صدا وارد نمی‌کند. نوک زبانتان را پشت دندان جلوییتان بگذارید و گام ماژور را زمزمه نمایید؛ همچنین حواستان باشد که این کار را باید با دهان بسته انجام دهید.

۳. تمرین Straw

­­­­برای اینکه این تمرین را انجام دهید باید ابتدا یک نی بردارید و از طریق آن زمزمه کنید. از بم‌ترین صدای خودتان شروع کنید و آرام آرام آن را به زیرترین صدایی که می‌توانید، برسانید. سپس موسیقی مورد علاقه‌تان را از طریق نی زمزمه کنید. همچنین می‌توانید نی را داخل یک لیوان آب بگذارید و از طریق آن حباب‌های کنترل شده ایجاد کنید.

۴. گرم کردن با Lip Buzz

این تکنیک بسیار ساده می‌باشد. هدف آن این است که با استفاده از ویبراسیون لب و فوت کردن از طریق دهان و بینی، صدای موتور قایق را ایجاد کنید.

۵. تمرین Tongue Trill

تمرین Tongue Trill برای بعضی از خوانندگان سخت و چالش برانگیز است. در این تکنیک باید زبانتان را حلقه کرده و از رنج بم تا زیر صدای خود را بخوانید.

۶. تمرین Jaw Loosening

هنگام خواندن، این حس را دارید که می‌خواهید فک‌تان را پایین‌تر از وقتی که صحبت می‌کنید نگه دارید. با استفاده از انگشت، فک‌تان را به سمت گوش تان ببرید. مکان بین فک و گوش جایی است که باید فک را قرار دهید. به خمیازه کشیدن تظاهر کنید. سعی کنید کل فک رها و شل باشد؛ نه فقط چانه.

۷. تمرین Two Octave Pitch Glide (اسلاید بین دو اکتاو)

این تمرین ساده‌ای برای گرم کردن صدا می‌باشد. با استفاده از صدای “eeeee” یا “ohhhh”  یک حرکت کروماتیک بین دو اکتاو انجام دهید. ابتدا از بم‌ترین نت تا زیرترین نت پیش بروید، سپس برعکس از زیرترین تا بم‌ترین نت پیش برگردید. این حرکات باعث می‌شود صدایتان از صدای سینه به صدای سر جا به جا شود.

۸. تمرین Vocal Sirens

این تمرین مانند تمرین قبل است. تمرین Siren با استفاده از “oooooo” از پایین‌ترین نت تا بالاترین نت پیش می‌رود و سپس باز می‌گردد. مانند آژیر آمبولانس.

۹. تکنیک Vocal Slide

این تکنیک به عنوان تکنیک “Portamento” نیز شناخته می‌شود. در این تمرین همانند تمرین Siren باید از یک نت به سمت نت بعدی با “اسلاید” حرکت کنید. اما نت‌های بین این دو نت را نباید بخوانید.

تکنیک های تنفسی برای بهتر خواندن

حال که یک سری از تکنیک‌های گرم کردن و تمرین‌های صدا را آموخته اید، بهتر است با تکنیک‌هایی برای تنفس نیز آشنا شوید. همیشه به خاطر داشته باشید که تنفس درست یکی از الزامات سلامتی صدا و خواندن بهتر است. دو تا از بهترین تکنیک‌های تنفس، “خواندن از طریق دیافراگم” و “هیس هیس کردن” می‌باشد. این تکنیک‌ها می‌تواند خواندن شما را بهبود بخشد.

تکنیک های تنفسی برای بهتر خواندن

۱. خواندن از طریق دیافراگم

هنگام خواندن، تنفس درستی داشتن یک امر مهم به حساب می‌آید. این مسئله باعث می‌شود تا صدا آسیب کمتری ببیند. معمولا به طور روزانه برای تنفس از سینه استفاده می‌کنیم. در خوانندگی باید از صدای دیافراگم استفاده نماییم. تنفس مناسب قدرت بیشتری به صدایتان می‌دهد، باعث می‌شود کنترل بیشتری روی صدا و تون‌های مختلف داشته باشید. خواندن از طریق دیافراگم کمک می‌کند فشار کمتری بر صدایتان وارد شود. در واقع بدنتان باید ریلکس و بالانس باشد. البته باید وزن بدنتان کمی به سمت جلو باشد.

دیافراگم چیست؟

دیافراگم یک ماهیچه بین سینه و شکم است. این ماهیچه هوای دم و بازدم موثر بوده و آن را کنترل می‌کند. خواندن از طریق دیافراگم به عنوان یک تکنیک تنفسی می‌تواند بر تکنیک‌های دیگر نیز تاثیر بگذارد. البته صدای شما مستقیما از دیافراگم نمی‌آید، بلکه توسط تارهای صوتی تولید می‌گردد. دیافراگم این صدا و حجم هوا را کنترل می‌کند.

۲. بازدم با استفاده از “هیس”

تمرین “هیس” گفتن یک راه مناسب برای آموختن گرم کردن صدا قبل از خواندن است. این تکنیک کمک می‌کند که خوانندگان از دیافراگم برای خواندن استفاده کنند و بتوانند نفسشان را بهتر کنترل نمایند.

  • بایستید و بدنتان را ریلکس کنید. این امر باعث می‌شود دیافراگم نیز آرام شود و فشار وارد بر آن کم شود.
  • از دهان هوا را بدمید به داخل و تا پنج بشمارید. همزمان که نفس می‌کشید، هوا را کامل درون ریه‌ها بدمید. “تنفس خواننده” نباید به گونه‌ای باشد که سینه منبسط شود یا شانه‌ها به سمت بالا کشیده شوند. بلکه باید شکمتان منبسط گردد.
  • بازدم دهید و تا ۹ بشمارید. هنگام بازدم، یک صدا یا نویز “هیس” مانند ایجاد نمایید. هنگامی که شمردن تمام شد، تمام هوای داخل ریه باید تخلیه شده باشد.

هنگامی که در این تمرین پیشرفت کردید، دم را تا ۷ و بازدم را تا ۱۲ بشمارید.

سرد کردن صدا

 هنگامی که گرم کردن و خواندن به پایان رسید، لازم است که صدایتان را سرد کنید. برای سرد کردن صدا می‌توانید از همان تمرین‌های گرم کردن صدا استفاده کنید. یا حتی استفاده از تمرین زمزمه کردن نیز می‌تواند تمرین خوب و مناسبی برای سرد کردن صدا باشد.

تمرین‌هایی که برایتان ارائه نمودیم اگرچه ممکن است در روز اول نتیجه چندان رضایت بخشی نداشته باشد؛ اما در طولانی مدت باعث سلامتی صدا و بهبود عملکرد آن می‌شود. صدای انسان بخش فوق العاده حساسی بوده و محافظت از آن به عنوان یک خواننده امری بسیار حیاتی است.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *