×

امپدانس هدفون چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اهم و امپدانس در یک هدفون / ایرفون چیست یا حتی چگونه بر تجربه گوش دادن به موسیقی شما تأثیر می‌گذارد؟

امپدانس یکی از مشخصات اساسی است که در هر هدفون با کیفیت و در هر منبع صوتی گنجانده شده است. هدفون و ایرفون مقاومت خاصی در برابر جریان الکتریکی منتقل شده توسط آمپلی فایر دارند و این فرآیند انتقال و مقاومت به امپدانس معروف است.

امپدانس هدفون چگونه اندازه گیری می شود؟

امپدانس بر حسب اهم اندازه گیری می‌شود که بسته به مدل هدفون/ایرفون، اغلب بین ۸ تا ۶۰۰ اهم است. با این حال، گفته می‌شود که امپدانس بین ۲۰ تا ۴۰ اهم انتخاب مناسبی برای شنوندگان موسیقی معمولی و ۶۴ اهم یا بالاتر برای افراد علاقمند به صداست.

از سوی دیگر، اهم واحد اندازه گیری امپدانس است که خاصیت یک هدفون/ایرفون است که جریان الکتریکی را از طریق آن محدود می‌کند. همانطور که رابطه بین ولتاژ، جریان و مقاومت را بیان می‌کند. اما سوال اینجاست که چرا ما اینقدر کنجکاوانه روی این مفهوم/ویژگی پنهان هدفون تمرکز می‌کنیم؟

آیا حتی برای دوستداران موسیقی مهم است که در مورد آن بدانند یا دقیقاً مانند یکی از آن نقاشی های هنری است که اتاق غذاخوری شما را زیباتر می‌کند اما هرگز کسی به آن اثر هنری توجه نمی‌کند؟

اهم در امپدانس هدفون

می‌توان گفت؛ زیرا این مفهوم خاص از امپدانس توسط تقریباً همه نادیده گرفته شده است. اما مسئله این است که نقش بسیار مهمی در کل پویایی گوش دادن ایفا می‌کند.

داشتن نوع خاصی از دانش در مورد آن مهم است، در غیر این صورت، هرگز نمی‌دانید که ممکن است بهترین کیفیت صدا را از هدفون‌هایی با امپدانس که برای پخش‌کننده موسیقی شما خیلی زیاد یا خیلی کم است، دریافت کنید یا خیر.

اولا، امپدانس یک هدفون با طراحی سیم پیچ های صوتی آن – طول و اندازه سیم مورد استفاده، تعداد چرخش ها در اطراف Former و غیره تعیین می‌شود. همچنین، صدای تولید شده توسط هدفون در نتیجه تحت تأثیر امپدانس و همچنین قدرت مگنت و چندین جنبه دیگر از طراحی قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید هدفون و معرفی انواع هدفون

هدفون با امپدانس بالاتر

امپدانس هدفون بالاتر معمولاً ۲۵ ولت، ۷۰ ولت و ۱۰۰ ولت نامیده می‌شود. هدفون با امپدانس بالا برای کارهای استودیویی طراحی شده است. این امپدانس معمولاً به ولتاژ بیشتری نیاز دارد تا بتواند به سطح شنیداری دقیق برسد، مانند هدفون‌هایی با امپدانس بالاتر (۲۵ اهم و بیشتر) برای ارائه سطوح صوتی بالا نیاز به قدرت بیشتری دارند.

هدفون امپدانس بالاتر پیچش سیم بیشتری در یک سیم پیچ دارد که می‌تواند منجر به یک سیستم اجرای صدای بهتر با کمبودهای کمتر شود و در نتیجه صدای کلی بهتر و بازتولید ببس تقویت یافته می‌باشد.

headphone-impedance

اما نقطه ضعف هدفون های آمپدانس بالاتر این است که – هدفون هایی با امپدانس بالاتر نیاز به قدرت بالاتری برای کاربری دارند و بنابراین با iPod یا Mp3 پلیر شما به خوبی کار نمی‌کنند. در نتیجه، این هدفون ها برای برنامه‌های استودیو حرفه‌ای طراحی شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توان لازم را برای برون‌سپاری صدای hi-fi مصرف کنند.

در ادامه مقاله امپدانس هدفون چیست با ما همراه باشید.

هدفون با امپدانس کمتر

هدفون های با آمپدانس کمتر معمولا سیم پیچ های کمتری با سیم ضخیم تر در مقایسه با امپدانس بالاتر دارند. اکثر هدفون هایی با آمپدانس پایین تر (کمتر از ۲۵ اهم) برای ارائه سطوح صوتی بالا به انرژی کمتری نیاز دارند.

بنابراین اساساً این هدفون با امپدانس کم برای موبایل، پخش کننده های موسیقی قابل حمل، رایانه و سایر دستگاه های قابل حمل طراحی شده است.

هدفون با امپدانس کم

در مقایسه با هدفون‌های امپدانس بالاتر، هدفون‌هایی با امپدانس پایین‌تر به شما این امکان را می‌دهند که با تخلیه کمتر باتری دستگاه قابل حمل هوشمند خود، صدای بالاتری داشته باشید.

تنها ایراد این نوع امپدانس این است که نمی‌توان آن را با یک آمپلی فایر قدرتمند به دلیل محدودیت Threshold پایین آنها استفاده کرد.

امپدانس مناسب با شرایط من

همانطور که در بالا ذکر شد، هرچه امپدانس بالاتر باشد، آمپلی فایر دستگاه شما باید خروجی بیشتری تولید کند. هدفون های کم اهم (۱۶ تا ۵۰ اهم) برای دستگاه های با باتری مانند تبلت ها، گوشی های هوشمند یا پخش کننده های MP3 مناسب تر هستند.

اگر امپدانس بیش از حد بالا باشد، سطح صدای دستگاه شما احتمالا خیلی پایین خواهد بود. اگر برای مجموعه Hi-Fi خود یا برای استفاده در استودیو به هدفون نیاز دارید، بهتر است روی یک مجموعه با سطح امپدانس بالا سرمایه گذاری کنید.

تنظیم آمپدانس هدفون

موارد استفاده هدفون ها در اهم های مختلف:

برنامه های موبایل: ۱۶ تا ۵۰ اهم

استفاده از استودیو و Hi-Fi: 60 اهم یا بیشتر

دی جی: ۶۰ اهم یا بیشتر

مانیتورینگ داخل گوش: ۱۶ تا ۵۰ اهم

تقویت کننده مناسب

اگر از قبل مجموعه‌ای از هدفون‌های با امپدانس بالا دارید، احتمالاً هنگام اتصال به رابط صوتی یا تقویت‌کننده Hi-Fi، حجم بهینه‌ای را ارائه می‌دهند، اما زمانی که به لپ‌تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند متصل می‌شوید، این هدفون‌ها بهینه عمل نمی‌کند.

یکی از راه حل های ممکن برای این مشکل استفاده از تقویت کننده هدفون است، اما یک گزینه حتی جمع و جورتر، DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) است که کیفیت صدا را نیز بهبود می‌بخشد.

قبل از اینکه روی آن سرمایه گذاری کنید مطمئن شوید که آیا DAC برای هدفون خاص شما مناسب است یا خیر. به خاطر داشته باشید که اینها راه حل های عیب یابی هستند که به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید که روی مجموعه ای از هدفون با سطح امپدانس که به بهترین وجه با تجهیزات شما مطابقت دارد، سرمایه گذاری کنید.

هدفون Beyerdynamic DT 770 PRO

یک نمونه عالی از مجموعه هدفون هایی که در امپدانس های مختلف موجود است، هدفون Beyerdynamic DT 770 Pro است. این هدفون به دلیل کیفیت صدای بالا و مقرون به صرفه بودن بسیار محبوب است و در سه سطح مقاومت ۳۲ اهم، ۸۰ اهم و ۲۵۰ اهم تولید می‌شود. خود Beyerdynamic سه مجموعه مختلف هدفون DT 770 Pro را برای موارد زیر توصیه می‌کند:

 Beyerdynamic DT 770 PRO

DT 770 PRO، ۳۲ اهم: برنامه های موبایل

DT 770 PRO، ۸۰ اهم: برای ضبط در استودیو

DT 770 PRO، ۲۵۰ اهم: برای میکس در استودیو

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به اینکه امپدانس در هدفون چیست بپردازیم و شما را با آن آشنا کنیم. مقاله پیشنهادی سازکالا به شما، مطالعه امپدانس میکروفون می باشد که می‌تواند آمادگی ذهنی بیشتری را برای شما ایجاد کند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “امپدانس هدفون چیست؟
  • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    سلام ممنون از آموزش های خوبتون
    برای اینکه خروجی پر حجم و صدای بالایی داشته باشیم باید چیکار کنیم؟

    پاسخ
    • تیر ۳۰, ۱۴۰۱ at ۹:۲۹ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      باید از مکسیمایزر و استریو ایمیج استفاده کنید.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *