×

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه ششم: اصول و روش صحیح تمرین

در قسمت ششم از آموزش سنتور می‌خواهیم اصول و روش صحیح تمرین را به شما آموزش داده و نکات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اغلب هنرجوها می‌گویند که ما ساعات زیادی را تمرین می‌کنیم اما نتیجه خوبی نمی‌گیریم و دلسرد می‌شویم و فکر می‌کنیم که استعداد نوازندگی سنتور را نداریم. در ادامه با سازکالا همراه باشید تا به شما نکات مهمی را آموزش دهیم.

اولین راهکار ما به شما این است که در ابتدا برای تمرین ساز، حتما و حتما تمرکز کافی داشته باشید. سعی کنید در تایم‌هایی که محیط تمرینتان خلوت‌تر هست تمرین کنید. همینطور در محیطی تمرین کنید که صدای ساز شما کمتر پخش شود و موجب اذیت و آزار دیگران نشده و احساس راحتی داشته باشید.

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه اول

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دوم : آشنایی با سنتور و جایگاه نت ها بر روی آن

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه سوم : ارزش زمانی و نت خوانی

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه چهارم: نواختن قطعه نوایی و ملا ممد جان

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه پنجم: نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هفتم: آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هشتم: آموزش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه نهم: وزن، ریتم و ملودی در هر قطعه

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دهم (آخر): نحوه کار با تیونر و مترونوم

اصول و روش صحیح تمرین

هر درس آموزشی ای که در نظر گرفته شده است از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول نکاتی است که شما قبلا آموزش دیدید و تمرین کرده اید و به راحتی آن را اجرا می‌کنید و روی آن تسلط پیدا کرده اید. بخش دوم نکات جدیدی است که شما باید با آن‌ها آشنا شوید و تمرین کنید و روی آن تسلط پیدا کنید. مسلما ما باید بخش بیشتری از وقت تمرینمان را برای مباحث جدید اختصاص دهیم. از کجا بفهمیم بخشی که می‌خواهیم تمرین کنیم جدید است یا قبلا آن را تمرین کرده ایم؟ در همان ابتدا که نت خوانی انجام می‌دهید، قطعا با مباحث جدیدی رو به رو می‌شوید که تا به حال آن را تمرین نکرده اید.

نکته ۱: برای تمرین بخش‌های جدید عجله نکنید و با حوصله و تکرار روی آن بخش تمرین کنید و بعد از تسلط کامل به تمرین سایر قسمت های قطعه بپردازید.

نکته ۲: نکته بعدی این است که ممکن است شما بخواهید قطعه ای را تمرین کنید که چندین نکته به صورت همزمان دارد یعنی هم باید نت خوانی، ریتم خوانی، تکنیک‌ها و کشش‌ها را درست تشخیص داده و اجرا کنید و هم نکته جدید یاد بگیرید. راه حل این است که در ابتدا بیایید قطعه خود را ساده سازی کنید. برای مثال اگر قطعه شما دو میزان است کلا میزان‌ها را کنار بگذارید و در ابتدا روی ریتم و ملودی تسلط پیدا کنید و سپس بروید سراغ تکنیک‌های جدید و یکی یکی تکنیک‌ها را تمرین کنید و تسلط پیدا کنید و سپس به تمرین قبلیتان اضافه کنید.

نکته ۳: سعی نکنید که قطعات رو با تمپو و ریتم اصلیشان بنوازید. چرا که این کار باعث نا امیدی شما می‌شود. در مرحله اول از تمپوهای پایین‌تر شروع کنید و سپس کم کم با تسلط روی آن تمپو، تمپو را افزایش دهید.

نکته ۴: سعی کنید اگر می‌خواهید در روز ۲ ساعت تمرین کنید، این دو ساعت را به چهار تا نیم ساعت تقسیم کنید و تیکه تیکه در طول روز تمرین کنید. چرا که زمانی که ذهن شما به یک موضوعی رفت و برگشت دارد، باعث می‌شود ذهن شما اون مطلب را بهتر درک کرده و ثبت کند. دلیل دیگر آن هم این است که شما کمتر خسته می‌شوید و بازدهی بالاتری خواهید داشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *