×

همه آنچه که درباره میکس در Dolby Atmos باید بدانید

همه ی آنچه که درباره ی میکس در Dolby Atmos باید بدانید

در این مقاله همه آنچه که درباره ی میکس در Dolby Atmos باید بدانید را برای شما توضیح داده ایم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

Dolby Atmos چیست؟

Dolby Atmos یک تکونولوژی Surround Sound یا صدای فراگیر است که با داشتن نگاهی مبتنی بر شئ به صدا، به شما این امکان را می‌دهد تا به جای شنیدن صداها به صورت Stereo ، صدا را به شکلی سه بعدی بشنوید و تمام المان‌های صدایی را در تمامی جهات اطراف خود حس کنید.

این تکنولوژی ابتدا در صنعت سینما و فیلم سازی و به منظور تجربه حس واقعی‌تر و جذاب‌تر برای مخاطبین مورد استفاده قرار گرفت و اکنون در صنعت موسیقی نیز به کار گرفته می‌شود تا شنوندگان و مخاطبین بتوانند صدای طبیعی و واقعی‌تری در اختیار داشته باشند.

این تکنولوژی به هنرمندان اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های گذشته را از بین برده و وارد دنیای جدیدی از خلاقیت شوند. مهندسین صدا با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند صداهای مورد نظرشان را در فضای سه بعدی بدون محدودیتی و با ظرافت و دقت بیشتری حرکت دهند. اکنون تولید کنندگان موسیقی می‌توانند آثاری تولید کنند که به مخاطبین شان این حس را القا کند که توسط موسیقی مورد علاقه خود احاطه شده اند.

شما با استفاده از تکنولوژی Dolby Atmos، یک فایل مستر به نام Dolby Atmos Master File (DAMF) دریافت می‌کنید که با استفاده از آن، محصول نهایی تان را به مخاطب تان ارائه می‌کنید و مخاطبین شما به وسیله دستگاه پخش موسیقی، اثر نهایی شما را متناسب با سیستم صوتی ای که در اختیار دارند و تکنولوژی Dolby Atmos خواهند شنید.

در ادامه این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به اینکه چگونه می‌توانید استودیوی خود را با تکنولوژی Dolby Atmos متناسب کرده و بتوانید با استفاده از این تکنولوژی به میکس بپردازید.

تکنولوژی Dolby Atmos توانایی به کارگیری کانال‌های خروجی مختلف تا حداکثر ۶۴ خروجی اسپیکر را دارد. این قابلیت، فضای اطراف شنونده از پشت صفحه مانیتور تا روی دیوارها و حتی بالای سر را کاملا پوشش می‌دهد. بدین وسیله، هر یک از المان‌های صدایی میکس شما، فضای مخصوص به خودشان را در میکس خواهند داشت و شما می‌توانید آن‌ها را به طور آزادانه در این فضا جا به جا کنید. همچنین شما می‌توانید هر یک از اسپیکرها را به طور جداگانه تنظیم کنید. این یک مسئله حیاتی برای دومین قسمت از سیستم Dolby Atmos، یعنی المان‌های صداست. شما می‌توانید تا ۱۱۸ المان صدای متفاوت و مختلف را در اختیار داشته باشید و هر یک از آن‌ها را به دلخواه خودتان در این فضا قرار دهید.

میکس در Dolby Atmos

به طور کلی میکس در فضای Dolby Atmos دو شاخصه اصلی دارد:

۱. بستر های صدا یا Audio Beds :

اصلی‌ترین کانال‌های خروجی شما که شامل کانال‌های Left ،Center ،Right ،LFE ،Surround‌های Side و Rear و یک جفت OverHead استریو هستند، ساختار Audio Bed استودیوی شما را تشکیل می‌دهند.

۲. المان صدا یا Object Audio :

یک المان یا Object را به راحتی می‌توان با استفاده از Panning به طور دقیق‌تری نسبت به لاین صدای Channel-based  تنظیم نمود. استفاده از المان‌ها و اجسام در یک محیط مجازی و دیداری، باعث می‌شود تا شما با دیدن المان‌های صدای میکس خود به شکل اجسامی در یک محیط سه بعدی، با دید دقیق‌تر و بهتری آن‌ها را در فضای مورد نظرتان قرار دهید.

به چه تجهیزات و نرم افزار هایی برای کار کردن با تکنولوژی Dolby Atmos نیاز است؟

برای استفاده از تکنولوژی Dolby Atmos در میکس، می‌توانید یکی از ۳ روش زیر را به کار ببرید.

۱. استفاده از نرم افزار Dolby Atmos Production Suite

کار کردن با تکنولوژی Dolby Atmos

شما با نصب نرم افزار Dolby Atmos Production Suite روی کامپیوتر خود می‌توانید در کنار DAW تان از تکنولوژی Dolby Atmos استفاده کنید و المان‌های صدای میکس تان را در فضای ۳ بعدی در اختیار داشته باشید.

۲. استفاده از DAW هایی که از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی می کنند.

برخی DAWها یک نسخه از Dolby Atoms Renderer را در خود دارند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها از این تکنولوژی استفاده کنید.

نرم افزارهای Apple Logic Pro و Steinberg Nuendo از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

۳. استفاده از نرم افزار Dolby Atmos Mastering Suite

نرم افزار Dolby Atmos Mastering Suite تمام ویژگی‌ها و امکانات نرم افزار Dolby Atmos Production Suite را به علاوه امکانات پیشرفته‌تری دارا می‌باشد. اما نکته اینجاست که شما باید این نرم افزار را در یک کامپیوتر مجزا نصب و اجرا کنید و آن را به وسیله یک اینترفیس چند کاناله به کامپیوتری که DAW تان را در آن اجرا کردید متصل کنید.

برای استفاده از تکنولوژی Dolby Atmos از چه DAW هایی می توان استفاده کرد؟

هرچند DAW هایی که در بالا گفته شد خودشان به شما امکان استفاده از تکنولوژی Dolby Atmos را می‌دهند، اما برخی دیگر از آن‌ها نیز هستند که شما می‌توانید با نصب  کردن نرم افزارهای Dolby Atmos، از این تکنولوژی در آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق DAW هایی ازجمله Ableton Live ،Apple Logic Pro ،Avid Pro Tools و Steinberg Nuendo از این تکنولوژی استفاده نمایید.

چیدمان صحیح اسپیکر های مانیتورینگ برای استفاده از تکنولوژی Dolby Atmos چگونه است؟

در نرم افزار های Dolby Atmos Mastering Suite و Dolby Atmos Production Suite ، شما می توانید تا از حداکثر ۲۲ اسپیکر مانیتورینگ استفاده کنید که چیدمان آنها به صورت ۵ عدد اسپیکر برای Front ، ۱ جفت برای سمت چپ و ۱ جفت برای سمت راست، ۵ جفت برای Overhead، یک جفت برای پشت سر تان و یک ساب ووفر خواهد بود.

البته حداقل تعداد اسپیکر های مورد نیاز برای استفاده از این تکنولوژی در استودیو، چیدمان ۷.۱.۴ است که به شکل ۳ عدد اسپیکر برای رو به رو، ۱ عدد اسپیکر برای سمت چپ و ۱ عدد برای سمت راست، ۲ عدد برای پشت سر (در مجموع ۷ عدد اسپیکر برای Surround)، ۱ عدد ساب ووفر و ۴ عدد اسپیکر برای Overhead تنظیم می شود.

شما می توانید از چیدمان های کوچک تر یا حتی از هدفون برای میکس در Dolby Atmos استفاده کنید، اما قادر نخواهید بود به طور کامل و دقیق قرار گرفتن میکس تان در یک فضای سه بعدی را لمس و تجربه کنید. برای همین، شرکت Dolby برای استفاده از این تکنولوژی به وسیله حداقل تعداد اسپیکر ممکن، چیدمان ۷.۱.۴ را پیشنهاد کرده است.

شرایط ایده آل برای چیدمان اسپیکر ها، استفاده از اسپیکر هایی است که همگی تولید یک برند و از یک مدل باشند تا صدایی یکدست به شما ارائه کنند. اما از آنجایی که اتصال اسپیکر های بزرگ به سقف استودیو برای استفاده به عنوان Overhead چالش های زیادی به همراه دارد، پیشنهاد می شود که اسپیکر های رو به رو و کناره ها دقیقا از یک مدل باشند، و برای اسپیکر های پشت سر و Overhead مدل های کوچک تری از همان برند مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر ۱۱ عدد اسپیکر و یک عدد ساب ووفر برای تامین کردن فرکانس های بیس مورد نیاز، شما به یک ۷.۱.۴ Monitor Controller احتیاج دارید تا بتوانید اسپیکر های خود را به طور همزمان کنترل کنید.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات لازم برای میکس و مسترینگ

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *