×

صدابرداری در گیتار الکتریک

گیتار الکتریک، یکی از مهمترین سازهای دنیا برای ساخت موسیقی مدرن است و بسیاری از تنظیم کنندگان و موزیسین‌ها با استفاده از این ساز به ساخت آهنگ‌های خود می‌پردازند. از طرفی، در سبک‌هایی مانند راک، بلوز و به خصوص متال، گیتار الکتریک یکی از مهمترین نقش‌ها را دارد. اما چگونه می توانیم بهترین صدابرداری ممکن را از گیتار الکتریک خود داشته باشیم و در میکس‌ها از آن استفاده کنیم؟

در این مقاله، به این موضوع بیشتر می‌پردازیم و انواع روش‌های ضبط و صدابرداری گیتار الکتریک را برای شما شرح می‌دهیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

صدابرداری گیتار الکتریک

استفاده از کارت صدا و شبیه سازهای آمپلی فایر

یکی از راهکارهایی که در سال‌های گذشته، طرفداران بیشتری پیدا کرده، این است که گیتار خود را مستقیما به کارت صدای خود متصل کرده و سپس با استفاده از پلاگین‌های مختلف و شبیه سازهای آمپلی فایر، بتوانید صدای مورد نظر خود را به دست آورید. دلیل این که این روش، در سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، راحتی ضبط کردن و رسیدن به صدایی مطلوب در زمان کمتر است.

همچنین، پلاگین‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند کیفیت صدای بسیار بهتری را نسبت به پلاگین‌های قدیمی تر ارائه می‌دهند. اما همچنان تفاوت صدایی نسبتا فاحشی میان صدای پلاگین‌های شبیه ساز و آمپلی فایر واقعی است.

کدام مورد بهتر است؟ ضبط با آمپلی فایر یا پلاگین؟

جواب این موضوع شاید کمی کلیشه ای باشد، اما این موضوع کاملا به شما بستگی دارد. اگر شما می توانید یک آمپلی فایر حرفه ای را بخرید و یا آن را اجاره کنید، با دانش ضبط و تجربه می‌توانید صدای بسیار خوبی را از آمپلی فایرها به دست آورید.

اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده این روش ضبط می‌تواند بسیار هزینه بر باشد زیرا باید در کنار آمپلی فایر و یک کابینت، میکروفون‌های متعددی را نیز خریداری کنید.

از طرفی، ضبط کردن با پلاگین‌ها می‌تواند بسیار کم هزینه تر و آسان تر باشد. اما اگر بخواهید یک آمپلی فایر را حرفه ای ضبط کنید، از چه تجهیزاتی باید استفاده کنید؟

ضبط آمپلی فایر گیتار، پایه‌ها

پیش از آن که بخواهیم در مورد آمپلی فایرهای مختلف صحبت کنیم و یا تکنیک‌های عجیب میکروفون گذاری را به شما معرفی کنیم، باید پایه‌های ضبط را یاد بگیرید. اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، از بین بردن ذهنیت “در میکس درستش می‌کنم” است.

همه مهندسان میکس و صدابرداران مشهور سبک راک و متال بر این باور هستند که باید صدا را در مرحله ضبط به گونه ای تنظیم کنید که انگار صدای پایانی آهنگ شما است.

سعی کنید این صدا را تنها با میکروفون گذاری به دست بیاورید زیرا اسپیکر و کابینت مورد استفاده شما و محل قرار گیری میکروفون، بیشترین تاثیر را بر روی صدا دارد.

ضبط صدای خام گیتار

یکی دیگر از راه‌هایی که وجود دارد، این است که ابتدا صدای خام گیتار که به آن DI گفته می شود را با کارت صدای خود ضبط کنید و سپس آن را با استفاده از تجهیزات به خصوص وارد آمپلی فایرهای مختلف کنید. به این روش، تکنیک Reamp گفته می‌شود. این موضوع می‌تواند دست شما را در میکس بسیار باز بگذارد.

اما چه میکروفون‌هایی را برای ضبط گیتار خود استفاده کنیم تا صدای بهتری دریافت کنیم؟

آمپلی فایر

میکروفون‌ داینامیک برای ضبط صدای گیتار الکتریک

هنگامی که صحبت از ضبط صدای گیتار الکتریک و ضبط آمپلی فایرهای مختلف به میان می‌آید، یکی از بهترین راه‌ها برای ضبط صدا استفاده از میکروفون‌های داینامیک است. این میکروفون‌ها، صدا را با کیفیت بسیار بالا ضبط می‌کنند و بازه فرکانسی بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در میان میکروفون‌های متعددی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، میکروفون SM57 شرکت Shure یکی از محبوب ترین میکروفون‌های دنیا برای ضبط صدای گیتار است. این میکروفون، صدایی بسیار واضح و شفاف را در اختیار شما قرار می‌دهد که در انواع سبک‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده است.

شما می‌توانید با استفاده از این میکروفون صداهایی مناسب برای سبک راک و متال را به دست آورید و همچنین می توانید صداهایی برای سبک پاپ را نیز در اختیار داشته باشید. تنها نکته ای که در مورد این میکروفون‌ وجود دارد، فرکانس‌های ۴ هزار هرتز بسیار گوش خراشی است که می‌توانید در مرحله میکس آن ها را از صدای گیتار خود حذف کنید.

از دیگر میکروفون‌های داینامیک مشهور برای ضبط صدای گیتار اما می‌توانیم به میکروفون MD421 شرکت سنهایزر اشاره کنیم. در بسیاری از مواقع، بسیاری از صدابرداران این دو میکروفون را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

میکروفون‌های کاندنسر و ریبون

نوع دیگری از میکروفون‌ها که برای ضبط صدای گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکروفون‌های ریبون و کاندنسر می‌باشند که صدا و کیفیت بسیار خوبی دارند. این میکروفون‌ها عموما برای ضبط وکال مورد استفاده قرار می‌گیرند اما بسیاری از افراد از آن‌ها برای ضبط صدای گیتار نیز استفاده می‌کنند تا بتوانند صدایی صدایی گرم تر و کامل تر را به دست آورند. راهنمای جامع خرید میکروفون به شما کمک خواهد نمود.

میکروفو‌ن‌های ریبون، به طور کلی به گونه ای ساخته شده اند که فرکانس‌های بم را به خوبی ضبط می‌کنند.

اگر به دنبال ضبط صدا در سبک‌هایی همانند جز هستید و یا می‌خواهید صدایی بسیار گرم را از گیتار خود به دست آورید، می‌توانید از این میکروفون‌ها استفاده کنید. بسیاری نیز میکروفون‌های کاندنسر و یا ریبون را با میکروفون‌های داینامیک ترکیب می کنند و به این ترتیب، صداهای بسیار خاص و منحصر به فردی را تولید می‌کنند.

از جمله میکروفون‌های محبوب که می توانید برای ضبط و صدابرداری از گیتار الکتریک از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانیم به میکروفون‌هایی نظیر C414 از شرکت AKG، میکروفون‌های مختلف شرکت نویمن همانند میکروفون U87 ،U47 و U67 نیز توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میکروفون‌های ریبون شرکت رویر همانند ۱۲۱ نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته و صداهای بسیار خوبی با استفاده از این میکروفون‌ها ضبط شده است. از جمله افرادی که از این میکروفون‌‌ها استفاده کرده اند می‌توانیم به Bob Rock، Joe Barresi و دیگر افراد مطرح اشاره کنیم.

میکروفون

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع چوب ها در ساخت گیتار الکتریک

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *