×

موسیقی و هوش مصنوعی

موسیقی و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از داغ‌ترین عناوینی است که در تمامی خبرگزاری‌ها دیده می‌شود و به طور روزمره در مورد آن می‌شنویم. با این که این تکنولوژی نسبتا جدید، در تمامی عرصه‌های زندگی ما ورود پیدا کرده است، اما ورود هوش مصنوعی به دنیای موسیقی یکی از عجیب‌ترین اتفاقات ممکن است. دلیل آن نیز واضح است؛ هنر و موسیقی تماما با استفاده از احساسات ساخته می‌شوند و یکم آهنگساز با استفاده از احساسات منحصر به فرد خود، شروع به ساخت یک قطعه موسیقی می‌کند.

حال سوال اصلی این است که آیا هوش مصنوعی می‌توانید به شکل کامل جایگزین آهنگسازان شود؟ آیا قطعاتی که توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شود همان احساس فوق العاده را به شنونده منتقل می‌کند؟ هوش مصنوعی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چگونه می‌توانیم در موسیقی از آن بهره ببریم؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله جستجو می‌کنیم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی

همان طور که در گذشته نیز مشاهده شد، هوش مصنوعی دست ما را برای رسیدن به نتایج فوق العاده باز می‌گذارد و می‌توانیم با استفاده از آن، سریع‌تر از گذشته به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنیم. این موضوع در مورد موسیقی نیز صدق می‌کند. اما با استفاده از هوش مصنوعی چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم؟

۱. تبدیل متن به صدا توسط هوش مصنوعی

یکی از کارهایی که با استفاده از این تکنولوژی فوق العاده می‌توانید انجام دهید، تبدیل متن به صدا و یا تغییر صدای خواننده‌ها می‌باشد. در واقع هوش مصنوعی با آنالیز کردن فرکانس‌های مختلف در هر کدام از آواهایی که توسط خواننده‌های مختلف خوانده شده است، صدای ورودی شما را تغییر می‌دهد و می‌توانید از این طریق، متن یک آهنگ را انتخاب کنید و آن را توسط یک خواننده دیگر اجرا کنید.

۲. ساخت آهنگ با استفاده از دیتا سنتر ها

ساخت آهنگ با استفاده از دیتا سنتر ها

اما این تمام ماجرا نیست، هوش مصنوعی قادر است با استفاده از دیتا سنترهای موجود، گام‌های مختلف را آنالیز کند و یک آهنگ را به شکل کامل برای شما تولید کند. اما چگونه این کار انجام می‌شود؟

تمامی آهنگ‌هایی که تاکنون در دنیا عرضه شده است، یکی از منابع دیتا سنتری است که هوش مصنوعی می‌تواند از آن استفاده کند. برای مثال، گام‌ها، پترن‌ها و همچنین الگوهایی که در این آهنگ‌ها استفاده شده است، توسط هوش مصنوعی آنالیز می‌شود و برای ساخت آهنگ‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود.

یکی از راه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به کمک شما بیاید، زمانی است که بخواهید برای ویدئوهای یوتیوب خود آهنگ بسازید اما این آهنگ‌ها مشکل کپی رایت نداشته باشند. به همین دلیل است که بسیاری از تولید کنندگان محتوا با استفاده از هوش مصنوعی آهنگ‌های منحصر به فردی را برای ویدئوهای خود تولید می‌کنند تا مشکل کپی رایت به هیچ عنوان وجود نداشته باشد.

۳. عیب یابی توسط هوش مصنوعی

عیب یابی توسط هوش مصنوعی

یکی دیگر از راه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به ما در ساخت موسیقی کمک کند، در تصحیح خطاهایی است که انسان ممکن است در طول ساخت و یا ادیت یک قطعه انجام دهد. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده پلاگین از این ویژگی منحصر به فرد استفاده کرده اند و توانسته اند تا پلاگین‌های فوق العاده ای را تولید کنند. برای مثال، یکی از این شرکت‌ها، شرکت iZotope است که با استفاده از پلاگین‌های منحصر به فرد خود همانند Ozone و RX، این امکان را برای افراد فراهم کرده تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی آهنگ خود را به بهترین شکل ممکن آنالیز کنند و سپس تغییرات مختلفی را بر روی آن اجرا کنند.

شما با استفاده از سیستم هوش مصنوعی پلاگین Ozone می‌توانید یک آهنگ رفرنس را به این پلاگین معرفی کنید و سپس با استفاده از آن، می‌توانید پروژه خود را از نظر بازه فرکانسی شبیه به پروژه وارد کرده در پلاگین کنید. همچنین در نظر داشته باشید که پلاگین‌های مختلف دیگری نیز وجود دارند که لاین‌های مختلف وکال را به یکدیگر شبیه می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها برای دست یابی به صدایی حرفه‌ای استفاده کنید.

چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی

اما تغییر صدا و همچنین ساخت آهنگ‌های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. برای مثال در نظر داشته باشید که با استفاده از صدای یک خواننده، یک آهنگ کاملا جدید ساخته شده باشد، بدون آن که خواننده خبری از آن داشته باشد! به این ترتیب از لحاظ قانونی و کپی رایت، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ برای افراد باشد.

مطلب پیشنهادی : معرفی محبوب ترین سبک‌های موسیقی دنیا

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا نگاهی به هوش مصنوعی و استفاده از آن در صنعت موسیقی بندازیم. همانطور که متوجه شدید، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید آهنگ‌های مختلفی را تولید کنید، صدای خواننده‌های مختلف را تغییر دهید و با استفاده از آن در کمترین زمان ممکن به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. از طرفی اما چالش‌های مختلفی برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد که ممکن است باعث دردسر شود!

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “موسیقی و هوش مصنوعی
  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    ممنون مقاله خوبی بود

    پاسخ
    • مرداد ۲۱, ۱۴۰۲ at ۹:۲۸ ق٫ظ

      🌸🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *