×

۵ روش آسان برای ارتقا گیتار الکتریک (MODIFY)

تا به حال به این فکر کرده اید که با تغییرات جزئی می‌توانید گیتارتان را ارتقا بدهید؟ مد کردن گیتار یکی از سرگرمی‌های رایج بین نوازندگان گیتار به خصوص گیتارهای الکتریک می‌باشد که باعث ارتقا و بهره وری بیشتر از آن می‌شود. برخی از مدل‌ها مانند JAZZMASTER FENDER، مانند یک خودروی کلاسیک نیاز به تعمیر و نگهداری دارند که معمولا توسط تکنسین انجام می‌شود و برخی نوازندگان نیز خودشان به مد کردن گیتارشان مشغول می‌شوند. مد کردن می‌تواند روی ظاهر گیتار یا قطعات الکتریک و حتی پیکاپ‌ها انجام شود.

۱. قفل کردن سیستم های ترمولو

قفل کردن سیستم های ترمولو (مد کردن گیتار الکتریک)

اگر گیتارتان مجهز به یکی از سیستم‌های ترمولو هست و نیازی به آن ندارید، و از طرفی نمی‌خواهید سیستم ترمولو را به طور کامل تعویض کنید، راه‌های آسانی وجود دارد که می‌توانید به این هدف دست یابید. قفل کردن ترمولو باعث ایجاد ثبات بیشتر در کوک گیتارتان خواهد شد. یک روش ساده استفاده از بلوک‌های چوبی در پشت سیستم ترمولو است. حفره ای که برای سمت سیم گیر ترمولو در نظر گرفته شده دارای فضای خالی بین بدن و ترمولو است که با اندازه گیر دقیق می‌توانید یک بلوک چوبی برش زده و در آن فضای خالی فیکس کنید تا سیستم ترمولو حرکتی نداشته باشد. البته که ابزاری مخصوص این کار در بازار هم وجود دارد که با صرف مبلغی کم به صورت اصولی‌تر می‌توانید اقدام به قفل کردن سیستم ترمولو گیتارتان کنید.

۲. نصب کلید SWITCH KILL

نصب کلید SWITCH KILL (مد کردن گیتار الکتریک)

این مورد یکی از روش‌های آسان و کم هزینه برای مد کردن گیتارتان است. تنها نیاز به یک سوئیچ الکتریکی لحظه ای دارید و قدری مهارت لحیم کاری! البته که برای نصب این کلید نیاز به یکم سوراخ کاری دارید. برای مثال در مدل‌های استرتوکستر به راحتی می‌توانید یک سوراخ در نزدیکی دیگر کنترل‌ها بر روی پیک گارد انجام دهید. مدل‌های دیگر نیاز به استفاده از مته و دریل خواهد داشت که می‌بایست با دقت زیاد انجام دهید یا سوراخ کاری بدنه را به یک تکنیسن بسپارید. نکته ای که در انتخاب دقیق محل سوئیچ مهم است دسترسی راحت به آن است که باید با دقت آن را انتخاب کنید.

۳. نصب سیم های جدید

نصب سیم های جدید

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از مدتی، احساس کنید صدای گیتارتان دیگر مثل سابق نبوده و حتی با وجود کوک بودن سیم‌ها برخی از نت‌ها در فرت‌های مختلف صدای فالش تولید کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ارتقا گیتارتان تعویض سیم‌های آن است که باعث ایجاد صدایی واضح‌تر و نت‌هایی دقیق در گیتارتان خواهد شد. البته که تعویض سیم اصولی دارد که باید رعایت شود: چیدن سیم‌های قدیم، نظافت فرت بورد با مواد مخصوص، مالیدن روغن لیمو به فرت بورد و در نهایت نصب سیم‌ها و لذت بردن از صدای سیم‌های نو! انتخاب جنس و سایز سیم مناسب از نکاتی است که نسبت به سلیقه و نیازتان باید مورد توجه قرار بدهید.

۴. تعویض پیک گارد

تعویض پیک گارد

اگر چه این مورد فقط مربوط به گیتارهای دارای پیک گارد می‌باشد مانند مدل‌های استرتوکستر، ولی تعویض آن می‌تواند تغییر قابل توجهی را در ظاهر گیتارتان به وجود بیاورد. معمولا مدل‌های استرتوکستر دارای اندازه‌های مشابه در ابعاد پیک گارد هستند که با صرف هزینه ای کم می‌توانید یکی از مدل‌های موجود در بازار را تهیه کنید و یا اقدام به ساخت آن با استفاده از متریال‌های مختلف نمایید. در دیگر مدل‌ها مانند مدل‌های لس پاول که دارای یک پیک گارد مثلثی شکل در پایین سیم‌ها است هم می‌توانید این مد را به کار ببرید تا از ظاهر جدید گیتارتان نهایت لذت را ببرید

۵. تعویض نات NUT

تعویض نات NUT

کیفیت متریال و ساخت نات می‌تواند بر روی رزونانس گیتار تاثیر محسوسی داشته باشد. به طور رایج معمولا از نات‌های پلاستیکی در اغلب گیتارها به کار می‌رود که با جایگزین کردن آن با انواع برنجی یا استخوانی، تفاوتی فاحش در تن صدای خروجی خواهید داشت. البته که برای ارتقا نات می‌بایست از یک تراشکار یا قطعه ساز کمک بگیرید تا بتوانید یک نات دقیق و کاملا فیت با سردسته گیتارتان داشته باشید.

مطلب پیشنهادی : گیتار الکتریک چگونه کار می کند ؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “۵ روش آسان برای ارتقا گیتار الکتریک (MODIFY)
  • مرداد ۲۷, ۱۴۰۰ at ۷:۰۰ ب٫ظ

    قسمت لحیم کاری منظورتون اینه سیم های قویتر کار بذاریم؟ یا همون سیم هارو مجدد لحیم کنیم!!

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *