×

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه ششم : آکوردها و خط اتحاد

در قسمت ششم آموزش کیبورد راجع به آکوردها و خط اتحاد و انواع آکوردها صحبت می‌کنیم و به صورت عملی با آکوردها آشنا شده و آن‌ها را می‌نوازیم. در ادامه نیز نکاتی راجع به تمرین با دست چپ برای شما عزیزان بیان می‌شود. با سازکالا همراه باشید.

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه اول

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه پنجم : علامت و فواصل نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هفتم: تمرین برای آکورد ماژور

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هشتم : آشنایی با فرم انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

خط اتحاد

خط اتحاد خطی است که فقط و فقط روی دو نت هم نام و هم درجه قرار می‌گیرد. یعنی دو نت می‌توانند در کنار هم و در یک میزان یا در دو میزان قرار بگیرند. اما در بین آن‌ها نباید نتی وجود داشته باشد و از باید نظر جایگاه قرارگیری، در یک جا قرار داشته باشند و یک صدا باشند.

خط اتحاد

کار خط اتحاد چیست؟

کار خط اتحاد این است که کشش یا ارزش زمانی دو نت هم نام را باهم جمع کند. برای مثال اگر دو تا سفید نقطه دار در دو میزان یکسان کنار هم داشته باشیم و هر دو نت “فا” باشند و وسط خط اتحاد باهم وصل شوند. “فا” اول سه ضرب و “فا” دوم نیز سه ضرب است. پس در نتیجه این دو تا سه ضرب باهم جمع می‌شوند و پس از نواختن نت اول برای نواختن نت دوم دیگر نباید انگشت را برداریم و به صورت پیوسته باید نت دوم را اجرا کنیم. در اصل باید نت اول را ادامه بدهیم و سه ضرب اول را به سه ضرب دوم اضافه کنیم. در صفحه ی ۲۷ کتاب خط اتحاد نشان داده شده است.

وظیفه خط اتحاد

نکته:

هرکدام از این دو نت می‌توانند از نظر ارزش زمانی و کشش متفاوت باشند و حتما نیاز نیست که هر دو نت عینا مثل هم باشند. برای مثال یکی می‌تواند سیاه باشد و یکی سفید باشد و یا اولی سفید نقطه دار باشد و دومین نت سیاه باشد و یا حتی چنگ باشد.

در ویدیو نکاتی راجع به انگشت گذاری برای نواختن قطعه شب‌های روسیه در صفحه ۲۷ کتاب بیان شده است که پیشنهاد می‌کنیم حتما مشاهده کنید.

آکورد چیست؟

آکوردها

هرگاه سه نت با فواصل مشخص و معین به طور همزمان باهم نواخته شوند، آکورد بدست می‌آید. به طور مثال اگر نت “دو”، “می” و “سل” رو به طور همزمان باهم نگهداریم، آکورد بدست می‌آید.

نکته:

دو نت هیچگاه به ما آکورد نمی‌دهد و حتما باید سه نت باشد.

انواع آکورد

انواع آکورد

آکوردها انواع مختلفی دارند:

  • آکورد سه صدایی
  • آکورد چهار صدایی
  • آکورد پنج صدایی
  • آکورد شش صدایی
  • آکورد ترکیبی
انواع آکورد سه صدایی

حداقل آکوردهایی که داریم، آکوردهای سه صدایی هستند. آکوردهای سه صدایی به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

  • آکورد ماژور
  • آکورد مینور
  • آکورد کاسته
  • آکورد افزوده

آکورد ماژور

آکورد ماژور

آکورد ماژور به معنی بزرگ آکوردی است که از صدا تشکیل شده است و از دو فاصله ی سوم به روی هم بدست می‌آید.

برای آنکه بتوانیم آکورد ماژور را از روی هر نتی بسازیم لازم است که فواصل تشکیل دهنده ی آن را بدانیم.

از روی نت “دو” مثال می‌زنیم تا آکورد ماژور را کامل متوجه شویم. اگر بخواهیم از هر نتی آکورد ماژور داشته باشیم، ابتدا باید فاصله ی سوم بزرگ معادل دو پرده را انتخاب کنیم. به یاد داشته باشید که ما می‌دانیم فاصله سوم چیست اما اون بنیه اش که به صورت بزرگ داره همراه فاصله گفته می‌شد رو هنوز نمیدونیم.

به همین دلیل می‌گوییم معادل دو پرده. پس برای تشخیص آکورد باید یک فاصله ی سوم که معادل دو پرده باشد را انتخاب کنی. “می” فاصله ی سوم نسبت به “دو” است و از نظر ساختار پرده نیز از “دو” تا “می” دو پرده است.

نت بعدی ما نسبت به “دو” باید فاصله ی پنجم معادل سه و نیم پرده داشته باشد. پس نت “سل” فاصله ی پنجم درست معادل سه نیم پرده از “دو” می‌باشد. در نتیجه نت‌های آکورد ما “دو” و “می” و “سل” می‌باشد. به این آکورد، آکورد “دو ماژور” می‌گویند. چرا؟ چون بم‌ترین صدای ما، پایه ی آکورد به حساب می‌آید و در اینجا نت “دو” می‌باشد و اسم آکورد از رو آن بدست می‌آید.

آکوردها به صورت حروف لاتین بزرگ نوشته می‌شوند. برای دیدن مثال بیشتر می‌توانید به ویدیو مراجعه کنید.

آکوردها و خط اتحاد

در صفحه ی ۲۹ کتاب، تمرین با دست چپ را شروع می‌کنیم. برای تمرین با دست چپ ما باید از دو اکتاوی که در سمت چپ کیبورد قرار دارد ستفاده کنیم اما وقتی در ابتدای پنج خط حامل و دقیقا در زیر “کلید سل” عدد ۸ را مشاهده می‌کنیم یعنی باید یک اکتاو بم‌تر اجرا کنیم و برعکس اگر بالای پنج خط حامل عدد ۸ را دیدیم یعنی باید یک اکتاو بالاتر اجرا کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *