×

نحوه صحیح نواختن ساز کاخن

نحوه صحیح نواختن ساز کاخن

یکی از سازهایی که در سال‌های اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده و بسیاری از افراد به سراغ یادگیری آن می‌روند، ساز کاخن است که ریشه آن به کشورهای آمریکای جنوبی باز می‌گردد. جالب است بدانید که این ساز به عنوان یک ساز کوبه ای محلی، در سال‌های اخیر در بسیاری از آهنگ‌های پاپ نیز استفاده شده و می‌توانید صدای آن را در سبک‌های مختلف بشنوید.

دلیل آن نیز واضح است، کاخن نوازی بسیار جذاب است، قیمت کاخن عموما گران نیست و می‌توانید آن را با خود به مکان‌های مختلف برده و با آن بنوازید!

با این که از دید بسیاری از افراد این ساز تنها یک جعبه ساده است که با ضربه زدن به آن می‌توانید صداهای مختلف به دست آورید، اما یادگیری و نحوه صحیح نواختن ساز کاخن نکاتی دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. با سازکالا همراه باشید.

اما پیش از آن که وارد مباحث جدی و تکنیکی شویم، بهتر است ساز خود را آماده کنید زیرا نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌شود به گونه ای است که باید در دراز مدت آن‌ها را تمرین کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه صحیح نواختن ساز کاخن چگونه است؟

نحوه نشستن خود را اصلاح کنید

نحوه نشستن خود را روی کاخن اصلاح کنید

یکی از اولین و شاید مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد این ساز در نظر داشته باشید، نحوه نشستن شما بر روی آن است. این ساز یکی از معدود سازهای دنیاست که برای نواختن آن می‌توانید بر روی آن بنشینید اما نحوه نشستن شما بر روی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با درست نشستن بر روی کاخن شما نه تنها کنترل بیشتری بر روی صداهای مختلف این ساز خواهید داشت، بلکه از آسیب دیدن به خود نیز جلوگیری می‌کنید و می‌توانید برای ساعت‌های طولانی‌تر به نواختن آن بپردازید.

نکته ای که باید هنگام نشستن بر روی این ساز به آن توجه کنید، این است که تلاش کنید در طول تمرین و یا اجرا، پشت خود را همواره صاف نگه دارید. گاهی ممکن است برای آن که بتوانید به صداهایی که در قسمت‌های گوشه ساز قرار دارند دسترسی داشته باشید، مقداری بدن خود را به سمت جلو مایل کنید که طبیعی است، اما در مواردی به جز این، صاف نشستن بر روی این ساز یک امر حیاتی خواهد بود.

روی نحوه صحیح ریتم و زمانبندی خود در نواختن کاخن تمرین کنید!

یکی دیگر از نکات نحوه صحیح نواختن ساز کاخن این است که همانند بسیاری از سازهای کوبه ای، داشتن ریتم درست و زمان بندی دقیق در این ساز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به عنوان یک نوازنده باید به آن توجه کنید. در نظر داشته باشید که به عنوان پرکاشنیست گروه، تمامی نوازندگان ریتم را با توجه به نحوه و دقت شما ادامه می‌دهند بنابراین تمرین کردن برای بهبود در این قسمت می‌تواند شما را به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل کند.

یکی از روش‌های عالی برای آن که بتوانید حس ریتم را در خود قوی‌تر کنید، این است که به آهنگ‌های مختلف در سبک‌های مختلف گوش دهید و سعی کنید با استفاده از کاخن خود ریتم‌های مختلفی که در آن آهنگ نواخته می‌شود را بنوازید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این کار را برای سبک‌های مختلف انجام دهید و حتما نیازی نیست آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها از ساز کاخن استفاده شده است. هدف شما از این تمرین، این است که بتوانید حس ریتم را در مغز خود پرورش دهید و بتوانید تمپو و ریتم‌های مختلف را به خوبی ملکه ذهن خود کنید.

روی ریتم و زمانبندی خود، تمرین کنید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که تمرینات خود را با استفاده از مترونوم انجام دهید. این موضوع برای تمامی سازها صدق می‌کند اما برای تمرین سازهای کوبه ای، استفاده از یک مترونوم یک اصل اساسی به شمار می‌رود. در نظر داشته باید که با استفاده از ساز کوبه ای همانند کاخن، سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید ریتم‌های مختلف را تمرین کرده و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنید.

هنگامی که با ساده‌ترین ریتم‌ها آشنا شدید، وقت آن است که ریتم‌های خود را ساخته و سعی کنید با استفاده از آن‌ها قطعات مختلفی را بسازید.

تکنیک‌های مختلف و صداهای مختلف ساز خود را یاد بگیرید

همانند تمامی سازهای کوبه ای، ساز کاخن نیز از صداهای مختلفی برخوردار است که می‌توانید در آهنگ‌های خود از آن استفاده کنید. این صداها باعث می‌شود تا همانند یک درام یا یک ست پرکاشن، بتوانید ضربه‌های مختلف با کاراکتر صدایی منحصر به فرد را در اختیار داشته باشید و ریتم‌های مختلفی را با استفاده از ساز خود بسازید.

بم‌ترین صدایی که می‌توانید از این ساز دریافت کنید، Bass Tone نام دارد. در واقع Bass Tone در یک کاخن حکم کیک درام در یک درام ست را دارد و می‌توانید با استفاده از آن، بیس مورد نظر خود را از این ساز دریافت کنید.

دیگر صدایی که برای این ساز در نظر گرفته شده، High Tone نام دارد و در مقایسه با Bass Tone، صدایی تیزتر دارد. اگر بخواهیم این صدا را با یک درام کیت مقایسه کنیم، صدای High Tone شبیه به صدای اسنیر درام در یک درام کیت می‌باشد.

تکنیک‌های مختلف و صداهای مختلف ساز خود را یاد بگیرید

آخرین تکنیکی که بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای این ساز از آن در قطعات خود استفاده می‌کنند و در آموزش کاخن نوازی بیان می‌کنند، Ghost Note است.

برای آن که این تکنیک را به شکل کامل توضیح دهیم، لازم است یک ریتم ساده را در نظر بگیرید. در میان Bass Tone ها و High Tone های این ریتم، فواصلی وجود دارند که اگر در این فواصل از Ghost Note ها استفاده کنید، می‌توانید حس ریتم بسیار جالبی را برای مخاطب ایجاد کنید. بر خلاف درام کیت‌ها، شما می‌توانید این Ghost Noteها را هم برای High Tone ها و هم برای Bass Tone ها استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : کاخن چیست؟ نکاتی که باید درباره آن بدانید

سخن پایانی

ساز کاخن، به دلیل صدای جذابی که دارد در میان بسیاری از نوازندگان به سازی محبوب تبدیل شده است و می‌توانید با استفاده از نکاتی که در مقاله ی نحوه صحیح نواختن ساز کاخن برای شما گردآوری شده، تمرینات خود را هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر ادامه دهید تا در کمترین زمان ممکن، در کاخن نوازی پیشرفت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *