×

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه پنجم: نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها

در جلسه چهارم از آموزش سنتور به آموزش نواختن قطعات نوایی و ملا ممدجان پرداختیم و نکات لازم برای نت خوانی این دو قطعه را بیان کردیم. در این جلسه از آموزش سنتور می‌خواهیم نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها را باهم بیاموزیم. آیا اصلا باید از حفظ بنوازیم و یا از روی نت بخوانیم کافیست؟ در ادامه با سازکالا همراه باشید.

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه اول

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دوم : آشنایی با سنتور و جایگاه نت ها بر روی آن

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه سوم : ارزش زمانی و نت خوانی

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه چهارم: نواختن قطعه نوایی و ملا ممد جان

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه ششم: اصول و روش صحیح تمرین

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هفتم: آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هشتم: آموزش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه نهم: وزن، ریتم و ملودی در هر قطعه

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دهم (آخر): نحوه کار با تیونر و مترونوم

چطور نت ها را روی خطوط حامل حفظ کنیم؟

اولین چیزی که باید درنظر داشته باشید تکرار و تمرین به صورت مداوم و پیوسته است که در تمام مراحل نوازندگی سنتور کاربرد دارد و صدق می‌کند. بدون تکرار و تمرین مداوم شما نمی‌توانید نت‌ها را حفظ کنید و برای این کار میانبری وجود ندارد.

نکته: شما نباید به هیچ عنوان سعی کنید که زیر نت‌ها فارسی بنویسید. یا هر علامتی که باعث شود شما را یاد آن نت بیاندازد. همینطور زیر سیم‌های سنتور و کنار خرک‌ها نیز اسم نت‌ها را به هیچ عنوان ننویسید. چون شما به هر حال باید و حتما نت‌ها را حفظ کنید؛ خصوصا در موسیقی سنتی اما با این کار ذهن شما تنبل می‌شود و به سختی می‌توانید نت‌ها را حفظ کنید.

نحوه تمرین برای حفظ کردن نت ها

برای حفظ کردن نت‌ها کافیست نمودار نت‌ها را داشته باشید و سراغ یکی از درس‌های کتاب بروید و فقط به “سر” نت‌ها توجه کنید. ببنید که سرِ نت روی چه خطی قرار گرفته است. اگر بلد بودید که هیچ، به سراغ نت بعدی می‌روید اما اگر بلد نبودید سراغ نمودار می‌روید و در آن نت مورد نظر را پیدا کنید. وقتی کم کم جلو می‌روید می‌بینید که خیلی از نت‌ها تکرار می‌شوند و کم کم در ذهن شما ثبت می‌شوند.

یادتان باشد که بدون نت خوانیِ خوب، شما نمی‌توانید آهنگ‌ها را به خوبی بنوازید. در هر فرصتی که دارید به نت خوانی بپردازید و تمرین کنید.

برای حفظ کردن آهنگ نیز شما نیاز به تکرار و تمرین زیاد دارید و خوبی یک آهنگ این است که شما در قطعه میزان‌های تکراری زیاد می‌بینید. گاهی اوقات یک عبارت یا یک میزان عینا تکرار می‌شود. گاهی دقیقا همانی که در سیم‌های سفید زدید را می‌خواهند که در سیم‌های زرد بنوازید. گاهی نیز از شما می‌خواهند که همان چیزی که می‌نوازید را در دو نت بالاتر یا پایین‌تر بنوازید و یک الگو به شما می‌دهند و شما می‌توانید به راحتی این الگو را حفظ کنید و آهنگ مورد نظرتان را از حفظ بنوازید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *