×

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هشتم: آموزش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

در این قسمت از آموزش سنتور کشش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم. ارزش زمانی این کشش معادل ۱/۴ کشش سیاه می‌باشد. کشش دولاچنگ از لحاظ ظاهری شبیه به کشش چنگ است اما با این تفاوت که در بالای آن دوتا پرچم وجود دارد.

کشش دولاچنگ

برای پیدا کردن جایگاه کشش دولاچنگ از حرف ” ُ” دقیقا قبل و بعد از حرف “و” که مخصوص کشش چنگ بود استفاده می‌کنیم در اصل شمارش به صورت “۱ ُ و ُ ۲” می‌باشد.

حرف " ُ"

اگر به خاطر داشته باشید در جلسه قبل گفتیم که از این پس در شمارش، از حرف “و” به صورت ثابت استفاده می‌کنیم؛ حتی اگر کشش چنگ نداشته باشیم. اما برای دولاچنگ این نکته صدق نمی‌کند چرا که این نوع شمارش نفس گیر است و باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. پس فقط زمانی که کشش دولاچنگ داریم باید در شمارش از عنصر ” ُ ” استفاده کنیم.

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه اول

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دوم : آشنایی با سنتور و جایگاه نت ها بر روی آن

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه سوم : ارزش زمانی و نت خوانی

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه چهارم: نواختن قطعه نوایی و ملا ممد جان

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه پنجم: نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه ششم: اصول و روش صحیح تمرین

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هفتم: آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه نهم: وزن، ریتم و ملودی در هر قطعه

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دهم (آخر): نحوه کار با تیونر و مترونوم

نکات قطعه منتظرت بودم

دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

میزان این قطعه ۲/۴ است که یعنی در هر میزان ما دو کشش داریم. در میزان اول یک کشش چنگ و دو کشش دولاچنگ و سپس دو کشش چنگ داریم که طبق نکته ای که گفته شد باید به صورت ” ۱ و ُ ۲ ” شمارش شود. در میزان دوم فقط دو کشش سیاه داریم که دیگر نیازی نیست در شمارش آن از عنصر” ُ ” استفاده کنیم. در میزان چهارم خط اول نیز یک کشش سیاه همراه با سکوت سیاه داریم که باید حواسمان باشد در هنگام شمارش نیز سکوت را مد نظر قرار دهیم.

در دو میزان آخر خط دوم ما دوتا علامت داریم. علامت ” ۱ و ۲ ” که در بالای میزان‌ها قرار گرفته اند. این دو را می‌توان “ولت اول و ولت دوم” یا “بار اول و بار دوم” نامید. این علامت‌ها به معنی این است، بار اول که قطعه را می‌نوازید باید آن میزانی که علامت ولت اول دارد را نواخت و سپس وقتی علامت برگشت را دیدید میزان‌های سوم و چهار و پنجم و ششم را باید دوباره تکرار کنید با این تفاوت که دیگر ولت اول را نمی‌نوازید بلکه ولت دوم را می‌نوازید. یعنی بعد از بار دوم که میزان پنجم از خط دوم را نواختید مستقیم به میزان هفتم می‌روید و آن را می‌نوازید. و دیگر میزان ششم را نمی‌نوازید.

نکته دیگری که میزان آخر خط دوم دارد این است که یک علامت سکوت آمده که به معنی نصف سکوت است و ما باید اندازه یک کشش چنگ را سکوت کنیم. نت چنگ میزان آخر در واقع شروع جمله موسیقایی ما است که در میزان‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند. و این نتی که شروع جمله است اصطلاحا افتاده است روی ضرب ضعیف یعنی جایی افتاده است که سر میزان و ضرب نیست و در انتهای یک میزان است.

به این حالت در موسیقی آفتکت می‌گویند. که بعدها بیشتر به آن می‌پردازیم. و همچنین این حالتی که سر ضربتان سکوت بیوفتد به این حالت اصطلاحا ضد ضرب نیز می‌گویند. البته ضد ضرب در شروع میزان هم می‌تواند قرار بگیرد اما در این قطعه روی ضرب دوم افتاده است. این حالت آفتکت رو ما در خط سوم، میزان چهارم و پنجم هم داریم. در ابتدای خط سوم یک کشش سیاه داریم که روی آن عدد نه قرار گرفته که این به معنی این است که نت فا باید روی خرک نهم سیم‌های سفید اجرا شود.

امیدواریم مطالب آموزشی این جلسه برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *