×

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

یادگیری گام‌های مختلف برای هر سازی، بسیار مهم است. این موضوع در مورد ساز ویولن نیز صدق می‌کند و می‌توانید با یادگیری گام‌های مختلف بر روی این ساز و آشنایی با پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن، صداهای مختلفی را از ساز خود به دست آورید. به طور عمده، یادگیری گام‌های مختلف بر روی ویولن، مزیت‌های زیر را دارد:

  • یاد می‌گیرید که ساز را به شکل کوک شده بنوازید.
  • تکنیک‌های مختلفی نواختن با آرشه را تمرین می‌کنید.
  • ریتم‌های مختلف را تمرین می‌کنید و با ریتم‌های گوناگن آشنا می‌شوید.
  • سرعت و همچنین استحکام خود را در انگشت گذاری افزایش می‌دهید.

به همین دلیل است که بسیاری از مدرسان ساز ویولن، تاکید بسیاری بر روی یادگیری دقیق گام‌های مختلف دارند. در کنار موارد گفته شده، با یادگیری گام‌های مختلف می‌توانید نت‌هایی که بر روی فینگر بورد ساز شما وجود دارد را راحت تر حفظ کنید و به این ترتیب، می‌توانید قطعات مختلف را بهتر بنوازید و یا حتی به بداهه نوازی بر روی قطعات مختلف بپردازید.

پس از آن که مدتی به تمرین کردن و یاد گرفتن گام‌های مختلف می‌کنید، متوجه می‌شوید که نوازندگی شما پیشرفت چشم گیری داشته است و می‌توانید قطعات مورد علاقه خود را سریع تر و بهتر یاد بگیرید. در ادامه این مقاله، پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن را معرفی می‌کنیم و تمامی نکات و نت‌هایی که در آن‌ها نواخته می‌شود را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لیست قیمت ویولن را در فروشگاه اینترنتی سازکالا مشاهده کنید.

گام لا ماژور (A Major)

گام لا ماژور (A Major)

اولین گامی که به عنوان یک هنرجوی ویولن به شما آموزش داده خواهد شد، گام لا ماژور می‌باشد. دلیل آن نیز این است که نواختن این گام بر روی ویولن بسیار آسان خواهد بود. در این گام تنها از سه نت دیز استفاده می‌شود که آن‌ها “فا دیز”، “دو دیز” و “سل دیز” می‌باشند.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

برای تمرین کردن این گام به شما پیشنهاد می‌کنیم که با سیم آزاد “لا” آغاز کنید و سعی کنید تا نت‌های مختلف گام را بر روی همان یک سیم بنوازید. هنگامی که با محل قرار گیری نت‌ها آشنا شدید، می‌توانید از انگشت گذاری‌های مختلف برای نواختن نت‌ها استفاده کنید تا با انواع ملودی‌هایی که می‌توانید در این گام بنوازید، آشنا شوید.

در مرحله بعد سعی کنید همین نت‌ها را بر روی سیم آزاد “می” نیز بنوازید و به این ترتیب، دست خود را برای نواختن ریتم‌ها و به خصوص ملودی‌های مختلف باز کنید. برای آن که بتوانید از این دو سیم به شکل ترکیبی استفاده کنید، لازم است تا به تکنیک‌های استفاده از آرشه خود توجه ویژه ای داشته باشید.

گام لا ماژور (A Major) در دو اکتاو

گام لا ماژور (A Major) در دو اکتاو

مرحله بعدی برای یادگیری کامل این گام، این است که اکتاو بم تر این نت‌ها را بر روی سیم‌های “سل” و “ر” بنوازید. انگشت گذاری در این حالت نیز بسیار ساده است تنها توجه کنید تا انگشت ۳ و ۴ خود را نیز بر روی سیم‌های “سل” و “ر” قرار می‌دهید. در نظر داشته باشید که در این مرحله نیازی به اسلاید کردن نیست و تنها باید با تکنیک‌های دقیق آرشه، با نت‌های مختلف گام بر روی فینگر بورد ساز خود آشنا شوید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

گام لا ماژور (A Major) در سه اکتاو

گام لا ماژور (A Major) در سه اکتاو

در مرحله آخر، باید با استفاده از تکنیک اسلاید به درجات سوم، پنجم و هفتم گام اسلاید کنید تا با موقعیت‌های دیگر گام آشنا شوید. در این مرحله بر روی تکنیک اسلاید خود دقت زیادی داشته باشید و سعی کنید اسلاید ها را به توجه به تمپو انجام دهید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

گام سل ماژور (G Major)

گام سل ماژور (G Major)

پس از گام لا ماژور، بسیاری از ویولنیست‌ها گام سل ماژور را یاد می‌گیرند. این گام تنها از یک نت دیز برخوردار است که آن، نت “فا دیز” می‌باشد.

برای آن که این گام را به خوبی یاد بگیرید، پیشنهاد ما به شما این است که از سیم آزاد “سل” نوازندگی را آغاز کنید. شما می‌توانید از دو سیم بم در ویولن خود یعنی سیم‌های “سل” و “ر” استفاده کنید و برای انگشت گذاری در این گام، کافی است تا انگشت یک خود را بر روی سیم “سل” قرار داده و انگشت سوم” خود را بر روی سیم “ر” قرار دهید تا به این ترتیب بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. باقی مراحل را همانند گام لا ماژور ادامه دهید و با نواختن اکتاو زیرتر نت‌های گان در دو سیم نازک تر و همچنین شیفت کردن بین درجات سوم، پنجم و هفتم، صدای مورد نظر خود را دریافت کنید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

گام ر ماژور (D Major)

گام ر ماژور (D Major)

سومین گام از پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن که آسان است و بسیاری از ویولنیست‌ها آن را یاد می‌گیرند، گام ر ماژور است که در آن از تنها دو نت دیز استفاده شده که این دو نت، نت‌های “فا دیز” و “دو دیز” می‌باشند.

برای یادگیری و تمرین این گام، دقیقا از همان انگشت گذاری که در گام‌های لا ماژور و سل ماژور استفاده کرده اید، استفاده کنید. تنها به این نکته توجه کنید که برای این گام باید از سیم باز “ر” شروع به نوازندگی کنید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

یکی از نکاتی که در مورد این انگشت گذاری‌ها باید در نظر داشته باشید، این است که هنگامی که این سه گام را یاد می‌گیرید، به این نتیجه می‌رسید که انگشت گذاری این سه گام شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. تنها تفاوت موجود در آن‌ها، نتی است که گام را با آن آغاز می‌کنید. دلیل این موضوع نیز، ثابت ماندن درجات گام ماژور بر روی تمامی سازها می‌باشد. بنابراین پس از آن که هر سه عدد از این گام‌ به شکل کامل و به ترتیب انگشت گذاری که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم، اجرا کردید، می‌توانید دیگر گام‌های ماژور را نیز با همین تکنیک یاد بگیرید.

گام دو ماژور (C Major)

گام دو ماژور (C Major)

این گام، تنها گام ماژور است که هیچ نتی در آن به شکل دیز یا بمل وجود ندارد. اگر نوازنده پیانو بودید، نواختن این گام بسیار آسان بود زیرا باید تنها از کلاویه‌های سفید رنگ برای نواختن استفاده می‌کردید. اما با توجه به این که کوک کردن ویولن به شکل درجات پنجم هر نت است، نواختن این گام ممکن است مقداری برای شما مشکل باشد. برای نواختن این گام پیشنهاد ما به شما این است که از انگشت سوم خود برای نواختن نت‌های موجود در سیم “سل” استفاده کنید و از انگشت یک و دوی خود برای نواختن نت‌های سیم‌های “لا” و “ر” استفاده کنید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

گام فا ماژور (F Major)

گام فا ماژور (F Major)

از جمله دیگر گام‌های چالش برانگیز برای بسیاری از نوازندگان ویولن، می‌توانیم به گام فا ماژور اشاره کنیم. این گام، تنها گامی در این لیست است که از یک نت بمل بهره می‌برد و آن نت، نت “سی بمل” می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که برای نواختن این گام تمرینات خود را با سرعت کمتری انجام دهید تا تمرکز خود را بر روی نحوه انگشت گذاری و تکنیک‌‎های آرشه بگذارید.

پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن

گام لا مینور هارمونیک

به عنوان یک نوازنده ایرانی لازم است تا علاوه بر موزیک های جهانی و غربی به موزیک های شرقی و محلی خاورمیانه نیز تسلط خوبی داشته باشیم. به همین منظور یادگیری گام های هارمونیک و در راس آنها گام لا مینور هارمونیک برای ما اهمیت بالایی دارد. تفاوت گام مینور طبیعی با گام مینور هارمونیک تنها در یک نت است و به همین دلیل با یادگرفتن گام لا مینور طبیعی به راحتی می توانید گام لا مینور هارمونیک را نیز بنوازید. جالب است بدانید همین یک نت اختلاف در این دو گام باعث می شود حس و حال این دو کاملا با یکدیگر متفاوت باشد.

تمرین هایی که به شما در نواختن گام‌های مختلف کمک می کنند!

تمرین با مترونوم

اولین ابزاری که شما را در تمرین کردن گام‌های مختلف کمک می‌کند، قطعا مترونوم می‌باشد. پیشنهاد ما برای تمرین کردن انواع گام این است که با استفاده از مترونوم، یک تمپوی بسیار آرام را انتخاب کنید تا به این ترتیب بتوانید با خیالی آسوده به نوازندگی بپردازید. سپس می‌توانید با یادگیری بهتر و دقیق تر، سرعت مترونوم خود را افزایش دهید.

تکنیک‌های مختلف آرشه

بسیاری از افراد هنگام نواختن گام‌ها تنها به درست بودن نت و ریتم آن توجه می‌کنند. در صورتی که تمرین کردن گام‌ها فرصت بسیار مناسبی است که از ریتم‌‎های و مختلف و همچنین تکنیک‌های آرشه زنی استفاده کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود تا نت‌های مختلف را بهتر از گذشته یاد بگیرید، بلکه به شما کمک می‌کند تا در تکنیک‌های مختلف آرشه نیز به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی: روش صحیح کلیفون زدن به آرشه ویولن

سخن پایانی

با استفاده از روش‌های انگشت گذاری که در مقاله ی پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن گفته شد، می‌توانید به راحتی آسان‌ترین و همچنین چالش برانگیزترین گام‌هایی که برای ویولن وجود دارد را به راحتی بنوازید. تلاش کنید تا زمان بسیاری را صرف یادگیری گام‌های گفته شده در این مقاله کنید زیرا این گام‌ها پرکاربردترین گام‌های این ساز می‌باشند. همچنین استفاده از ابزار گفته شده نیز می‌توانید شما را در سریع‌تر یاد گرفتن این گام‌ها کمک کند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *