×

راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز (مبتدی)

راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز برای نوازندگان تازه کار

راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز

سبک بلوز، یکی از مشهورترین و پر طرفدارترین سبک‌های دنیاست و بسیاری از نوازندگان گیتار الکتریک، در این سبک به نوازندگی می‌پردازند. بسیاری از نوازندگانی که به تازگی می‌خواهند سبک خود را در نواختن گیتار الکتریک انتخاب کنند، به سراغ سبک بلوز می‌روند و یا پس از آن که این سبک را برای نوازندگی انتخاب می‌کنند، بسیاری از مسائل اولیه این سبک را نمی‌دانند. در این مقاله سازکالا قصد داریم تا شما را بیشتر با این سبک آشنا کرده و راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز را به شما ارائه دهیم.


سبک بلوز چیست؟

همانطور که گفتیم، سبک بلوز یکی از مشهورترین سبک‌هایی است که می‌توانید بر روی گیتار الکتریک بنوازید. بسیاری از آهنگ‌هایی که در این سبک ساخته می‌شود، تکنیک‌های سختی ندارند و نواختن این قطعات نیز بسیار جذاب است.

این سبک از دهه ۳۰ میلادی به عنوان یک سبک مدرن شناخته شده است و صدای زیبا و خاص این سبک در بسیاری از سبک‌های دیگر نیز شنیده می‌شود. از جمله ویژگی‌های جالب سبک بلوز، می‌توانیم به ریتم‌های این سبک اشاره کنیم که ریتم‌‌هایی بسیار منحصر به فرد و جذاب هستند.

از طرفی، از مشخصه‌های مهم این سبک می‌‌توانیم به گیتار سولو‌های بسیار گوش نواز و زیبا اشاره کنیم که در دهه‌های اخیر توسط بسیاری از نوازندگان این سبک نوشته شده است. طبق گفته بسیاری از طرفداران سبک بلوز، این سبک حسی را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد که نمی‌توانید آن حس را از دیگر سبک‌های موسیقی دریافت کنید.

اما هنگامی که می‌خواهید به عنوان یک نوازنده گیتار در این سبک شروع به فعالیت کنید، نکات مختلفی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. به طور کلی، نوازندگی در این سبک به دو قسمت تقسیم می‌شود. ریتم گیتار و لید گیتار.


ریتم گیتار در بلوز به چه معناست؟

در سبکی همانند بلوز، نوازندگان ریتم گیتار به طور عمده آکورد‌های مختلفی را بر روی گیتار می‌نوازند و توالی آکوردهای مختلف آهنگ را می‌نوازند.

با این که ممکن است به عنوان یک نوازنده گیتار، دلتان بخواهد تا سولو‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد را بنوازید، باید در نظر داشته باشید که ریتم و آکورد‌ها در سبک بلوز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از جمله مهم‌ترین وظایف نوازنده ریتم این است که Groove آهنگ را به همراه بیسیست و درامر حفظ کند.

بنابراین نواختن لید‌ها و سولو‌های مختلف، تا وقتی که یک ریتم و یا توالی آکورد در آهنگ وجود نداشته باشد، اهمیت خود را از دست می‌دهد. در سبک بلوز، آکورد‌هایی وجود دارند که به آکورد‌های بلوزی مشهور هستند و صدای آن‌ها، صدایی بسیار بلوزی است. این آکورد‌ها در تئوری موسیقی به آکورد‌های ۷ مشهور هستند.

در بلوز، آکورد‌های ماژور ۷ اهمیت بسیاری دارند و توسط بسیار از نوازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. آکورد‌هایA7، E7 و B7 آکورد‌هایی هستند که می توانید آن‌ها را در موقعیت سر دسته گرفته و میان آن‌ها یک توالی آکورد زیبا خلق کنید.

ریتم گیتار در بلوز

اما ممکن است از خود بپرسید که نمی‌شود از آکورد‌هایی که قبلا یاد گرفته‌ایم استفاده کنیم؟ نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که آکورد‌های ۷، آکورد‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به نواختن ۱۲ Bar Blues بپردازید.

هر گاه نام ۱۲ Bar Blues را شنیدید، این را به خاطر داشته باشید این که منظور از این اسم، نواختن مشهورترین توالی آکورد در سبک بلوز است. برای مثال، سه آکورد E7، A7 و B7 آکورد‌هایی هستند که ۱۲ Bar Blues در گام می را تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد ما به شما قبل از نواختن این توالی آکورد این است که آهنگ‌های مختلفی در این سبک با این توالی را بشنوید تا با حس و حال آن آشنا شوید. از مشهورترین آهنگ‌ها با توالی آکورد ۱۲ Bar Blues می‌توانیم به آهنگ‌های BB King اشاره کنیم.

حال که با یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نواختن ریتم گیتار در سبک بلوز آشنا شدیم، وقت آن است که به نواختن لید گیتار در این سبک نگاهی بیاندازیم. مقاله ایی در سازکالا تحت عنوان بهترین کتاب برای یادگیری گیتار الکتریک نوشته‌ایم که مطالعه آن به شما کمک خواهد کرد.

در ادامه مقاله راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز با ما همراه باشید.


لید گیتار در بلوز به چه معناست؟

راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز

لید گیتاریست‌ها در گروه‌های بلوز، افرادی هستند که به نواختن ملودی‌های مختلف و یا نواختن سولو‌‌های مختلف می‌پردازند و بسیاری از نوازندگان گیتار نیز به همین دلیل عاشق این سبک هستند. از مشهورترین لید گیتاریست‌های سبک بلوز می‌توانیم به SRV، Joe Bonamassa و Gary Moore اشاره کنیم.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که نوازندگان لید گیتار در سبک بلوز، تنها به نواختن سولو‌ها نمی‌پردازند. بلکه بسیاری از این نوازنده‌ها با ساخت ملودی‌هایی هنگام خواندن وکال، حس خاصی را به آهنگ‌های خود می‌بخشند.

حال نگاهی به گام‌هایی بیاندازیم که در این سبک برای نواختن سولو‌ها استفاده می‌‌شوند. در بلوز، می‌توانید از انواع گام‌ها استفاده کنید اما دو گام که بسیار محبوب هستند؛ گام بلوز و گام مینور پنتاتونیک می‌باشد. ابتدا با گام مینور پنتاتونیک آغاز می‌کنیم.

فواصلی که در این گام مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل فاصله ۱، فاصله ۳ کوچک، فاصله ۴، فاصله ۵ و فاصله ۷ کوچک می‌باشد. برای مثال اگر بخواهید گام می مینور پنتاتونیک را بنوازید می‌توانید نت‌های می، سل، لا، سی، ر را بنوازید.

تفاوت گام بلوز با گام مینور پنتاتونیک، تنها یک نت است. شما کافی است به گام مینور پنتاتونیک درجه ۵ کاسته را اضافه کرده تا گام بلوز را داشته باشید. بنابراین گام می بلوز شامل نت‌های می، سل، لا، لا دیز، سی، ر می‌باشد.

نکته جالب‌تر این است که شما می‌توانید این دو گام را هنگامی که نوازنده ریتم در حال نواختن ۱۲ Bar Blues است، بنوازید و صدایی کاملا بلوزی و زیبا را به دست بیاورید.

استفاده از الگو ها

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که می‌تواند در نوازندگی به شما کمک کند یاد گرفتن الگوهای گام بلوز و گام مینور پنتاتونیک است. با استفاده از این الگوها لازم نیست تمام نت‌های دسته گیتار را بشناسید و می‌توانید با استفاده از حافظه عضلانی خود در گام نوازندگی کنید و ایده‌هایتان را به صدا آورید.

سخن آخر

ما در این مقاله راهنمای جامع نوازندگی در سبک بلوز را برای شما توضیح دادیم. اما در صورت ایجاد هر سوال، شما می‌توانید با کارشناسان ما در کامنت درمیان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان، راهنماییتان کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *