×

نکاتی برای نواختن کیبورد در یک بند راک

آیا برای بردن نوازندگی خود به سطحی بالاتر آماده‌اید؟ نکاتی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم، برای نواختن در یک بند راک کمکتان می‌نمایند. نواختن موسیقی با دیگران یکی از بهترین تجربه‌های یک موزیسین است. در ادامه نکاتی برای نواختن کیبورد در یک بند راک را ارائه می‌دهیم.

با ساز خود صمیمی باشید

هر کیبوردی حس و حال و هوای خود را دارد. هنگامی که در یک بند راک می‌نوازید، مهم است که قابلیت‌ها و توانایی‌های ساز خود را بدانید. بانک صدا، حساسیت تاچ، وزن کلاویه‌ها و … عواملی اند که با تسلط بر آن‌ها بهتر می‌توانید بنوازید. چیزی که روی پیانو صدای جذابی می‌دهد ممکن است در ارگ کلیسا صدای جالبی نداشته باشد. دانستن اینکه چه گامی برای چه موزیک یا بندی مناسب است نیز یکی از فاکتورهای مهم یک کیبوردیست حرفه‌ای است.

با ساز خود صمیمی باشید

پیانو

همه با صدای کلاسیک پیانو آشنا هستند. این صدا با اکثر سازها ترکیبی مناسب است. بعضی از صداهای پیانو شفافیت بیشتری دارند، بعضی حجم و عمق غنی‌تری ارائه می‌دهند. همچنین صدای پیانو مانند پیانو الکتریک در حرکات سریع انگشتان جالب عمل نمی‌کند.

پیانو الکتریک

پیانو الکتریک همان ویژگی‌های پیانو را دارد با این تفاوت که پتانسیل بیشتری برای فانک دارد. فرم Percussive نت‌ها باعث می‌شود تا این صدا برای ریتم نوازی بهتر عمل نماید.

ارگ کلیسا

ارگ کلیسا صدایی کاملا Retro را به هر موزیکی می‌افزاید. این ساز هم برای سولو و لید مناسب می‌باشد و هم برای ریتم نوازی به خوبی عمل می‌کند. البته دانستن این نکته که چطور آکورد و ریتم را در ساز ارگ کلیسا بنوازید نیز امر مهمی است. اگر موزیک و آکوردها را مانند پیانو بنوازید، صدای ساز به هم ریخته و شلوغ می‌شود.

کلاوینت

کلاوینت صدایی واضح‌تر دارد که در میکس شفاف‌تر شنیده می‌شود اما می‌تواند به سرعت درهم ریخته شود. این ساز توسط استیوی واندر در “Superstition” در بیس لاین استفاده گردید.

سینت سایزر

 هزاران سینت سایزر مختلف و متنوع وجود دارد که هر کدام صدای مخصوص خود را دارند. این سینت سایزرها به دو دسته تبدیل می‌شوند: Synth Pads و Synth Leads. پد برای فضاسازی و به اصطلاح پر کردن حجم موزیک استفاده می‌شود. این دسته معمولا برای نواختن آکورد استفاده می‌شود. لید صدای شفاف‌تری دارد که موفونویک‌تر است. این دسته در اجرای ملودی و ریف‌های اصلی بهتر عمل می‌کند.

چه زمانی کمتر بنوازیم؟

چیزی که مرز بین یک نوازنده خوب و یک نوازنده عالی را مشخص می‌کند این است که چه زمانی و چقدر بنوازیم. البته یکسره و مداوم نواختن بسیار جذاب است؛ اما هنگامی که در یک بند در حال نواختن کیبورد هستیم، باید بدانیم که بخش بزرگی از کار نیازمند همراهی نمودن دیگر اعضای گروه می‌باشد. این امر در کیبورد از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. باید به موزیک گوش دهید و ببینید کجا چه چیز کم است؟

چه زمانی کمتر بنوازیم؟

حواستان به بیس باشد

هنگامی که تازه می‌خواهید در یک بند راک شروع به نواختن کیبورد نمایید، احتمالا در هماهنگی با بخش بیس سردرگم شوید. علاوه بر آن بند یک بیسیت دارد که نمی‌خواهید مزاحم آن شوید. به یاد داشته باشید یک نوازنده کیبورد حرفه‌ای به نیازهای موزیک گوش می‌دهد. این بدین معنی‌ست که باید توجه ویژه‌ای به بیسیست خود داشته باشید. اگر یک بیسیست قطعه ساده‌ای می‌نوازد، می‌توانید از اکتاو در دست چپ استفاده نمایید تا بخش بیس بهتر گردد. هرچه فرکانس پایین‌تر باشد، امکان اینکه صدا درهم ریخته شود بیشتر است. اگر قصد دارید نت‌های بیشتری را بنوازید، از درهم ریختگی و شلوغی صدا دوری نمایید.

در ادامه مقاله نکاتی برای نواختن کیبورد در یک بند راک با سازکالا همراه باشید.

هماهنگی

باید همیشه این را در نظر داشته باشید که کیبوردیست یکی از اعضای اصلی ریتم در بند است. در واقع شما یکی از عوامل حفظ ساختار موزیک هستید. شما، درامر و بیسیست باید بیشترین هماهنگی را داشته باشید.

Inversions

Inversion ها تغییراتی برای یک آکورد یکسان اند به گونه‌ای که حس و حال و هوای متفاوتی ایجاد شود. استفاده از Inversion می‌تواند باعث افزایش مهارت شما در نوازندگی به ویژه در بند راک شود. هر سه نت یک آکورد می‌تواند در سه محل نواخته شود. حالت پایگی، معکوس اول و معکوس دوم. برای آموختن معکوس‌های هر آکورد بهتر است در ابتدا یک آکورد را در حالت پایگی بنوازید. سپس نت Root را رها کنید و انگشت آخر را به جای نت وسط بگذارید. سپس انگشت آخر را روی نت بعدی آکورد قرار دهید. اکنون معکوس اول را نواختید. همین پروسه را بار دیگر انجام دهید تا معکوس دوم را به دست آورید.

اگر بار دیگر این کار را انجام دهید، به حالت پایگی برمی‌گردید. استفاده از انگشت و انگشت گذاری درست امری مهم برای نواختن اصولی به ویژه در معکوس می‌باشد. هنگامی که می‌خواهید انتخاب کنید از کدام معکوس یا پایگی استفاده نمایید، بهتر است چند نکته را در ذهن داشته باشید. حالت پایگی حسی ثابت و محکم دارد. جایگاه نت در معکوس‌ها باعث می‌شود تا حس آکورد تغییر یابد. اگر می‌خواهید با دست راست ملودی بنوازید، می‌توانید از معکوسی استفاده نمایید که بالاترین نت آن در ملودی نیز هست.

این امر باعث می‌شود تا ملودی درونی نیز شکل بگیرد. شاید بخواهید یک پاساژ کروماتیک انجام دهید یا بیس لاین را هارمونایز کنید. در این موقعیت می‌توانید معکوس را بر اساس پایین‌ترین نت انتخاب کنید. این مسئله که دست‌تان راحت حرکت کند و نت‌ها را روان بنوازید بسیار مهم می‌باشد. علاوه بر آن هنگامی که از معکوس‌ها استفاده می‌کنید دست‌تان بهتر و روان‌تر حرکت می‌کند.

به موزیک گوش دهید

بهترین راه برای تبدیل شدن به نوازنده کیبوردی که همیشه رویایش را داشتید، این است که با دقت به موزیک‌های مختلف گوش دهید و نکاتی که برای نواختن کیبورد ذکر شد را رعایت کنید. با تحلیل و بررسی نحوه استفاده از کیبورد و نوازنده آن نه تنها شنونده فعال‌تری می‌شوید؛ بلکه تکنیک‌های بیشتری هم می‌آموزید. “فردی مرکوری” از بند Queen به خاطر نوازندگی حرفه‌ای پیانو شهرت خاصی دارد. یکی از نکات جالب مرکوری این است که اکثر پارت‌های پیانو اش در واقع آرپژی از معکوس‌های مختلف اند. Intro  مشهور موزیک “Bohemian Rhapsody” و “Don’t Stop Me Now” از معکوس‌های مختلفی به شکل آرپژ استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *