×

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هفتم: آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

در این قسمت می‌خواهیم به آموزش کشش چنگ پرداخته و قطعه گل سایه کمر را بنوازیم. در جلسات قبلی نحوه استفاده و شمارش کشش‌های گرد، سفید و سیاه و همینطور هماهنگی آن‌ها با مترونوم را آموزش دادیم.

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه اول

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دوم : آشنایی با سنتور و جایگاه نت ها بر روی آن

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه سوم : ارزش زمانی و نت خوانی

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه چهارم: نواختن قطعه نوایی و ملا ممد جان

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه پنجم: نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه ششم: اصول و روش صحیح تمرین

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هشتم: آموزش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه نهم: وزن، ریتم و ملودی در هر قطعه

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دهم (آخر): نحوه کار با تیونر و مترونوم

کشش چنگ

از لحاظ ظاهری کشش چنگ مانند کشش سیاه است با این تفاوت که در علامت آن یک پرچم اضافه‌تر وجود دارد. از لحاظ زمانی ارزش زمانی کشش چنگ معادل یک دوم یا نصف یک کشش سیاه است.

کشش چنگ

برای شمارش کشش چنگ کافیست بین شمارش اعداد یک کشش از حرف “وَ” استفاده کنید. به این صورت که دقیقا در زمان وسط یک شماره آن را قرار می‌دهیم برای مثال بین کشش یک و دو حرف”وَ” قرار می‌دهیم البته بدون اینکه فاصله زمانی بین یک و دو تغییری کند. بین دو و سه، و سه و چهار هم همین اتفاق می‌افتد.

علامت "و" در کشش ها

برای متوجه شدن مکان این کشش بهتر است ویدیو را مشاهده کنید. برای اینکه کشش چنگ را به خوبی متوجه شوید از این زمان به بعد همیشه هنگام شمردن کشش‌ها از حرف “وَ” نیز استفاده می‌کنیم. زمانی که در میزان، از کشش چنگ استفاده می‌شود، به جای قرار دادن علامت چنگ دو علامت کشش سیاه قرار می‌دهیم که از بالا توسط یک خط بهم متصل شده اند.

تصویر کشش چنگ

قطعه گل سایه کمر

در ادامه قطعه گل سایه کمر را که در آن از کشش چنگ استفاده شده است می‌نوازیم و همینطور به نکات آن می‌پردازیم. این قطعه در کسر میزان ۲/۴ نوشته شده است یعنی در واقع یک آهنگ دو ضربی است. آهنگی که در هر میزان آن ما دو ضرب داریم که هر ضرب آن معادل با یک کشش سیاه و یا دو کشش چنگ است.

در میزان اول قطعه، ما چهارتا کشش چنگ داریم که دوتا چنگ اول ما در ضرب اول و دوتا چنگ دوم هم روی ضرب دوم قرار دارند. در میزان بعدی هم به همین صورت هست با ملودی کاملا مشابه میزان قبلی. اما یک عدد ۹ روی “نت فا” قرار داده شده است. عدد ۹ به این معناست که شما برای نواختن “نت فا” باید از خرک نهم سیم‌های سفید استفاده کنید. در میزان بعدی یک علامت قرار داده شده است که به معنی تکرار میزان قبلی می‌باشد و هر جا این علامت را دیدید باید فقط میزان قبلی را دوباره تکرار کنید.

آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

دو میزان اول خط دوم دقیقا مشابه با دو میزان آخر خط اول هست و ما باید کشش‌های سیاه را نیز با حرف “وَ” بشماریم. پس از تمام شدن دو میزان اول خط دوم ما با علامت تکرار مواجه می‌شویم اما چون ابتدای این تکرار مشخص نشده است به این معنی است که باید به اول قطعه برگردیم و دوباره قطعه را بنوازیم. و در آخر چهار میزان اخر خط دوم دوباره باید از اول نواخته شود.

در این قسمت از آموزش سنتور به آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر پرداختیم. تکرار و تمرین را فراموش نکنید و تا زمانی که بر روی یک میزان مسلط نشدید به سراغ نواختن میزان بعدی نروید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *