×

پردازش Mid Side در میکس چیست و چه کارایی دارد؟

پردازش Mid Side یکی از تکنیک‌های انعطاف پذیر در پروسه میکس و مسترینگ موسیقی می‌باشد که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید صداهایی که در مرکز و کنار تصویر استریوی خود دارید را به شکل مجزا پردازش کنید. اگر این پردازش به شکل صحیح انجام شود، این امکان را به شما می‌دهد تا میکس‌هایی حجیم‌تر، عمیق‌تر و دقیق‌تری به دست آورید.

پردازش Mid Side در میکس

با این وجود، درک مفاهیم این پردازش برای بسیاری از افراد مشکل است. در این مقاله قصد داریم تا به شکل دقیق‌تر و کامل‌تر این نوع پردازش را مورد بررسی قرار دهیم و هر آن چه باید از پردازش Mid Side بدانید را به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پردازش Mid Side چیست؟

یکی از اصول استاندارد میکس صدا، این است که شما صدا را به دو شکل مونو و استریو جدا می‌کنید و از آن‌ها در پروژه خود استفاده می‌کنید. به شکل کلی، فایل‌های مونو فایل‌هایی هستند که در مرکز قرار می‌گیرند اما فایل استریو این امکان را به شما می‌دهد تا صداها را در گوشه‌های تصویر استریو نیز در اختیار داشته باشید. اما چه چیزی باعث می‌شود تا این تغییر رخ دهد؟

پردازش Mid Side

به طور کلی در فایل‌های استریو، فرکانس‌ها و اطلاعاتی که به شکل یکسان در سمت چپ و راست قرار دارند به مرکز (Mid) تبدیل می‌شوند و فرکانس‌ها و اطلاعاتی که کوچک‌ترین تفاوتی با یکدیگر داشته باشند به گوشه (Side) تبدیل می‌شوند. وجود همین فرکانس‌های متفاوت و به اصطلاح Side است که باعث می‌شود ما فایل‌های استریو را به شکلی حجیم و گسترده بشنویم.

حال با پردازش Mid Side، شما در واقع می‌توانید این فرکانس‌ها را به شکل جدا از هم پردازش کنید، کنترل بیشتری بر روی تصویر استریو خود داشته باشید و میکس‌هایی حرفه ای‌تری داشته باشید.

با این پردازش، یک تکنیک نسبتا جدید و مدرن به شمار می‌رود، باید بدانید که Alan Blumlein به عنوان مهندس EMI برای اولین بار با استفاده از تکنیک Mid Side به ضبط یک اثر موسیقی پرداخت. نکته جالب اینجاست که این اثر در سال ۱۹۳۳ ضبط شده است! اما این کار به چه شکل انجام شد؟ Blumlein از دو میکروفون استفاده کرد. یک میکروفون با الگوی قطبی Figure 8 و میکروفون دیگر با الگوی قطبی کاردیوید. نتیجه؟ یک فایل صوتی استریو با مرکز (Mid) بسیار دقیق.

استفاده از تکنیک مید ساید در ضبط

در آن زمان، از تکنیک Mid Side تنها در ضبط اثر استفاده می‌شد و بیشتر این تکنیک ضبط در ضبط برادکست‌های زنده مورد استفاده قرار می‌گرفت. در عصر دیجیتال اما شرکت‌های مختلف با تولید پلاگین‌های مختلف، این امکان را به مهندسین صدا می‌دهند تا این دو سیگنال را از یکدیگر جدا کرده و انواع پردازش را بر روی آن‌ها انجام دهند.

برای آن که دقیق‌تر متوجه مفهوم این پردازش شوید، سیگنال Mid تمامی صداها و فرکانس‌هایی است که توسط هر دو اسپیکر پخش می‌شود، در حالی که Side تمامی صداها و فرکانس‌هایی است که در اسپیکرها به شکل منحصر به فرد و متفاوت شنیده می‌شوند. شما می‌توانید از این نوع پردازش برای ترک‌ها به شکل مستقل، گروه و باس سازها و یا حتی میکس باس خود استفاده کنید.

چرا باید از پردازش Mid Side در میکس های خود استفاده کنیم؟

استفاده از این تکنیک می‌تواند در بسیاری از موارد میکس شما را به میکسی حرفه ای تبدیل کنید. پیش از آن که به دلیل استفاده از این تکنیک اشاره کنیم، بهتر است در مورد انواع پردازش‌هایی که می‌توانید انجام دهید صحبت کنیم. شما می‌توانید سیگنال‌های Mid و Side خود را با استفاده از پلاگین‌های مختلف پردازش کنید.

برای مثال می‌توانید با استفاده از دو کمپرسور مختلف بر روی این سیگنال‌ها، آن‌ها را با پارامترهای Attack، Release و Ratio مختلف کمپرس کرده و داینامیک آن‌ها را به شکل مجزا کنترل کنید. از طرفی، می‌توانید با استفاده از برخی پلاگین‌های سچوریشن، مقدار دیستورشن هارمونیکی که به سیگنال Mid و یا سیگنال Side خود اضافه می‌کنید را تغییر دهید.

اما محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین پردازشی که برای این نوع سیگنال‌ها استفاده می‌شود، اکولایز کردن آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از پلاگین‌های اکولایزر مختلف، این دو سیگنال را از یکدیگر جدا کرده و به شکل جداگانه آن‌ها را اکولایز کنید. برای مثال می‌توانید با استفاده از این روش، تمامی فرکانس‌های زیر یک فرکانس مشخص را به شکل مونو در بیاورید و یا فرکانس‌های تربل ساید خود را با استفاده از یک اکولایزر شلف، افزایش دهید بدون آن که تمامی میکس خود را شفاف کنید.

چرا باید از تکنیک Mid Side در میکس‌های خود استفاده کنیم؟

اما آیا استفاده از این تکنیک همیشه به بهتر شدن میکس کمک می‌کند؟ پاسخ این سوال منفیست! هنگام استفاده از این تکنیک باید به Phase و رابطه ای که این سیگنال با یک دیگر دارند توجه داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که از این تکنیک به شکل مکرر در میکس‌های خود استفاده نکنید و بر روی تمامی ترک‌ها آن را امتحان نکنید. استفاده زیاد از این تکنیک می‌تواند به سرعت میکس شما را خراب کند و تمامی فرکانس‌ها و بالانس میان آن‌ها از بین ببرد.

استفاده اشتباه از این تکنیک می‌تواند تصویر استریو شما را به شکل کلی نابود کند و در بدترین حالت، با مشکل Phase مواجه شوید. برای آن که مطمئن شوید که پس از این پردازش، کل میکس شما از نظر Phase مشکلی ندارد، می‌توانید از پلاگین‌های مختلفی که برای این کار ساخته شده است استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: ۷ نکته در میکس فرکانس های پایین

سخن پایانی

نکاتی که در این مقاله گفته شد، شما را به شکل کامل با پردازش Mid Side در میکس آشنا کرد. با استفاده از این نکات و تمرین آن در پروژه‌های خود، می‌توانید میکس‌هایی با کیفیت‌تر، عمیق‌تر و حرفه ای‌تری داشته باشید و کیفیت کارهای خود را چندین پله افزایش دهید.

در میان پلاگین‌های مختلفی که در بازار امکان پردازش Mid Side را به شما می‌دهند، پیشنهاد ما به شما استفاده از پلاگین اکولایزر MIXROOM است زیرا صدا و کنترلی که این پلاگین در اختیار شما قرار می‌دهد در نوع خود بی نظیر است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “پردازش Mid Side در میکس چیست و چه کارایی دارد؟
  • مهر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    سلام، مقاله های سایتتون خیلی خوبه من تا الان چند جا به مشکل خوردم و هربار سایتتون کمکم کرده. خلاصه که دستتون درد نکنه🙏💙

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *