×

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دهم (آخر): نحوه کار با تیونر و مترونوم

در این ویدیو آموزشی می‌خواهیم دو وسیله مترونوم و تیونر که در کار نوازندگی بسیار مهم اند را معرفی کرده و نحوه کار با آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه اول

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه دوم : آشنایی با سنتور و جایگاه نت ها بر روی آن

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه سوم : ارزش زمانی و نت خوانی

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه چهارم: نواختن قطعه نوایی و ملا ممد جان

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه پنجم: نحوه حفظ کردن نت ها و آهنگ ها

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه ششم: اصول و روش صحیح تمرین

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هفتم: آموزش کشش چنگ و قطعه گل سایه کمر

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه هشتم: آموزش دولاچنگ و قطعه منتظرت بودم

آموزش نوازندگی سنتور – جلسه نهم: وزن، ریتم و ملودی در هر قطعه

آشنایی با مترونوم

مترونوم وسیله ایست که نظم زمانی ایجاد می‌کند. مترونوم به ما کمک می‌کند تا آهنگ و تمرینمان را بر اساس آن پیش ببریم و مطمئن شویم که نظم زمانی درست را رعایت می‌کنیم. کار مترونوم این است که بر اساس عددی که ما به آن می‌دهیم یک سری ضربه‌ها را به صورت صوتی به گوش ما می‌رساند که این ضربه‌ها باهم فواصل زمانی یکسان دارند و کمک می‌کنند که وزن و ضرب آهنگ قطعه مان را پیدا و حفظ کنیم.

عددی که در ابتدای هر آهنگ نوشته می‌شود، معروف به تمپو قطعه می‌باشد که به آن سرعت اجرای قطعه یا عدد مترونوم هم گفته می‌شود. عدد مترونوم، تعداد ضرباتی است که مترونوم در دقیقه برای شما اجرا خواهد کرد و فاصله این ضربات باهم مساوی اند. مترونوم‌ها در زمان‌های قدیم به صورت مکانیکی بوده اند اما اکنون به صورت دیجیتالی هستند و حتی شما می‌توانید نرم افزار مترونوم را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

 نحوه کار با تیونر و مترونوم
مترونوم کلاسیک یا مکانیکی

برخی از مترونوم‌های دیجیتالی، ریتم نواز هم هستند که شما با آن‌ها می‌توانید ریتم‌های مختلفی را ایجاد کنید. استفاده از مترونوم یک امر طبیعی ایست و فقط مربوط به افراد مبتدی نمی‌شود بلکه تمامی افراد در تمامی سطوح از مترونوم استفاده می‌کنند. حتی نوازندگانی که در یک اجرای گروهی از رهبر گروه پیروی می‌کنند، در واقع از حرکات دست رهبر گروه که سر ضرب‌ها را مشخص می‌کند، یک اجرای دقیق و هماهنگ دارند.

آشنایی با تیونر

تیونر یک نرم افزار موسیقایی است که به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که سازتان کوک است یا خیر. در تیونرها به وسیله میکرفون‌هایی که روی آن‌ها تعبیه شده و یا میکروفون گوشی در نرم افزارهای تیونری، فرکانس‌های ایجاد شده توسط ساز شما دریافت و پردازش می‌شود و به شما می‌گویند که آن فرکانس، چه نتی است و صدای نت شما دقیق است یا خیر و باید چه کنید که کوک ساز شما دقیق شود. بنابراین مبنای کار تیونر تشخیص صدا و معرفی نتیجه به ما هست.

وقتی شما صدایی را ایجاد می‌کنید در واقع شما یک فرکانس را ایجاد می‌کنید که این فرکانس در تیونر تعریف شده است. یکسری فرکانس‌های استاندارد وجود دارد که تمام دنیا به آن پایبند هستند و نت‌ها را با آن فرکانس‌ها می‌شناسند. به طور خلاصه نتی که به صورت مبنا مد نظر قرار می‌گیرد نت “لا” در اکتاو وسط پیانو هست که معمولا فرکانس آن ۴۴۰ هرتز می‌باشد. و در نتیجه بقیه نت‌ها هم به نسبت فاصله ای که اندازه‌های مشخصی دارند، کوک می‌شوند. عموما مبنای ۴۴۰ هرتز در تیونرها وجود دارد اما شما می‌توانید آن را تغییر دهید.

تیونر
تیونر و مترونوم دیجیتال

معمولا درجه بندی صفحات تیونر به این صورت است که شما یک نقطه ای دارید که نقطه وسط هست که در واقع نقطه دقیق کوک شدن نت می باشد و دو طرف آن نقطه شما دو تا دسته بندی ۵۰ تایی دارید که به هرکدام از این درجات یک سِنت موسیقایی می‌گویند. فاصله هر نت تا نیم پرده بالاترش، ۱۰۰ سنت است و مبنای برنامه ریزی تیونرها، سنت موسیقایی یا یک صدم نیم پرده است.

نکته ای که باید در استفاده از تیونر رعایت کنید این است که چون تیونرها از میکروفون داخل گوشی یا میکروفون خودشان استفاده می‌کنند، نویز اطراف را نیز دریافت می‌کنند و همین باعث می‌شود که کوک ساز به صورت دقیق انجام نشود. برای رفع این مشکل از میکروفون‌های کوچک به همراه نویز گیر روی تیونر استفاده می‌شود که می‌توانید آن را به ساز خود وصل کنید. برای رفع این مشکل در گوشی نیز از یک هنذفری استفاده کنید. به این صورت که گوشی‌های هنذفری خود را در زیر سیم‌های ساز قرار داده و سپس اقدام به کوک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *