×

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

در قسمت آخر آموزش کیبورد به تمرین های تکمیلی می‌پردازیم و یک سری نکات را مرور می‌کنیم. با سازکالا همراه باشید.

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه اول

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه پنجم : علامت و فواصل نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه ششم : آکوردها و خط اتحاد

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هفتم: تمرین برای آکورد ماژور

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هشتم : آشنایی با فرم انگشت گذاری

اجرای قطعه havva nagila

در صفحه ۴۲ درس havva nagila را آموزش می‌دهیم. این قطعه با استایل march نواخته می‌شود اما شما می‌توانید با استایل پولکا نیز آن را بنوازید.

اجرای قطعه havva nagila

لازم است چند نکته قبل از اجرای این قطعه یادآوری شود:

نکته اول:

در میزان سوم در خط اول، دو نت سفید داریم. اولین نت “سل دیز” است. دومین نت نیز مجددا همان “سل” تکرار شده است که ما “سل” دوم را نیز همان “سل دیز” اجرا می‌کنیم.

به این دلیل که نت اولی که “سل دیز” است، “دیز” اول روی “سل” دوم تاثیر می‌گذارد و چون در آن میزان هست پس باید با همان علامت اجرا شود. برای این امر زیر نت “سل” دوم علامت “دیز” گذاشته شده است. به این معنا که این نت نیز باید “دیز” اجرا شود.

همین اتفاق در خط سوم میزان اول نیز افتاده است.

نکته دوم:

نکته بعدی این است که در خط دوم علامت دو لا خط تکرار یا برگشت داریم. در دو میزان آخر می‌بینیم که در بالای دو میزان، کادر مستطیل شکلی است که زیر یکی عدد ۱ گذاشته شده و در زیر دیگری عدد ۲ گذاشته شده است. به این اعداد ولت گفته می‌شود. ولت یک و ولت دو. اما این ولت‌ها به چه معنا اند؟

زمانی که شما شروع به نواختن می‌کنید و به ولت یک می‌رسید، حتما در آنجا دو لا خط تکرار قرار دارد، پس ولت یک را اجرا می‌کنیم. دو لا خط تکرار به این معناست که باید برگردیم به ابتدای قطعه یا به قبل و جایی که دو لا خط تکرار شروع شده است. از آن جا مجددا شروع می‌کنیم به نواختن و برای بار دوم، اون میزانی که در زیر ولت یک قرار گرفته شده رو نمی‌نوازیم و به جای اون ولت دو نواخته می‌شود.

در شروع خط سوم هم ما دو لا خط تکرار رو داریم. در خط چهارم نیز دو لا خط تکرار به همراه ولت یک و دو آمده است. یعنی خط سوم و چهارم رو اجرا کردید ولت یک را اجرا کنید و دوباره برمی‌گردید به ابتدای خط سوم و مجددا خط سوم و چهارم رو می‌نوازید و این بار ولت دوم را اجرا می‌کنید.

نکته سوم:

در انتهای قطعه و در آخرین میزان، D.C al fine نوشته شده به معنای این که باید بازگشت کنیم به ابتدای قطعه و اون قطعه رو مجددا با تمام برگشت‌ها و تکرارها ادامه بدیم تا جایی که کلمه fine نوشته شده است. اونجاست که قطعه تمام می‌شود.

پس یادمان باشد که در انتهای قطعه بلافاصله برمی‌گردیم به ابتدای قطعه و از خط یک تا چهار را مجدد اجرا می‌کنیم. در انتهای خط چهارم، کلمه ی fine نوشته شده و اونجاست که قطعه تمام می‌شود.

تمرین برای آکورد های مینور و ماژور برای دست چپ

تمرین های تکمیلی برای آکورد های مینور و ماژور

در صفحات ۴۴ و ۴۵ کتاب، تمرین های تکمیلی برای آکوردهای ماژور و مینور برای دست چپ قرار داده شده است. روی تمام نت‌ها می‌توانید آکوردهای ماژور و مینور را استفاده کنید، در این دو صفحه می‌توانید تمرین کنید که از هر نتی یک آکورد ماژور و مینور رو بشناسید و اجرا کنید. پس حتما این دو صفحه را در تمرینات روزمره ی خود قرار دهید.

درس صفحه ۴۶ خونه ی مادر بزرگ

درس صفحه 46 خونه ی مادر بزرگ

تنها نکته این قطعه این است که جای انگشت‌ها را تعویض کنید. علامت تعویض جای انگشت به صورت عینک برای شما آورده شده است. پس حتما به این قسمت‌ها دقت کنید.

اجرای قطعه گارون گارون

تمرین های تکمیلی (اجرای قطعه گارون گارون)

در صفحات ۴۶ و ۴۷ دقت لازم را به میزان نما داشته باشید. میزان نما چهار چهارم شکسته است. یعنی باید هر دو میزان در چهار ضرب اجرا شوند. پس همه ی شکل‌ها باید به صورت نصف اجرا شوند.

سخن پایانی

تمامی آموزش‌های داده شده در ویدیو به صورت عملی و به همراه اجرای قطعات آورده شده است. در این جلسه به تمرین های تکمیلی پرداختیم و قطعات خوبی را همراه با نکات مهمی مرور کردیم.

فصل اول از کتاب آموزش کیبورد رو به اتمام رساندیم. لازم به ذکر است یادآوری شود که حتما روزی حداقل یک ساعت را برای تمرین کردن اختصاص دهید.

امیدواریم توانسته باشیم شما را اندکی با مفاهیم و اصطلاحات و مباحث عملی کیبورد آشنا کرده باشیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی
  • خرداد ۲, ۱۴۰۲ at ۹:۱۹ ق٫ظ

    خیلی عالی هستین ممنون

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *