×

چگونه یک تمپلیت میکس در نرم افزار میزبان خود آماده کنیم؟

نرم افزارهای میزبان در سال‌های اخیر، این امکان را برای ما فراهم کرده اند تا بتوانیم با استفاده از آن‌ها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنیم و پروژه‌های خود را ضبط کرده و یا آن‌ها را ادیت و یا میکس کنیم. یکی از نکاتی که در مورد این نرم افزارها وجود دارد، این است که می‌توانیم به راحتی از پردازش‌های یکسان در آهنگ‌های خود استفاده کنیم و اگر از یک پردازش خوشحال بودیم، آن را در دیگر پروژه‌های خود استفاده کنیم.

این کاری است که برای سال‌ها، بسیاری از مهندسین صدا آن را بر روی کنسول‌های خود انجام داده اند و از این طریق توانسته اند به صدایی حرفه‌ای دست پیدا کنند. عموما پارامترهایی که این افراد بر روی کمپرسورهای خود قرار داده اند در هر میکس یکسان است و به این ترتیب، می‌توانند سرعت خود را در میکس پروژه‌های مختلف بیشتر کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمپلیت‌ها در نرم افزارهای میزبان آشنا کنیم و اهمیت آن‌ها و نحوه ساخت آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم. نکته ای که باید در مورد تمپلیت ها در نظر داشته باشید این است که آن‌ها تنها برای میکس کردن پروژه‌های مختلف مناسب نیستند بلکه می‌توانید از آن‌ها برای ضبط کردن، ادیت کردن و حتی آهنگ سازی نیز استفاده کنید.

با سازکالا همراه باشید.

تمپلیت میکس چیست؟

یک تمپلیت میکس در واقع یک پروژه خالی است که شما می‌توانید از آن به عنوان نقطه شروع در میکس خود استفاده کنید. عموما از تمپلیت میکس برای عدم استفاده از باس‌‌‎های تکراری استفاده می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، در وقت میکس خود صرفه جویی کنید.

نکته ای که باید در مورد یک تمپلیت میکس در نظر داشته باشید این است که باید در نظر داشته باشید که تمامی پلاگین‌ها و والیوم‌هایی که برای هر ترک در نظر گرفته اید، تنها یک نقطه شروع است و در هر نقطه از میکس خود می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

مهم‌ترین مزیت استفاده از یک تمپلیت این است که می‌توانید ترک‌ها و یا پردازش‌های تکراری را در پروژه‌های خود در آن قرار دهید و به این ترتیب، وقت خود را برای ستاپ کردن باس‌ها و افکت‌های تکراری صرف نکنید.

با این که بسیاری از افراد از ویژگی‌های منحصر به فردی در تمپلیت‌های خود استفاده می‌کنند، در این مقاله به برخی از محبوب‌ترین ویژگی‌ها در تمپلیت‌های مختلف اشاره می‌کنیم که می‌توانید در تمپلیت خود از آن‌ها استفاده کنید و راحت‌تر از گذشته به میکس آهنگ‌های خود بپردازید.

استفاده از باس و Routing یکسان

استفاده از باس و Routing یکسان

هنگامی که می‌خواهید پروژه‌های مختلف را میکس کنید، یکی از راحت‌ترین کارهای برای شما این است که از باس‌های مختلف استفاده کنید تا چند ترک مختلف را با استفاده از یک پردازش یکسان پیش ببرید. به همین دلیل است که می‌توانید در تمپلیت میکس خود، باس‌های تکراری خود را قرار داده و به این ترتیب، دیگر وقت خود را صرف ساخت باس‌های مختلف نکنید.

این که چه نوع باس‌هایی را در میکس خود استفاده کنید، بستگی به نحوه میکس شما دارد و باید بر اساس صدایی که می‌خواهید از آهنگ‌ خود به دست آورید، صدای مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طوری کلی اما، استفاده از یک ستاپ Routing درست می‌توانید زمان بسیار زیادی را از شما بکاهد.

یک نکته ای که می‌توانید برای ساخت باس‌های خود در نظر داشته باشید، این است که باس‌های خود را پس از ساخت، Solo Safe کنید تا به این ترتیب وقت خود را صرف سولو کردن ترک‌های مختلف نکنید.

استفاده از افکت‌های مختلف در تمپلیت میکس

استفاده از افکت‌های مختلف در تمپلیت میکس

پس از ساخت باس‌هایی که از دید شما برای ساخت موسیقی مهم هستند، وقت آن است که تمامی افکت‌هایی که بنظر شما مفید است را وارد تمپلیت خود کنید. برای این کار می‌توانید از ریورب‌هایی که برای درام میکس خود می‌خواهید استفاده کنید شروع کرده و سپس به سراغ دیلی‌هایی بروید که ممکن است برای لید گیتارهای خود از آن استفاده کنید.

پس از آن می‌توانید به سراغ افکت‌هایی نظیر ریورب‌ها، دیلی‌ها و همچنین کورس برای وکال خود بروید و آن‌ها را نیز تنظیم کنید. به طور عمومی تجربه ثابت کرده است که هنگامی که می‌خواهید یک میکس را پیش ببرید، انتخاب افکت‌های شما یکسان خواهد بود و می‌توانید با استفاده از یک ست افکت ثابت، پروژه‌های مختلف را به راحتی میکس کنید.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که برای هر کدام از افکت‌های خود یک باس تشکیل دهید و سپس با استفاده از Sendهای مختلف، المان‌های خود را به این افکت‌ها انتقال دهید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که می‌توانید افکت‌های خود را مستقیما بر روی هر کدام از لاین‌های مورد نظر خود قرار دهید و سپس با استفاده از ناب Mix، مقدار آن افکت را تنظیم کنید.

استفاده از پلاگین‌های پر تکرار

استفاده از پلاگین‌های پر تکرار

دیگر کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که پلاگین‌های تکراری خود را که همواره از آن‌ها برای میکس‌های خود استفاده می‌کنید را بر روی ترک‌های خود قرار داده و تنظیمات مورد علاقه خود را بر روی آن‌ها ست کنید. برای مثال می‌توانید بر روی میکس باس خود از کمپرسور مورد علاقه خود استفاده کرده و یا با استفاده از یک شبیه ساز اکولایزرهای آنالوگ، صدایی نهایی میکس خود را تغییر دهید.

شما همچنین می‌توانید ترک‌های مختلف را به شکل رفرنس لود کرده و از آن‌ها در هنگام میکس برای اطمینان از صدای نهایی خود استفاده کنید. برای این کار همچنین می‌توانید از پلاگین‌های رفرنس همانند Metric AB استفاده کنید و آهنگ‌های مورد نظر خود را بر روی آن‌ها لود کنید.

دیگر پلاگینی که می‌توانید بر روی تمپلیت خود از آن استفاده کنید، یک لیمیتر برای اطمینان از پیک لول نهایی آهنگ شما می‌باشد.

بیشتر بخوانید: تاخیر صوتی چیست؟ تاثیر آن در نرم افزار های میزبان

سخن پایانی

در این مقاله، قصد داشتیم تا شما را با موضوع تمپلیت در نرم افزارهای میزبان و ذهنیت آن آشنا کنیم. با استفاده از اطلاعات موجود در این مقاله می‌توانید یک تمپلیت حرفه‌ای برای خود ایجاد کنید و سرعت خود را در میکس پروژه‌های مختلف بیشتر کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *