×

آشنایی با مقیاس LUFS در میکس و مسترینگ

در مبحث تولید موسیقی، مقیاس LUFS یکی از پارامترهای حائز اهمیت در مرحله میکس و مسترینگ شما بوده و ارتباط مستقیم با میزان بلندی صدای میکس نهایی شما دارد. اما LUFS دقیقا به چه معنا می‌باشد؟ در ادامه این مقاله به صورت دقیق به بررسی این مقیاس خواهیم پرداخت. با سازکالا همراه باشد.

مقیاس LUFS چیست؟

این عبارت مخفف واژه “Loudness Units Full Scale” می‌باشد. عبارت Full Scale به معنی بیشترین مقدار بلندی صدای در دسترس برای یک ضبط صدای دیجیتال می‌باشد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که عبارت Loudness Unit به چه معناست. به طور کلی، ماهیت Loudness Unit، مشابه با دسی بل می‌باشد.  با این تفاوت که Loudness Unit عملکردی بر اساس شاخصه کلی صدای ضبط و میکس شما و نه فقط میزان بلندی صدای خروجی دارد.

مقیاس LUFS چیست؟

برای مثال، اگر شما میزان Level میکس خود را به میزان ۳ dB زیاد کنید، مقدار Loudness Unit آن نیز به اندازه ۳ LU افزایش می‌یابد. اما اگر بدون تغییر دادن میزان Level یک میکس، اکولایزر آن را تغییر دهید، بسته به نوع تغییرات اعمال شده توسط شما در اکولایزر، مقدار Loudness Unit میکس شما تغییر خواهد کرد. در ادامه به سه پارامتر اصلی در مورد اندازه گیری میزان بلندی صدا یا Loudness Measurement اشاره خواهیم داشت.

۱. بلندی صدا در یک لحظه یا Momentary Loudness

این پارامتر عملکردی مشابه با RMS Meter داشته و به طور معمول در نرم افزارهای ضبط صدا استفاده می‌شود. اما یک ویژگی خاص و منحصر به فرد، Momentary Loudness را از RMS Meter متفاوت می‌کند. این پارامتر حساسیت بیشتری نسبت به فرکانس‌های High و Low داشته و اندازه گیری دقیق‌تری دارد.

RMS Meter با حساسیت بیش از حد روی فرکانس‌های بیس و حساسیت پایین روی فرکانس‌های تربل، دقت اندازه گیری پایین‌تری نسبت به Momentary Loudness دارد. می‌توان گفت که Loudness Momentary پایه و اساس پارامتر دیگر اندازه گیری بلندی صدا یعنی Short-term و Integrated Loudness Measurement می‌باشد.

۲. بلندی صدای Short-term Loudness

این پارامتر میزان بلندی صدای میانگین ضبط یا میکس شما در ۳ ثانیه پیشین را اندازه گیری می‌کند. این پارامتر، اندازه گیری پایدارتر و با سطح کمتری نسبت به اندازه گیری Momentary Loudness در اختیار شما قرار می‌دهد.

۳. پارامتر Integrated Loudness

این پارامتر میزان بلندی صدای سیگنال صوتی ضبط یا میکس شما را در مدت زمان کامل اندازه گیری کرده و به شما این اطمینان را می‌دهد که سیگنال صدای مورد نظر شما از یکپارچگی و یکنواختی مناسب برخوردار است. اندازه گیری به وسیله پارامتر Integrated Loudness از این جهت دارای اهمیت بالایی است که یک سیگنال صدای غیر پیوسته، باعث از بین رفتن تمرکز و همچنین خستگی در شنونده و مخاطبین محصول شما می‌شود.

برای اندازه گیری میزان بلندی سیگنال صدای میانگین یا Integrated Loudness، باید ابتدا با عبور دادن سیگنال صدا از یک فیلتر K-weighting و سپس اندازه گیری RMS صدای عبوری از این فیلتر، مقدار دقیق Integrated Loudness ضبط یا میکس خود را اندازه گیری نمایید.

اهمیت مقیاس LUFS در میکس و مسترینگ

اهمیت مقیاس LUFS در میکس و مسترینگ

اندازه گیری میزان بلندی جامع و کلی صدای میکس یا LUFS به شما کمک می‌کند تا از یکپارچه بودن سطح صدای محصول نهاییتان اطمینان حاصل کنید. این امر در پلتفرم‌های پخش موسیقی مختلف نظیر Spotify و Youtube از اهمیت بسیاری برخوردار است و میزان LUFS مناسب برای هر یک از این پلتفرم‌ها مقدار متفاوت و مشخصی می‌باشد.

رعایت مقیاس LUFS در میکس و مسترینگ باعث می‌شود تا محصول نهایی ضبط شما از استانداردهای مورد نیاز اینگونه پلتفرم‌ها برخوردار بوده و برای مخاطبین شما بسیار مناسب و دلنشین باشد.

از رقابت صدای بلند تر پرهیز کنید!

در صنعت آهنگسازی امروز، بسیاری از هنرمندان تلاش می کنند تا محصول نهایی ضبط خود را با بیشترین میزان بلندی صدای ممکن رضه کنند. مشکل اینجاست که این امر در برخی موارد ممکن است به قیمت از بین رفتن کیفیت صدای ضبط شما شود. زیاد کردن بیش از حد میزان بلندی صدا ممکن است باعث بروز اتفاقاتی نظیر Audio Clipping، دیستورت شدن صدا و غیر طبیعی شدن صدا می شود.

رعایت LUFS باعث می شود تا میکس نهایی شما صدای دقیق تر، شفاف تر و بدون دیستورشن داشته باشد. در نتیجه محصول نهایی شما برای مخاطبین تان دلچسب تر خواهد بود. شما به وسیله استفاده از LUFS Meter می توانید به راحتی بلندی صدای میکس تان را کنترل کرده و هم در مرحله میکس و هم در مرحله مسترینگ، صدای ضبط خود را برای رسیدن به میزان استاندارد تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه که درباره میکس در Dolby Atmos باید بدانید

سخن آخر

در این مقاله با مقیاس LUFS، اندازه گیری بلندی صدا با استفاده از پارامتر های Momentary Loudness، Short-term Loudness و Integrated Loudness، میزان همیت آنها در مرحله میکس و مسترینگ و همچنین تاثیر آن بر روی محصول نهایی تان آشنا شدید. به خاطر داشته باشید که همواره به گوش خود و آنچه می شنوید اعتماد کنید. اعداد و ارقام روی مانیتور می توانند تا حدود بسیاری به شما کمک کنند، اما در نهایت چیزی که خود شما می شنوید از اولویت بالا تری برخوردار می باشد. به گوش خود اعتماد کنید و با دقت و ظرافت کافی نسبت به از بین بردن ایراد های میکس تان و بهبود کیفیت آن اقدام کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “آشنایی با مقیاس LUFS در میکس و مسترینگ
  • آبان ۳, ۱۴۰۲ at ۴:۰۵ ب٫ظ

    مرسی از تیم سازکالا که به مقاله های آموزشی دنیای موسیقی و صوت میپردازه و یاد میده

    پاسخ
    • آبان ۱۵, ۱۴۰۲ at ۳:۵۷ ب٫ظ

      🙏🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *