×

آموزش گیتار – قسمت آخر: ریتم و آکورد بهت قول میدم محسن یگانه

در جلسه قبل درباره کاپو و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم و همینطور یاد گرفتیم که به وسیله کاپو چطور قطعه ای که می‌نوازیم را ترنسپوز کنیم. استفاده از ترایدهایی که در جلسات قبل گفته شده را نیز آموزش دادیم و در آخر ۴ تکنیک پر استفاده و پر کاربرد را بر روی گیتار آموزش دادیم. در این جلسه می‌خواهیم درباره کاربرد تکنیک‌های گفته شده در ملودی قطعه بهت قول میدم، ریتم و آکورد بهت قول میدم محسن یگانه و همینطور درباره گام مینور صحبت کنیم.

آموزش گیتار – قسمت اول

آموزش گیتار – قسمت دوم: نحوه یادگیری آکورد ها و نت های بیس

آموزش گیتار – قسمت سوم: ریتم ۳/۴ و آکورد می ماژور

آموزش گیتار – قسمت چهارم: ریتم ۶/۸ و الگوی گام ماژور

آموزش گیتار – قسمت پنجم: آکورد‌های G و C، ریتم ۲/۴ و فواصل گام ماژور

آموزش گیتار – قسمت ششم: آکورد های باره دار و ریتم ۴/۴

آموزش گیتار – قسمت هفتم: ساخت آکوردهای سه صدایی و انتقال آکوردهای باره دار

آموزش گیتار – قسمت هشتم: آرپژ و ساخت آکوردهای سه صدایی

آموزش گیتار – قسمت نهم: تکنیک‌ های دست چپ و استفاده از کاپو

ملودی قطعه بهت قول میدم

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که آموزش ملودی قطعه بهت قول میدم از محسن یگانه را حتما از ویدیو دنبال کنید تا بتوانید اجرای عملی آن را مشاهده کرده و با اجرای خود مطابقت دهید.

همانطور که در ویدیو مشاهده کردید تکنیک‌هایی مثل پول آف، همرآن، ویبراتو و … در این ملودی استفاده میشد. اگر از این تکنیک‌ها در این قطعه استفاده نکنید و فقط بخواهید تک تک نت‌هایی که در قسمت ملودی بود را اجرا کنید می‌بینید که آن زیبایی همیشگی را ندارد. پس مجموعه این تکنیک‌ها به ما کمک می‌کند که یک سری از بخش‌های ملودی را بتوانیم زیباتر اجرا کنیم.

آکورد های قطعه بهت قول میدم

حالا می‌خواهیم برویم سراغ آکوردهای این قطعه و چون این قطعه آکوردهای باره دار دارد و باعث می‌شود که با توجه به مسائلی که جلسه قبل به آن پرداختیم نیاز شود که آکوردهایش را ما بسازیم، می‌تواند تمرین خیلی خوبی برای جمع بندی تمام مباحث قبلی باشد.

آکورد اولی که در این قطعه به آن نیاز داریم، آکورد “دو دیز مینور” است. ما می‌دانیم که در هیچکدام از آکوردهای سردسته ای که داشتیم آکورد “دو دیز مینور” نبود. پس طبیعتا به سراغ آکوردهای باره دار می‌رویم و این آکورد را برای خودمان می‌سازیم. هم می‌توانیم روی سیم شش این آکورد را بسازیم و هم روی سیم پنج، اما با توجه به اینکه اگر بخواهیم روی سیم شش آکوردمان را بسازیم باید از فرت‌های پایین دسته استفاده کنیم بهتر است از سیم پنجم کمک بگیریم تا از فرت چهارم که تقریبا در سردسته است کمک بگیریم. روی فرت چهارم باره را قرار می‌دهیم و چون می‌خواهیم یک آکورد مینور بگیریم پس طبیعتا از شکل “لامینور” استفاده می‌کنیم برای اینکه آکورد مینور را برای ما ایجاد کند و در نهایت به شکل نهایی آکورد “دو دیز مینور” می‌رسیم.

برای آکورد بعدی ما احتیاج به آکورد “سی ماژور” داریم. آکورد “سی ماژور” را هم می‌توان روی سیم شش، فرت هفت گرفت و هم می‌توان روی سیم پنج، فرت دوم به آن برسیم. که انتخاب بهتر سیم پنج است. پس باره را روی فرت دوم قرار می‌دهیم و چون می‌خواهیم کیفیت ماژور داشته باشیم سراغ آکورد “لاماژور” می‌رویم و در نهایت آکورد باره دار “سی ماژور” را میسازیم.

برای آکورد بعدی احتیاج به آکورد “لا ماژور” داریم. اما آکورد “لا ماژور” را در آکوردهای سر دسته داریم و دیگر نیازی نیست که شکل باره دار آن را بسازیم. در این صورت دستمان نیز در طول اجرا خسته نمی شود.

آکورد اخری که به آن احتیاج داریم آکورد “سل دیز ماژور” است. می‌دانیم که در آکوردهای سر دسته “سل دیز” نداریم. پس برای ساخت آن به سراغ سیم شش، فرت چهارم می‌رویم. باره را روی فرت چهار قرار می‌دهیم و شکل “می ماژور” را می‌گیریم. به این دلیل که ریشه آکورد ما سیم شش است.

در کل قطعه از همین چهار آکورد استفاده می‌کنیم. برای اجرای ریتم این قطعه، احتیاج به ریتم ۴/۴ داریم. برای هر آکورد دو میزان اختصاص می‌دهیم و سراغ آکورد بعدی می‌رویم. در ابتدا با سرعت کم تمرین کنید و سپس کم کم سرعت خود را افزایش دهید تا به سرعت قطعه اصلی برسید.

آرپژ در قطعه بهت قول میدم

در جلسات قبل درباره آرپژ صحبت کردیم و گفتیم که در قسمت‌هایی از قطعه نیاز داریم که قطعه کمی خلوت باشد پس در نتیجه از آرپژ اسفاده می‌کنیم. در این قطعه هم همینطور است و در بعضی از بخش‌هایش نیاز است که از آرپژ استفاده کنیم. چون ریتم ما ریتم ۴/۴ است پس آرپژی هم که استفاده می‌کنیم، ۴/۴ است. انتخاب سیمی که می‌خواهید به آن ضربه بزنید را به خودتان می‌سپاریم اما بهتر است سیم بیسی که انتخاب می‌کنید، ریشه همان آکوردی باشد که گرفته اید. برای مثال برای آکورد “دو دیز مینور” که گرفته اید سیم بیسی که به آن ضربه می‌زنیم همان آکورد “دو دیز” است که می‌شود سیم پنجم.

گام مینور

اخرین مبحثی ک در این سری از جلسات به آن می‌پردازیم “گام مینور” است. تا به این جلسه درباره این گام صحبتی نکردیم به دلیل اینکه در ادامه متوجه می‌شوید که شما گام مینور را بلد بوده اید و نیازی به یادگیری مطالب تازه ای ندارید.

در ابتدا درباره الگوی گام مینور صحبت می‌کنیم. این الگو به این صورت است: “یک پرده، نیم پرده، یک پرده، یک پرده، نیم پرده، یک پرده و یک پرده”. که ما را دوباره به همان نتی می‌رساند که گاممان را با آن شروع کردیم. در ابتدا که گام مینور و ماژور را باهم مقایسه می‌کنیم فکر می‌کنیم خیلی باهم تفاوت دارند. اما زود قضاوت نکنیم. اگر از درجه ششم گام ماژور شروع به حرکت کنیم و دوباره به درجه شش برسیم، انگار که داریم گام مینور را اجرا می‌کنیم. پس الگوی گام مینور چیزی جدا از الگوی گام ماژور نیست. یا به عبارتی می‌توان گفت که هر گام ماژوری داخل خودش یک گام مینور دارد که آن گام مینور در اصل همان درجه ششم و نتی که در درجه ششم قرار گرفته در گام ماژور است.

بریم سراغ گام دو ماژور، یادمان است که گام دو ماژور همان “دو ر می فا سل لا سی” خودمان بود و هیچ دیز و بملی نداشت. درجه ششم آن را پیدا می‌کنیم که نت “لا” می‌شود. اگر از نت “لا”، همین نت‌هایی که در گام دو ماژور بود را ادامه دهیم تا دوباره به نت “لا” برسیم گام “لا مینور” را اجرا کرده ایم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *