×

اشتباهات رایج هنگام تمرین با ویولن و ویولا

اشتباهات رایج هنگام نواختن ویولن و ویولا

هنگامی که می‌خواهیم یک مهارت جدید را یاد بگیریم، طبیعی است تا کار خود را با اشتباهات فراوان آغاز کنیم. با انجام اشتباهات مختلف، ما راه درست در انجام مهارت‌های مورد نظرمان را پیدا می‌کنیم اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم، این است که نباید بگذاریم تا این اشتباهات به عادت تبدیل شوند. همین اشتباهات رایج در هنگام نوازندگی و تمرین با ویولن و ویولا نیز صدق می‌کند.

این سازها بر خلاف سازهای دیگری که می‌توانید به طور خودآموز یاد بگیرید، ابعاد مختلفی دارند که هنگام نوازندگی باید در نظر داشته باشید به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود تا برای یادگرفتن این نوع سازها حتما با یک استاد حرفه‌ای کلاس‌‌هایی را بگذرانید.

اما دلیل این اصرار چیست؟

ویولن و ویولا سازهایی هستند که احتمال اشتباه در نوازندگی آن‌ها بسیار زیاد است و اگر به تازگی این سازها را خریداری کردید و یک نوازنده تازه کار هستید، احتمال تبدیل شدن این اشتباهات به عادت بسیار زیاد است. بنابراین ضروری است تا نوازندگی این ساز را کاملا اصولی یاد بگیرید و استادی به طور مداوم ایرادهای شما را گوشزد کند. اما رایج‌ترین این اشتباهات کدام‌ها هستند؟ در این مقاله به ۸ اشتباه رایج در نواختن ویولن و ویولا می‌پردازیم. با سازکالا در ادامه همراه باشید.

ویولن

۱. اشتباه در نحوه قرارگیری بدن در هنگام نوازندگی

برای نواختن سازهای زهی، تنها دستان شما درگیر نیستند بلکه ستون فقرات و نحوه ایستادن شما نقش کلیدی را در درست نواختن این سازها بازی می‌کنند. با درست ایستادن و قرارگیری درست بدن، فشار زیادی از روی شانه‌ها و دستان شما کاسته می‌شود و می‌توانید راحت‌تر و دقیق‌تر به نوازندگی ساز خود بپردازید. اشتباه در روش ایستادن می‌تواند باعث مشکلات زیاد و دردهای مختلف در ناحیه پشتی بدن شما شود. مقاله ایی تحت عنوان بهترین روش برای یادگیری ویولن را پیشنهاد مطالعه می‌دهیم.

۲. دقت نکردن به آرنج و حرکات آن

بسیاری از نوازندگان ویولن و موزیسین‌ها، پس از آنکه برای ساعت‌ها به نوازندگی ساز خود می‌پردازند از ناحیه آرنج خسته می‌شوند. اما دلیل آن چیست؟ هنگامی که شما به آرنج یک نوازنده نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که او آرنج خود در محل درست قرار می‌دهد و شروع به نوازندگی می‌کند، اما پس از مدتی آرنج به بدن او نزدیک‌تر شده و این تغییر در حالت قرارگیری آن، باعث خستگی می‌شود. برای این کار، لازم است تا هنگام تمرینات خود به محل قرار گیری آرنج خود توجه کنید تا برای مدت طولانی‌تری بتوانید به نوازندگی بپردازید.

۳. استفاده از چسب‌های کاغذی بر روی فینگر بورد

یکی از راهکارهایی که بسیاری از نوازندگان تازه کار برای یادگیری سریع‌تر و دقیق ساز خود انجام می‌دهند، استفاده از چسب‌های کاغذی می‌باشد. استفاده از آن‌ها در ابتدای مسیر نوازندگی شما می‌تواند به دقت در گرفتن نت‌های مختلف به شما کمک کند اما استفاده زیاد از آن باعث می‌شود تا نتوانید در یک سناریوی واقعی، به خوبی نت‌های مختلف را پیدا کرده و آن‌ها را بنوازید.

۴. اهمیت ندادن به تکنیک‌های مختلف

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، تمرینات متعدد و یکسان است. با این که تکرار کردن تمرینات می‌تواند به شما کمک کند، اما باید در نظر داشته باشید که اگر در تمرینات خود اشتباهی داشته باشید، با تکرار زیاد آن می‌توانید یک عادت بد را برای همیشه در ذهن خود ایجاد کنید. همچنین، اطلاعاتی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در مورد ساز وجود دارد بسیار است. باید بر روی تکنیک‌هایی که برای شما مفید است تمرکز کنید و خود را از تکنیک‌ها و اطلاعاتی که برای سطح نوازندگی شما نیستند دور کنید.

نوازندگی ویولن

۵. گرم نکردن

هنگامی که شما در یک کلاس ورزش ثبت نام می‌کند، قبل از هر جلسه تمرینی، باید تمرین‌های خاصی را انجام دهید تا عضلات شما گرم شوند و بتوانید بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید.

در نوازندگی نیز این موضوع کاملا صادق است و برای دستیابی به بهترین صدای ممکن است، لازم است تا قبل از تمرین کردن ساز خود، تمرین‌های مختلفی را برای گرم کردن دستان و عضلات خود در نظر داشته باشید.

گرم کردن عضلات یکی از مهم‌ترین روتین‌های نوازندگان حرفه‌ای است و شما نیز برای دست یابی به بهترین حالت خود، بهتر است آن را در برنامه تمرینی خود قرار دهید.

در ادامه مقاله اشتباهات رایج هنگام تمرین با ویولن و ویولا با ما همراه باشید.

۶. اهمیت ندادن به ارزش های زمانی

یکی از مهم‌ترین اجزای هر موسیقی، ارزش زمانی نت‌ها است. برای اینکه صدایی درست و دلنشین داشته باشید لازم است تا علاوه بر نت‌ها ارزش زمانی را نیز درست ادا کنید. اگر به ارزش‌های زمانی اهمیت داده نشود صدای سالم و درستی شنیده نمی‌شود.

۷. اشکالاتی در نحوه گرفتن آرشه

آیا نت‌هایی که بر روی ساز خود می‌نوازید، صدایی بسیار کوبنده و ناخوشایند دارند و نمی‌دانید چگونه از شر این صدا راحت شوید؟ آیا به دنبال این هستید تا نت‌‎هایی بسیار نرم و گوش نواز را بنوازید اما در این امر ناموفق بوده اید؟ اگر این مشکلات را دارید، ممکن است در نواختن ساز با آرشه خود اشکلاتی را دارید.

یاد گرفتن نحوه نوازندگی با آرشه برای نوازندگان تازه کار، کاری بسیار دشوار است و ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان می‌برد تا بتوانید به درستی با آرشه به نوازندگی ساز خود بپردازید. اشکالی که بسیاری از افراد دارند این است که با آرشه خود به سیم‌ها ضربه می‌زنند، در حالی که باید آرشه را به آرامی بر روی سیم‌ها بکشند تا صدایی نرم را به دست آورند. این تکنیک اما تمرین بسیار زیادی می‌خواهد.

۸. تمرین بیش از حد

تمرین کردن در نوازندگی تمامی سازها، مهم‌ترین اصل است و همه ما حس درست نواختن یک قطعه سخت را بسیار دوست داریم. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، برای سریع‌تر نتیجه گرفتن، تمرین‌های خود را افزایش می‌دهند. برای مثال قطعه ای را که تنها ایراداتی کوچکی در نواختن آن دارند را مرتبا تکرار می‌کنند تا بتوانند آن را بدون ایراد بنوازند. ‌

نکته ای که باید در ذهن داشته باشید، این است که بدن و ذهن شما یک محدودیت برای یادگیری دارد، و اگر با نواختن یک قطعه به طور مکرر نمی‌توانید آن را بدون ایراد بنوازید، نوازندگی را برای آن روز کنار گذاشته و فردا به تمرین مجددا بپردازید.

تمرین زیاد در برخی مواقع نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه با تمرین‌ بیش از حد تنها ریسک مصدوم شدن خود را افزایش می‌دهید و در انتها، بهترین ویولنیست های جهان را بیشتر بشناسید.

ویولن چوبی (اشتباهات رایج هنگام تمرین ویولن)

سخن پایانی

در مقاله اشتباهات رایج هنگام تمرین با ویولن ، چند مورد از بزرگ‌ترین اشتباهات هنگام نوازندگی را توضیح دادیم که شامل موارد زیر می‌شود :

  • نحوه نادرست در قرارگیری بدن
  • بی توجهی به آرنج و حرکات آن
  • استفاده از چسب‌های کاغذی بر روی فینگر بورد
  • عدم استفاده از تکنیک‌های مختلف
  • گرم نکردن
  • اشتباه در نحوه گرفتن آرشه
  • بیش از حد تمرین کردن

در انتها اگر نکته یا سوالی برایتان ایجاد شده، می‌توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا مشاورین ما پاسخگوی سوالاتتان باشند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “اشتباهات رایج هنگام تمرین با ویولن و ویولا
  • خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ at ۵:۵۸ ب٫ظ

    دقیقا اشتباه ۵ رو من همیشه انجام میدم:/

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۳۷ ب٫ظ

      امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =