×

تکنیک‌ها و سبک‌های سنتور نوازی

انواع سبک های سنتور نوازی

در میان سازهای مختلفی که به عنوان سازهای سنتی ایرانی شناخته می‌شود، ساز سنتور یکی از محبوب‌ترین سازهایی است که می‌توانید تهیه کنید و با تهیه و یادگیری آن‌ها، قطعات مختلفی را به راحتی بنوازید. تمامی سازهای دنیا، در سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نوازنده با تعیین سبک مورد نظر خود، می‌تواند قطعات مختلفی را بنوازد. در این مقاله اما قصد داریم تا شما را با تکنیک‌ها و سبک‌های سنتور نوازی آشنا کنیم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

یکی از نکاتی که باید در مورد ساز سنتور در نظر داشته باشید، این است که نوازندگان بزرگ و اساتیدی که در این سبک به فعالیت مشغول هستند، هر کدام از سبک‌های مختلف برای نواختن قطعات خود استفاده می‌کنند، به گونه ای که بسیاری از نوازندگان مبتدی سبک‌های مختلف را به نام این اساتید می‌شناسند.

برای اطلاع از قیمت سنتور در انواع مختلف کلیک کنید.

سبک‌های قدیم و جدید

سنتور، سازی بسیار قدیمی است که دهه‌هاست توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع در مورد سبک‌هایی که برای این ساز مورد استفاده قرار گرفته نیز صدق می‌کند و بسیاری از افراد، از سبک‌های قدیمی ای که برای این ساز در نظر گرفته شده است استفاده می‌کنند.

از جمله محبوب‌ترین سبک‌های سنتور نوازی که برای این ساز در نظر گرفته شده است می‌توانیم به سبک حبیب سماعی، سبک منصور صارمی، سبک فضل ا… توکل، سبک مجید تباهی و سبک حسین ملک اشاره کنیم.

اگر بخواهیم به سبک‌های جدید ساز سنتور اشاره کنیم، می‌توانیم سبک اساتیدی همچون فرامرز پایور، مجید کیانی، اردوان کامکار و پرویز مشکاتیان را نام ببریم.

نوازندگی این افراد، از اساس با یکدیگر متفاوت نیست اما باید در نظر داشته باشید که هر کدام از این نوازندگان، قطعات مختلف را به گونه ای متفاوت نواخته اند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، نام این افراد را در کنار سبک‌های مختلف قرار می‌دهند و بر این باور هستند که این افراد، سبک‌های مختلف را ساخته اند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد سبک‌های مختلف در نظر داشته باشید این است که این سبک‌ها، کاملا بی نقص نیستند و هر کدام از این سبک‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را دارند که به عنوان یک نوازنده باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

چه سبکی برای نوازندگی بهتر است؟

چه سبکی برای نوازندگی بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال عملا غیر ممکن است. یکی از مشخصه‌های اصلی که برای انتخاب کردن یک قطعه باید در نظر داشته باشید، این است که بتوانید قطعاتی که در آن سبک نوازندگی شده را به خوبی گوش کرده و نکات مثبت در مورد هر سبک را پیدا کنید. بنابراین اگر یک نوازنده مبتدی هستید، چند راه برای پیدا کردن سبک خود خواهید داشت. اگر شما نزد یکی از اساتید بزرگ به هنرآموزی مشغول هستید، احتمالا پیش از آن که با سبک‌های مختلف آشنا شوید یک سبک برای شما تعیین شده است!

بسیاری از مدرسان ساز سنتور، افرادی هستند که خود توسط بزرگ‌ترین اساتید ساز سنتور آموزش دیده اند و همین نکته باعث شده تا با استفاده از همین سبک به سنتور نوازی بپردازند. بنابراین یکی از سوال‌هایی که می‌توانید از مدرس خود بپرسید، این است که چه سبکی در آموزش خود استفاده می‌کنند.

سپس می‌توانید با فهمیدن سبک، به سراغ قطعه‌هایی بروید که از آن سبک استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانید به شکل شنیداری نیز، این سبک را بشناسید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای یادگیری و شنیدن سبک‌های مختلف انجام دهید، این است که ویدئوهای مختلفی را از نوازندگی اساتید مختلف ببینید و به دنبال سبک‌هایی باشید که این نوازندگان از آن‌ها برای قطعات خود استفاده می‌کنند.

نکات یادگیری سنتور به صورت خود آموز

اگر شما می‌خواهید ساز سنتور را به شکل خود آموز یاد بگیرید، می‌توانید در مورد تمامی سبک‌هایی که توسط نوازندگان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند تحقیق کرده و آن‌ها را گوش کنید. سپس سبک مورد نظر خود را انتخاب کرده و به دنبال استادی باشید که در سبک مورد نظر شما فعالیت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب سبک، این است که سبکی که انتخاب می‌کنید با سازی که با آن تمرین می‌کنید برابر باشد. برای مثال اگر شما یک سبک سنتور قدیمی مد نظر خود دارید، باید حتما یک سنتور قدیمی نیز تهیه کنید که بتوانید این سبک را با استفاده از ساز خود تمرین کنید. بسیاری از سازهای جدیدی که توسط سازندگان این ساز ساخته شده است، به گونه ای است که نمی‌توانید سبک‌های بسیار قدیمی را با آن تمرین کنید و به این ترتیب، باید مد نظر داشته باشید که سبک مورد نظر خود را با توجه به سازی که دارید انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید سنتور

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با تکنیک‌ها و سبک‌های سنتور نوازی آشنا کنیم تا بتوانید با تحقیق، ساز مورد نظر خود را خریداری کرده و سبک خود را با توجه به ساز خود انتخاب کنید. برای یادگیری کوک کردن سنتور نیز می توانید کلیک کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “تکنیک‌ها و سبک‌های سنتور نوازی
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۴:۵۶ ب٫ظ

    ممنون از شما بابت راهنماییتون در مورد تکنیک ها و سبک های سنتور نوازی. مقاله مفیدی بود اما کاش کامل ترش کنید🌸

    پاسخ
    • خرداد ۷, ۱۴۰۲ at ۳:۰۶ ب٫ظ

      ممنون از شما دوست عزیز
      بله حتما آپدیت میشه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *