×

کمپرس کردن میکس باس چیست و چه اهمیتی دارد؟

کمپرس کردن میکس باس در میکس، یکی از متداول‌ترین تکنیک‌هایی است که برای دهه‌ها، مهندسین میکس از آن برای به دست آوردن صدای مورد نظر خود استفاده کرده اند. با استفاده از یک کمپرسور بر روی میکس باس خود، می‌توانید صداهایی به مراتب بهتر را از میکس‌های خود به دست آورید.

کمپرس کردن میکس باس

برای این کار، نه تنها می‌توانید از کمپرسورهایی که برای ترک‌های عادی وجود دارد استفاده کنید، بلکه می‌توانید از از کمپرسور عادی نرم افزار میزبان خود نیز استفاده کرده و نتایج مورد نظر خود را دریافت کنید.

با این که برای بسیاری از افراد، این تکنیک، یک تکنیک ساده و عادی به شمار می‌رود، اما سوال‌ها و نکات بسیاری در مورد آن وجود دارد که در صورت ندانستن آن‌ها، نمی‌توانید به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید. همچنین بسیاری از افرادی که به تازگی میکس کردن را شروع کرده اند از استفاده از این تکنیک هراس دارند زیرا فکر می‌کنند با کمپرس کردن میکس باس خود، دست مهندس مسترینگ را برای مستر کردن دقیق آهنگ خود می‌بندند. بسیاری از افراد نیز با زیاد کمپرس کردن میکس باس خود، تمامی داینامیکی که باید در یک میکس حرفه ای وجود داشته باشد را از بین می‌برد.

در این مقاله اما قصد داریم تا به طور جامع در مورد این تکنیک صحبت کنیم و به اینکه کمپرسور در موسیقی چیست و نکاتی که باید هنگام استفاده از آن مد نظر داشته باشید را به شما آموزش دهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تکنیک میکس باس کمپرشن را به این شکل استفاده نکنید!

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که تمامی پردازش‌هایی که در میکس باس رخ می‌دهد، بر روی تمامی لاین‌ها و ترک‌های پروژه شما تاثیر می‌گذارد. کمپرسوری که برای میکس باس خود در نظر گرفته اید نیز شامل این موضوع می‌شود و تاثیر مستقیمی بر روی صدای نهایی میکس شما خواهد داشت، اما نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که استفاده از یک کمپرسور در میکس باس، در پروژه شما معجزه نمی‌کند!

برخی از افرادی که به میکس آهنگ‌های مختلف می‌پردازند، کمپرسور میکس باس را به چشم راه حلی سریع برای رسیدن از نقطه A به نقطه B می‌دانند. درست است که کمپرسوری که بر روی میکس باس قرار می‌دهید داینامیک‌های آهنگ شما را کنترل می‌کند و درست است که باعث می‌شود تا المان‌های مختلف میکس شما به خوبی در کنار یکدیگر صدا دهند، اما این که بخواهید میکس خود را تنها با استفاده از یک پلاگین یا سخت افزار آنالوگ بهبود ببخشید، نتیجه ای جز میکسی ضعیف در انتها نخواهد داشت.

کمپرس کردن میکس باس

بنابراین به جای آن که از میکس باس خود انتظار داشته باشید تا میکس شما را به میکسی بسیار حرفه‌ای تبدیل کند، باید با استفاده از ابزارهای مختلف میکس، لاین‌های خود را به گونه ای Eq کنید که به صدایی فوق العاده دست پیدا کنید.

از دیگر ابزاری که باید در هنگام میکس در نظر داشته باشید، می‌توانیم به Panning، استفاده درست از Volumeها، اکولایزرها، کمپرسورهایی که بر روی ترک‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و دیگر پردازش‌های مختلف اشاره کنیم. با استفاده از این ابزار، باید بتوانید هر ترک و لاین خود را به صدایی قابل قبول و حرفه ای تبدیل کنید و در نهایت، با استفاده از یک کمپرسور در مرحله نهایی میکس، بتوانید به داینامیک مورد نظر خود دست پیدا کنید. اگر به دست آوردن یک میکس حرفه ای، به سادگی استفاده از یک کمپرسور بر روی میکس باس بود، افراد بیشماری به میکس آهنگ‌های خود می‌پرداختند.

هدف از کمپرس کردن میکس باس

هدف اصلی استفاده از این تکنیک، این است که تمامی لاین‌هایی که با استفاده از ابزار مختلف پردازش کردید را با استفاده از یک کمپرسور در کنار یکدیگر قرار دهید و کل میکس را به شکلی Glue کنید. همچنین با استفاده از کمپرسورها می‌توانید جزئیات ریزی که در میکستان وجود دارد را واضح تر به گوش مخاطب برسانید زیرا کمپرسور باعث می‌شود تا داینامیک آهنگ شما کمتر شود. همچنین کمپرسور شما به Peakهای اضافه ای که در این مرحله وجود دارد نیز پاسخ خواهد داد و جلوی آن‌ها را می‌گیرد.

بر خلاف برخی از کمپرسورهایی که بر روی ترک‌ها به شکل جداگانه استفاده می‌شود، ما در این مرحله نمی‌خواهیم از کمپرسوری با Gain Reduction و Ratio بالا استفاده کنیم. بلکه کمپرسوری که باید در این مرحله مورد استفاده قرار بگیرد، یک کمپرسور با Ratio کم است که در بیشترین حالت نزدیک به ۴ دسی بل کمپرس انجام دهد. اگر این کمپرسور کمی رنگ هم به میکس ما اضافه کند، نتیجه ای عالی به دست می‌آید.

مطلب پیشنهادی : پردازش Mid Side در میکس

چه زمانی از این تکنیک استفاده کنیم؟

کمپرس کردن میکس باس

یکی از پرسش‌هایی که به طور مکرر در مورد این تکنیک پرسیده می‌شود، این است که چه زمانی باید کمپرسور خود را بر روی میکس باس فعال کنیم. پاسخ این سوال را می‌توان به دو شکل مطرح کرد.

گروه اول افرادی هستند که از ابتدای میکس خود، کمپرسور خود را فعال می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که با اضافه کردن و میکس کردن ترک‌های مختلف و همچنین در نظر گرفتن میکس باس، می‌توانند به صدایی دقیق و واضح دست پیدا کنند.

گروه دوم، افرادی هستند که می‌خواهند ابتدا با تمامی ابزار مورد نظر خود در مرحله میکس، لاین‌های مختلف را پردازش کنند و در نهایت، با استفاده از میکس باس کمپرشن، کمی میکس خود را جمع کنند.

استفاده از هر دو روش می‌تواند به شما در رسیدن به صدای مورد نظر خود کمک کند، اما اگر به تازگی شروع به میکس کردن کرده اید، پیشنهاد می‌کنیم که از روش دوم استفاده کنید تا هنگامی که به یک تنظیمات دقیق در کمپرسور خود دست پیدا کنید. هنگامی که به یک تنظیمات واحد دست پیدا کردید که در بیشتر میکس‌های خود از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید کمپرسور خود و تنظیمات خود را از ابتدای میکس فعال کرده و به این ترتیب، دیگر لاین‌های خود را درون آن کمپرسور میکس کنید.

همچنین، برای آن که ایده ای برای شروع استفاده از این تکنیک داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از کمپرسورهای زیر برای این تکنیک استفاده کنید و به مرور، کمپرسور و تنظیمات مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

انواع کمپرسور
  • کمپرسور SSL G Bus
  • کمپرسور Shadow Hills
  • کمپرسور Vari-Mu
  • کمپرسور API 2500
  • کمپرسور Neve 33609

شرکت‌های زیادی نسخه‌های سخت افزاری و پلاگینی این کمپرسورها را تولید کرده اند که می‌توانید در میکس خود نیز از آن‌ها استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت کلیپر و لیمیتر و استفاده آن‌ها در مسترینگ

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *