×

گیتار الکتریک چگونه کار می کند؟ تمامی رمز و راز آن

گیتار الکتریک چگونه کار می کند؟ تمامی رمز و راز آن

یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سازهایی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیتار الکتریک است که بسیاری از افراد با استفاده از این ساز توانسته اند در سبک‌های مختلف به فعالیت بپردازند و صداهای مختلفی را به دست آورند. اما تاکنون به این نکته فکر کرده اید که گیتار الکتریک چگونه کار می کند؟ چگونه می‌توانیم صداهای مختلفی را از این ساز به دست آوریم؟

در این مقاله قصد داریم تا به شکل کامل مکانیزم این ساز را مورد بررسی قرار دهیم و با ساز و کار آن بیشتر آشنا شویم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

گیتار الکتریک چه فرقی با گیتار آکوستیک دارد؟

گیتار الکتریک چه فرقی با گیتار آکوستیک دارد؟

اگر به ماهیت و حتی طراحی گیتار الکتریک دقت کنید، متوجه می‌شوید که طراحی این ساز در مقایسه با گیتار آکوستیک و کلاسیک یک طراحی کاملا متفاوت است و همین نکته باعث می‌شود تا نحوه تولید صدا نیز توسط آن کاملا متفاوت باشد. برای مثال، هنگامی که شما با یک گیتار آکوستیک نوازندگی می‌کنید، پس از آن که به سیم‌ها ضربه زدید، ارتعاشی که به واسطه سیم‌ها تولید می‌شود به خرک ساز منتقل می‌شود و سپس در تمامی بدنه ساز پخش می‌شود.

از طرفی، به دلیل آن که گیتارهای آکوستیک و کلاسیک از یک حفره در مرکز بدنه خود برخوردار هستند و بدنه آن‌ها تو خالی است، این ارتعاش در داخل این حفره می‌پیچد و صدای مورد نظر مال تولید می‌شود. تمامی این مراحل در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند و شما بلافاصله پس از ضربه زدن به سیم مورد نظر خود، می‌توانید صدای ساز را بشنوید.

در گیتار الکتریک نیز چنین مکانیزمی وجود دارد، اما با یک تغییر بزرگ؛ بدنه ای که برای گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد بدنه‌هایی توپر هستند و اگر سازهای Hollow Body و Semi Hollow Body را در نظر نگیریم، هیچ حفره ای برای بدنه این سازها در نظر گرفته نشده است. در نظر داشته باشید که این موضوع رابطه مستقیمی با مکانیزمی دارد که از گیتار الکتریک انتظار می‌رود. همان طور که از نام این ساز پیداست، ما انتظار داریم که گیتار ما با استفاده از جریان الکتریکی صدا تولید کند و برای این کار چند راهکار داریم.

راه های دریافت صدای گیتار الکتریک

۱. استفاده از میکروفون

استفاده از میکروفون

برای استفاده از گیتار الکتریک بدون آمپلی فایر اولین راهکار این است که بخواهیم از یک میکروفون استفاده کنیم که این کار مشکلات خاص خود را دارد. برای مثال حمل کردن یک میکروفون با ساز می‌تواند کار مشکلی باشد. همچنین در نظر داشته باشید که بدنه ای که برای این سازها در نظر گرفته شده است، بدنه ای تو پر است که حجم صدایی زیادی را نمی‌توانید از آن دریافت کنید. به همین دلیل است که استفاده از یک میکروفون برای باز تولید صدای سازی که حجم صدای زیادی ندارد، منطقی نخواهد بود.

خرید میکروفون باکیفیت با تنوع بی نظیر در سازکالا

۲. استفاده از پیکاپ

استفاده از پیکاپ

به همین دلیل است که به سراغ گزینه دوم می‌رویم که استفاده از یک پیکاپ برای تبدیل ارتعاش سیم‌ها به سیگنال الکتریکی است. پیکاپ نیز همان کاری را انجام می‌دهد که یک میکروفون انجام می‌دهد اما با این تفاوت که اندازه آن بسیار کوچک‌تر است و نیاز به حمل و نقل ندارد. همچنین هنگامی که از پیکاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از ناب‌های مختلف صدای نهایی ساز خود را تغییر دهید و یا هنگامی که گیتار شما از چند پیکاپ مختلف بهره می‌برد، می‌توانید با استفاده از یک پیکاپ سلکتور، صداهای مختلفی از این پیکاپ‌ها به دست آورید.

در نظر داشته باشید که صدایی که پیکاپ ضبط می‌کند در مقایسه با صدایی که توسط میکروفون ضبط می‌شود بسیار متفاوت است، همچنین صدای پیکاپ بسیار صدای واقعی‌تری دارد که باعث می‌شود تا در صداسازی دست شما کاملا باز باشد.

در ادامه مقاله گیتار الکتریک چگونه کار می کند؟ تمامی رمز و راز آن با ما همراه باشید.

آمپلی فایرها و افکت‌ها

آمپلی فایرها و افکت‌ها

اما صدایی که شما از گیتار الکتریک در آهنگ‌ها و آلبوم‌های محبوب خود می‌شنوید، با صدایی که توسط پیکاپ‌های ساز ضبط می‌شوند، تفاوت بسیار زیادی دارند. باید در نظر داشته باشید که آمپلی فایر و افکت‌هایی که برای گیتار الکتریک در نظر گرفته می‌شود، تنوع بسیار زیادی دارد و با توجه به صدایی که می‌خواهید به دست آورید، می‌توانید آمپلی فایر و یا افکت خود را تهیه کنید.

۱. آمپلی فایر

در هر آمپلی فایر، دو قسمت اساسی وجود دارد که پری امپ و پاور امپ می‌باشند. پری امپ اولین قسمتی از آمپلی فایر است که سیگنال گیتار وارد آن می‌شود و وظیفه آن، کم کردن نویز و دیگر صداهای اضافه است که ممکن است بر روی صدای گیتار شما تاثیر منفی ای بگذارد.

این کار باعث می‌شود تا سیگنال اصلی گیتار شما تقویت شود و به مقداری برسد که آمپلی فایر قابلیت پردازش آن را داشته باشد. پس از آن، سیگنال وارد پاور امپ می‌شود که پردازش مخصوصی بر روی آن انجام می‌شود.

۲. افکت

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که افکت‌ها با توجه به ماهیت خود، در قسمت‌های مختلفی از زنجیره سیگنال شما قرار می‌گیرند. برای مثال، برای آن که بتوانید از اوردرایو و یا پدال‌های بوست استفاده کنید، لازم است که آن‌ها را پیش از آمپلی فایر قرار دهید. اما اگر می‌خواهید از پدال‌های دیلی و یا ریورب استفاده کنید، لازم است تا پس از آمپلی فایر و با استفاده از ورودی‌های Send و Return آن‌ها را وارد سیگنال خود کنید.

مطلب پیشنهادی : صدابرداری در گیتار الکتریک

سخن پایانی

در این مقاله به شکل کامل نحوه ضبط، پردازش و ساخت صدای گیتار الکتریک را بررسی کردیم و متوجه شدیم که ساختار گیتار الکتریک چیست، چگونه کار می کند، چه مکانیزمی دارد، صدای آن به چه شکل به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود و چه عواملی می توانیم استفاده کنیم که این سیگنال را به صدای مورد نظر خود تبدیل کنیم. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید کنترل بیشتری بر روی سیگنال گیتار خود داشته باشید و صدای بهتری را دریافت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “گیتار الکتریک چگونه کار می کند؟ تمامی رمز و راز آن
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    خیلی ممنون از مقاله ی خوبتون، برای من همیشه سوال بود که گیتار الکتریک چجوری کار میکنه 😅

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *