×

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هشتم : آشنایی با فرم انگشت گذاری

در این جلسه از آموزش کیبورد به آشنایی با فرم انگشت گذاری می‌پردازیم و یک سری نکات راجع به نواختن آکورد را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم. با سازکالا همراه باشید.

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه اول

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه پنجم : علامت و فواصل نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه ششم : آکوردها و خط اتحاد

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هفتم: تمرین برای آکورد ماژور

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

درس دوم صفحه ۳۹

در ابتدا درس پایینی صفحه ۳۹ کتاب که حرکت انگشتان از روی انگشت شست می‌باشد را تمرین می‌کنیم. در ویدیو به صورت کامل، نکات این درس را آموزش داده و آن را نواخته ایم.

آشنایی با فرم انگشت گذاری

درس اول صفحه ۳۹

در این درس میزان سه ضربی است و ریتم رو باید “والس” قرار دهیم. سرعت در ابتدا ۶۰ و در نهایت ۹۰ می‌باشد. در این بخش باید به صورت ” full upper ” یعنی بدون مموری و یا بدون آکومپ اجرا کنید.

آشنایی با آکورد های مینور و ماژور

در ابتدا نت‌ها را به صورت تکی و سپس هر سه نت را همزمان به صورت آکورد ارائه کرده است.

نکته در مورد آکوردها:

روی هفت نت اصلی، انگشت گذاری آکوردهای ماژور و مینور از بم‌ترین نت در هر آکورد به این صورت است که بم‌ترین نت، انگشت پنجم، نت میانی، انگشت سوم و زیرترین صدا انگشت یک می‌باشد.

تمرین قطعه ملا ممد جان

در صفحه ۳۵ به تمرین قطعه ی ملا ممد جان می‌پردازیم. در این درس وویس “آکاردیون” است، استایل “باهانگرا” هست. باهانگرا یک ریتم هندی است و به دلیل این که ممکن است خیلی از کیبوردها این ریتم رو نداشته باشند، می‌توانید از یک ریتم چهار ضربی مثل پولکا استفاده کنید.

قطعه ملا ممد جان

تمرین قطعه رومنس

در صفحه ۴۱ نیز قطعه رومنس رو داریم. وویس “گیتار” و ریتم “والس” می‌باشد. در این قطعه نیز چند نکته وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با فرم انگشت گذاری قطعه رومنس

نکته مهم:

در میزان چهارم در خط اول نت “لا” و “دو” و “می” هست، نت “لا” با انگشت یک و نت “دو” با انگشت دوم و نت “می” با انگشت سوم است. به این دلیل به این صورت است که انگشت پنج در میزان بعدی بتواند نت “لا” در اکتاو بعد را اجرا کند. سعی کنید میزان چهارم را با انگشت ۱ و ۳ و ۵ نزنید. چون در اون صورت برای اجرای نت “لا” در اکتاو بعد باید انگشت خود را بردارید. که اینجوری نت‌ها به صورت متصل اجرا نمی‌شوند.

در خط دوم آخرین میزان، نت “می” در اینجا با انگشت پنجم باید نواخته شود در صورتی که نت “می” در میزان قبلی اش با انگشت دوم بوده است.

سخن آخر

در این جلسه از آموزش کیبورد به آشنایی با فرم انگشت گذاری پرداختیم و با قطعه های مختلف مانند ملاممد جان و رومنس به تمرین پرداختیم. فراموش نکنید که نتیجه ی تکرار و تمرین در هر کاری، موفقیت است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *