×

کاخن چیست ؟ تاریخچه کاخن و نکاتی که باید درباره آن بدانید

کاخن چیست؟ کاخن، سازی است که ظاهر آن بسیاری را به یاد یک جعبه چوبی می‌اندازد. این جعبه چوبی، محبوبیت بسیار خاصی میان درامرها و پرکاشنیست‌ها دارد و بسیاری از افراد نیز با دیدن این ساز و شنیدن صدای آن، شیفته و مجذوب این ساز می‌شوند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید کاخن چیست و رازها و نکاتی که باید درباره این ساز دوست داشتنی بدانید را به شما آموزش دهیم.

مطلب پیشنهادی: نحوه صحیح نواختن ساز کاخن

تاریخچه ساز کاخن

نام کاخن در زبان اسپانیایی، به معنای “جعبه” است و هنگامی که این ساز از نزدیک مشاهده کنید، متوجه این نام می‌شوید. در قرن ۱۹ میلادی، این ساز کوبه ای ابتدا در کشور پرو مشاهده شد و افرادی که با این ساز به نوازندگی می‌پرداختند، برده‌های سیاه پوستی بودند که از نواختن ساز منع شده بودند. اولین کاخن‌ها اما به شکل امروزی ساخته نمی‌شدند بلکه برای ساخت آن‌ها از کمترین امکانات ممکن استفاده شده بود.

برای مثال، بسیاری از این افراد برای آن که بتوانند یک ساز کوبه ای تولید کنند، از جعبه‌هایی استفاده می‌کردند که برای نگه داری و یا حمل میوه‌های مختلف استفاده می‌شد. این جعبه‌ها عموما از چوب ساخته شده بودند و هنگامی که آن‌ها را به شکل ایستاده قرار می‌دادند، می‌توانستند با استفاده از آن‌ها به نواختن ریتم‌های مختلف بپردازند. اکنون اما این ساز به یک ساز مستقل تبدیل شده و شرکت‌های مختلفی نیز از این طراحی استفاده می‌کنند و به ساخت کاخن می‌پردازند.

این ساز نه تنها در کشور پرو، یکی از محبوب‌ترین سازهای کوبه ای به شمار می‌رود، بلکه در بسیاری از قطعات فولک این کشور، می‌توانید به خوبی صدای این ساز را بشنوید.

خرید-کاخن

جالب است بدانید که علاوه بر پرو، این ساز در کشور کوبا نیز طرفداران بسیاری دارد و کاخن تاریخ غنی ای در این کشور نیز دارد. در اوایل دهه ۶۰ میلادی، فیدل کاسترو که از جنبش‌های ضد کمونیستی ابراز نگرانی می‌کرد، نواختن سازهای کوبه ای را در خیابان‌ها ممنوع اعلام کرد.

از آن جایی که معترضین کوبایی دیگر نمی‌توانستند سازهای کوبه ای را خریداری کنند تا در اعتراضات خود از آن‌ها استفاده کنند، به ترکیب جعبه‌های چوبی و جعبه‌های میوه روی آوردند که در نهایت، ساز به دست آمده شباهت بسیاری به کاخن امروزی دارد.

اما سازی که اکنون در بسیاری از قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد با استفاده از آن به نوازندگی می‌پردازند، سازی است طراحی منحصر به فردی دارد و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از افراد، محبوبیت این ساز را مدیون نوازنده گیتار مشهور، یعنی پاکو د لوچا هستند.

در اوایل دهه ۷۰ میلادی، هنگامی که پاکو د لوچا یک کنسرت در کشور پرو داشت، یک نوازنده اهل پرو به همراه او به نواختن کاخن پرداخت. پاکو شیفته صدای این ساز شد و از نوازنده خود خواست تا ریتم Buleria را بنوازد که یکی از محبوب‌ترین ریتم‌ها در سبک فلامنکو به شمار می‌رود. پس از آن که آن اجرا به پایان رسید، پاکو یک کاخن خریداری کرد و با خود به کشور اسپانیا برد.

از دید بسیاری از نوازندگان گیتار در اسپانیا، این ساز یکی از بهترین سازهای کوبه ای برای نواختن ریتم‌های سبک فلامنکو می‌باشد. بسیاری از افراد همچنین بر این باور هستند که با معرفی ساز کاخن از کشور پرو به اسپانیا توسط پاکو د لوچا، این ساز محبوبیت جهانی پیدا کرد و نه تنها در سبک فلامنکو، بلکه در سبک‌های مختلف نیز می‌توانید صدای آن را بشنوید.

دلیل محبوبیت این ساز چیست؟

کاخن، سازی است که طرفداران بسیاری دارد. دلیل آن نیز این است که اولا این ساز دارای ابعاد کوچکی است و حجم زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد. ثانیا حمل و نقل آن آسان است و می‌توانید به راحتی این ساز را با خود حمل کنید.

همچنین یادگیری آن نیز بسیار آسان است و می‌توانید تنها با دانستن صداهای Snare و Bass، شروع به نواختن ریتم‌های مختلفی با این ساز کنید.

فروش-کاخن

کاخن های متداول کدام ها هستند؟

کاخن به صورت عمومی دارای ابعاد x 48 x 30 x 30 سانتی متری هستند و اکثرا از چوب‌های Birch و یا Beech Plywood ساخته می‌شود، مدل‌های بسیار گران قیمت این ساز با استفاده از چوب‌هایی بسیار مستحکم تر ساخته می‌شوند.

کاخن‌ها به صورت کلی به دو شکل String Cajon و Snare Cajon طراحی می‌شوند. در مدل‌های String Cajon دو یا چهار در قسمت داخلی این ساز قرار می‌گیرد که باعث می‌شود صدای Snare این ساز بسیار بهتر باشد.

صدای این کاخن‌ها بسیار خشک بوده و در اسپانیا تولید می‌شوند. اگر به دنبال کاخن‌هایی هستید که بتوانید با استفاده از آن‌ها، Groove های درامز مانند را اجرا کنید، بهتر است که نگاهی به کاخن‌های Snare Cajon بیاندازید. این کاخن‌ها، با استفاده از Snare Wire هایی که در قسمت پشتی خود دارند، صدایی بسیار فوق العاده را برای شما به ارمغان می‌آورند.

Sela با تغییراتی که بر روی Snare Cajon ها انجام داده است، باعث شده تا Snare Cajon های متفاوتی را شاهد باشیم. همچنین Schlagwerk Super Agile Cajons نیز این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید با تغییر و یا حذف Snare Wire های روی کاخن، صدای خاصی را در اختیار داشته باشید.

نوع سوم، کاخن‌های متفاوت‌تری هستند و این موضوع باعث می‌شود تا این مدل از کاخن‌ها طرفداران کمی داشته باشند، این مدل به روش سنتی تولید می‌شوند، به این معنا که از هیچ Snare Wire و یا String ای در این مدل‌ها استفاده نمی‌شود و صدای خالص چوب را می‌توانید با استفاده از آن‌ها دریافت کنید.

این نوع کاخن‌ها ،از محبوبیت بسیار خاصی در سبک فلامنکو برخوردار است.

در ادامه مقاله کاخن چیست ؟ نکاتی که باید درباره آن بدانید با ما همراه باشید.

خرید-کاخن-sela

کاخن ها کوچک تر و مناسب برای استفاده کودکان و یا قابل حمل

در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولید کننده کاخن تغییراتی را در ابعاد کلی این ساز داده اند و این موضوع باعث شده است تا سازهایی را تولید کنند که استفاده از آن‌ها برای کودکان راحت‌تر باشد. همچنین بسیاری از افراد نیز می‌توانند با استفاده از این سازها به نواختن کاخن بپردازند و کوچک تر بودن این کاخن‌ها باعث می‌شود تا بتوانند این سازها را راحت‌تر از گذشته حمل کنند.

همچنین یکی دیگر از کارهایی که این شرکت‌ها انجام داده اند، ساخت Cajon Kits است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کاخن خود را خودتان تولید کنید.

مشخصات-کاخن

Hybrid Cajon

یکی از مدل کاخن‌هایی که به تازگی ساخته شده است و بسیاری از افراد با استفاده از این کاخن‌ها به نوازندگی می‌پردازند، کاخن‌های Hybrid نام دارند. این کاخن‌ها به گونه ای طراحی شده اند که در قسمت درونی این ساز trigger‌هایی حساس به شدت ضربه قرار گرفته اند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید این کاخن ها را به سیستم‌های PA متصل کنید و یا از این Triggerها برای ضبط استفاده کنید.

لوازم جانبی کاخن

از لوازم اضافه ای که برای کاخن‌ها می‌توانید استفاده کنید، در قدم اول می‌توانیم به کیف‌هایی اشاره کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این سازها را با خود حمل کنید.

بجز کیف، می‌توانید از Cajon Pedal ها هنگامی استفاده کنید که با دست‌های خود مشغول نواختن ساز دیگری هستید و یا می‌خواهید از کاخن خود، صدایی بسیار فوق العاده دریافت کنید.

از دیگر امکانات می‌توانیم به HeckStick One و Cajon Cubasa اشاره کنیم که به راحتی به کاخن شما متصل می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها صدای بسیار فوق العاده ای را از این محصولات دریافت کنید. Cajon Brush ها و Shaker ها نیز از دیگر لوازمی هستند که می‌توانید با کاخن خود از آن‌ها استفاده کنید و صداهای جالب را تولید کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین سازهای کوبه ای – آشنایی و معرفی

سخن آخر

در این مقاله راجع به اینکه کاخن چیست و نکات مهم و قابل توجهی صحبت شد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر برای خرید کاخن خوب می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *