×

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه پنجم : علامت و فواصل نت ها

در این جلسه راجع به علامت ها و فواصل نت ها صحبت می کنیم. در ویدیو آموزشی ای که برای شما عزیزان قرار داده شده به صورت عملی نیز با نحوه نواختن نت ها و .. آشنا خواهید شد. با سازکالا همراه باشید.

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه اول

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه ششم : آکوردها و خط اتحاد

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هفتم: تمرین برای آکورد ماژور

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هشتم : آشنایی با فرم انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

دیِز

زمانی که علامت دیز سمت چپ نتی قرار می‌گیرد صدای نت را نیم پرده بالاتر می‌برد. توجه داشته باشید که تمام نت‌های ما می‌توانند علامت دیز را بگیرند. نیم پرده بالاتر از نت “می” یا همان “می دیز” می‌شود نت “فا” و همینطور نیم پرده بالاتر از نت “سی” یعنی “سی دیز” می‌شود نت “دو”.

دیز (علامت و فواصل نت ها)

بِمُل

این علامت نیز نیم پرده صدای نت را پایین‌تر می‌آرود. و مانند علامت دیز برای همه ی نت‌ها می‌تواند قرار گرفته شود. نیم پرده پایین‌تر از نت “دو” می‌شود “سی” و نیم پرده پایین‌تر از نت ” فا” می‌شود “می”.

بمُل

دوبل دیِز

این علامت صدا را به اندازه ی دو نیم پرده و یا معادل یک پرده بالا می‌برد و یا زیرتر می‌کند.

دوبل دیز

دوبل بِمُل

این علامت صدا را به اندازه ی دو نیم پرده و یا معادل یک پرده پایین می‌آورد و بم‌تر می‌کند.

دوبل بمل (علامت و فواصل نت ها)

بِکار

علامت بکار علامتی است که وقتی پشت نتی قرار می‌گیرد، صداهای تغییر یافته به وسیله ی علامت‌های قبل، به صورت اصلی و طبیعی خود بر می‌گرداند. به طور مثال اگر نتی سل دیز شده باشد و بخواهد به صورت طبیعی مجددا اجرا شود، در نهایت علامت بکار استفاده می‌شود.

بکار

آشنایی با نت های “لا” و “سی”

در ادامه این جلسه با نت های “لا” و “سی” آشنا خواهیم شد. تا به الان ما در اکتاو میانی از نت “دو” تا “سل” را اجرا کردیم و در اکتاو بعد از “دو” میانی که در اکتاو اول هست ما از “دو” تا “سل” را اجرا کردیم. بین این دو اکتاو نت “لا” و “سی” باقی مانده است که در این جلسه با یک انگشت گزاری جدید با آنها آشنا خواهیم شد.

اولین میزان ما با نت “سل” شروع شده است و شماره ی انگشت ما یک است که در بالای نت ها شماره انگشتان نوشته شده است. پس در حقیقت انگشت شست که شماره یک است، روی نت “سل” باید قرار بگیرد و بقیه انگشت ها به ترتیب روی هر یک از کلاویه ها باید قرار بگیرد.

پرش اکتاو

علامتی که در کتاب برای نشان دادن پرش اکتاو قرار داده شده، جزو علامت های موسیقی نیست و فقط برای توجه شما به اینکه پرش اکتاو داریم طراحی شده است. در صفحه ۲۴ کتاب، یک قطعه به اسم lightly row قرار داده شده است که در آن پرش اکتاو صورت گرفته است. برای مشاهده نوازندگی این قطعه، ویدیو را ببینید.

همینطور در ویدیو به صورت کامل قطعه ی ” یک گل سایه چمن” را که در پایین صفحه ۲۴ قرار دارد توضیح داده و نواخته شده است.

فاصله

فاصله به معنی دوری و نزدیکی دو نت یا اختلاف زیر و بمی دو نت می باشد. به طر مثال ما می خواهیم بدانیم از نت “دو” تا “سل” چه فاصله ای است. برای تشخیص فاصله فقط و فقط کافیه شما از نت بم تر یعنی “دو” به سمت “سل” به صورت ترتیبی و عددی شمارش کنید. “دو”، “ر” ، “می”، “فا”، “سل”. پس “دو” تا “سل” فاصله ی پنجم است. نکته مهم اینجاست که برای شمارش خود نت “دو” نیز شمارش می شود.

در تشخیص فاصله، نت بم تر را مبدا و نت زیر تر را مقصد قرار می دهیم. پس برای بدست آوردن فاصله دو نت کافیست از نت مبدا تا مقصد را بشماریم.

نکته مهم:

هرکدام از نت ها اگر دارای علامت تغییر دهنده باشند برای مثال از نت “دو” تا “می بمل”، فقط نت های اصلی را شمارش می کنیم و کاری به علامت ها نداریم. یعنی از نت “دو” تا “می” را می شماریم. پس هر علامت دیگری غیر از علامت بمل هم قرار می گرفت شمارش به صورت ساده و بدون تاثیر علامت انجام می شود. تنها تاثیری که علامت ها در شمارش فاصله ها می گذارند در بنیه فاصله و یا کیفیت فاصله می باشد که در جلسات آینده به آنها می پردازیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *