×

ساکسیفون چیست ؟ معرفی و راهنمای خرید ساکسیفون

معرفی و راهنمای خرید ساکسیفون

ساکسیفون یک ساز همه کاره

از زمان اختراع این ساز توسط هنرمند بلژیکی، آدولف ساکس در سال ۱۸۴۰، ساکسیفون به عنوان یکی از برجسته‌ترین ساز‌های باد در موسیقی پاپ و جَز در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله به راهنمای خرید ساکسیفون پرداخته‌ایم.

با سازکالا همراه باشید.

این ساز که توسط شخصیت‌هایی نظیر John Coltran ,Sonny Reollins و Charlie Parker در عموم برجسته شد، به موسیقی راک اند رول کمک کرد، و هنوز هم در کلوب‌های شبانه، کنسرت‌های راک و سالن‌های سمفونی، نوای این ساز، شنیده می‌شود. ساکسیفون ها، تطبیق پذیری بسیار بالایی دارند.

از صدای بم تا زیر، آلتو و سوپرانو، این ساز طیف وسیعی از تونالیته را با خود به همراه آورده است. ساکسیفون و صدای متمایز آن در ژانر‌های بیشماری نظیر R&B, soul, reggae, salsa, pop و به خصوص جَز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ساکسیفون، یکی از ساز‌های مهم بادی در ارکستر و گروه‌های موسیقی به شمار می‌رود. برخی از نوازندگان حرفه‌ای، مهارت‌های خاصی را تقویت می‌کنند و تکنوازی متمایزی را ارائه می‌دهند.

امروزه ساکسیفون، برای تک‌ نوازی در بخش سازهای بادی در سبک‌های مختلف موسیقی از جمله جز، بلوز، پاپ، کانتری، راک و هیپ هاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قسمت های مختلف ساز ساکسیفون

قسمت های مختلف ساز ساکسیفون

کدام سطح کیفی ساکسیفون برای نوازنده یا شاگرد مناسب است؟

اینکه کدام نوع ساکسیفون را تهیه می‌کنید معمولا بین بین سه سطح کیفیت ساز انتخاب می‌شود که عبارتند از؛ دانش آموز، متوسط ​​و حرفه‌ای.

برای ساده‌تر کردن خرید، می‌توانید هنگام خرید از مطالب راهنمای خرید ساکسیفون مانند همین مقاله استفاده کنید و یا ترجیحا از فردی متخصص که در نواختن این ساز، حرفه‌ای است مشورت بخواهید. هنگام خرید سازتان کافیست مدل‌ها را بر اساس سطح کیفیت دسته بندی کنید و سطح مناسب خود را تهیه کنید.

می‌توانید برای شروع جستجوی خود را بر اساس نام تجاری، قیمت، رتبه‌بندی مشتریان و نوع پرداخت، فیلتر کنید تا مدل‌های بهتری را برای تمرکز بر روی آن بیابید.

سطح کیفی ساکسیفون

ساکسیفون مبتدی

سازندگان زیادی به تولید سازهای مبتدی پرداخته اند که مقرون به صرفه هستند و در عین حال کاربرد خوبی هم دارند. معمولا سازهای هنرجویی خوب برای مبتدی‌ها، احساس راحتی به وجود می‌‌آورد و به آسانی می‌توانند لحن صدای زیبایی تولید کنند. اگر مبتدی هستید از این مقاله به عنوان راهنمای خرید ساکسیفون استفاده نمایید.

یک نکته ی مهمی نیز وجود دارد که لازم است هنگام خرید به آن دقت کنید، اینکه اگر فکر می‌کنید میزان تعهد شما به ساکسیفون نامشخص است، مدل مبتدی منطقی‌ترین حالت می‌باشد.

در مدت سه سال یا بیشتر، شما آماده تعویض ساز خود با یک مدل نیمه حرفه‌ای خواهید بود. همچنین بهتر است که مدل مبتدی که در دست دارید هنوز سالم و تمیز باشد، تا بتوانید با فروش آن به پرداخت هزینه ساکسیفون جدید کمک کنید.

علاوه بر این، مبتدیان بیشتر ساکسیفون آلتو را انتخاب می‌کنند. این مدل معمولا اولین انتخاب برای مبتدیان و نوازنده‌های تازه کار است زیرا کوچک و کم وزن بوده و حتی کودکان هم می‌توانند آن را حمل کنند.

همچنین برای تولید صدا، نیاز به تلاش زیادی ندارد و سازگاری خوبی با سبک‌های موسیقی، از کلاسیک و جز گرفته تا راک و پاپ دارد. به خاطر داشته باشید که هزینه کمتر به معنای به صرفه بودن نیست و شما حتما باید ارزش ساز را با کیفیت صدا دهی و ساخت آن را بسنجید.

همچنین مطمئن شوید که از یک برند معتبر خرید می‌کنید و با در نظر گرفتن کیفیت و قابلیت نواختن، ساز خود را انتخاب می‌کنید. هیچ چیز بیشتر از سازهایی که صدای خوبی ندارد یا نواختن آن به طور غیرعادی دشوار است، علاقه هنرجویان را به نواختن از بین نمی‌برد.

ساکسیفون های متوسط

همانطور که از نام آن پیداست، مدل‌های متوسط ​​بین سازهای مبتدی و حرفه‌ای قرار دارند. اگرچه کار و اکشن کلیدی ممکن است شبیه به یک ساز حرفه‌ای باشد، اما صدای ساز معمولاً آن کیفیت و شفافیت کاملی که در مدل‌های حرفه‌ای وجود دارد را ندارد. این سازها ، معمولاً نسبت به سازهای حرفه‌ای، تزئینات لوکس کمتری دارند و فاقد جزئیات هنری یا متریال برتر هستند.

ساکسیفون های حرفه ای

ساکسیفون‌های حرفه‌ای، در لحن، پاسخ و شفافیت صدا پیشرفت قابل توجهی دارند. معمولاً کارهای دستی زیادی مانند کلیدهای چکش کاری شده و حکاکی با دست استادانه روی قسمت شیپور وجود دارد.

آلیاژهای فلزی، لحیم کاری‌ها و سایر مواد مورد استفاده از بالاترین کیفیت برخوردار هستند که در نتیجه قابلیت صدا دهی حرفه‌ای را به همراه دارد.

راهنمای خرید انواع مختلف ساکسیفون

راهنمای جامع خرید ساکسیفون

با این که این ساز در بازه‌های قیمتی مختلفی ساخته می‌شود، باید این نکته را در نظر داشته باشید که مدل‌های مختلفی نیز برای هر کدام از این بازه‌ها در نظر گرفته شده است که با شناخت آن‌ها، می‌توانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کرده و در سبک خود شروع به تمرین و یا اجرا کنید.

۱. مدل آلتو

یکی از مدل‌هایی که در بازار، فروش بسیار بالایی دارد و بسیاری از افراد از آن برای تمرین، ضبط و یا اجرا استفاده می‌کنند، مدل‌های آلتو می‌باشد. ساکسیفون‌های آلتو از دید بسیاری از افراد محبوب‌ترین نوع ساکسیفون می‌باشند و بسیاری از نوازندگانی که می‌خواهند به تازگی نوازندگی با این سازها را آغاز کنند، از این نوع ساکسیفون استفاده می‌کنند.

صدایی که توسط این مدل از ساکسیفون‌ها تولید می‌شود، صدایی است که تونالیته آن از میدرنج تا های میدرنج را پوشش می‌دهد. همچنین بیشتر این ساکسیفون‌ها به نت می بمل Pitch شده است که یک شش ماژور پایین‌تر از چیزی است که در برگه نت خود مشاهده می‌کنید.

۲. مدل تنور

دیگر مدل ساکسیفون‌هایی که در بازار وجود دارند، سازهای تنور هستند که تونالیته آن‌ها برابر با بازه فرکانسی میدرنج تا لو میدرنج می‌باشد. این سازها عموما صدایی گرم‌تر و حجیم‌تر را نسبت به سازهای آلتو تولید می‌کنند و مناسب افرادی هستند که می‌خواهند نوازندگی با این ساز را آغاز کنند و به دنبال خرید صدایی متفاوت می‌باشند. صدای این سازها نیز همانند به سی بمل Pitch شده است.

۳. مدل باریتون

ساکسیفون‌های باریتون اما لو ترین صدای ممکن را در میان تمامی ساکسیفون‌ها در اختیار دارد و بیشتر در ارکسترال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این ساز نیز همانند ساکسیفون‌های آلتو، به نت می بمل Pitch شده است اما این نت، یک اکتاو نسبت به ساکسیفون‌های آلتو پایین‌تر است.

۴. مدل سوپرانو

ساکسیفون‌های سوپرانو نیز آخرین مدلی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. در میان مدل‌های مختلف ساکسیفون، این سازها عموما های ترین صدای ممکن را دارند و صدای آن‌ها بسیار تیز و واضح می‌باشد. بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای از این سازها به عنوان ساز دوم خود استفاده می‌کنند و تنها در قطعات خاصی با آن‌ها به اجرا می‌پردازند. صدای این سازها به نت سی بمل Pitch شده است و یک اکتاو از ساکسیفون‌های تنور بالاتر است.

تقریبا همه نوازندگان میدانند که بین چهار نوع ساکسیفون، نواختن ساکسیفون سوپرانو از همه سخت‌تر است، زیرا از آنجایی که این سازها در دامنه صدایی سوپرانو هستند، اجرای متداوم یک نت بسیار سخت می‌شود، بنابراین می‌توان گفت نواختن مدل سوپرانو نیز معمولا توسط حرفه‌ای‌ها صورت می‌گیرد.

متریال مورد استفاده در ساکسیفون

حال که به معرفی و راهنمای خرید ساکسیفون پرداختیم، بهتر است در مورد متریالی که برای ساخت این ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت کنیم.

متریال مورد استفاده در ساکسیفون

جنس برنج

نکته ای که باید در مورد متریال این سازها در نظر داشته باشید، این است که عمده ساکسیفون‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید، با استفاده از متریال برنز زرد ساخته می‌شود. به همین دلیل است که در بسیاری از آموزشگاه‌ها و یا قطعات، به ساکسیفون اصطلاحا ساز بادی برنجی نیز گفته می‌شود.

این متریال نه تنها برای ساخت ساکسیفون بلکه در ساخت سازهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدایی که توسط آن تولید می‌شود، صدایی بسیار شفاف و کوبنده می‌باشد. اگر در وب سایتی به دنبال متریال ساکسیفون بودید و اطلاعاتی پیدا نکردید، بدانید که ساز مورد نظر شما نیز از متریال برنج زرد ساخته شده است.

جنس برنز

اما در کنار استفاده از فلز برنج، برخی از ساکسیفون‌های با کیفیت و حرفه‌ای از متریال مختلفی ساخته می‌شود تا صدایی متفاوت را بتوانید از آن‌ها به دست آورید. برای مثال، برخی از سازهای گران قیمت موجود در بازار با استفاده از متریال برنز ساخته می‌شوند که وزن آن نسبت به متریال برنج بیشتر است. استفاده از این فلز در ساخت ساکسیفون باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار گرم و منحصر به فرد را از ساز خود به دست آورید.

جنس نقره

دیگر متریالی که ممکن است برای ساخت این سازها مورد استفاده قرار گیرد، نقره است. ساکسیفون‌هایی که با استفاده از نقره ساخته می‌شوند عموما قیمت بسیار بالایی دارند و همین نکته باعث شده تا تنها نوازندگان حرفه‌ای بتوانند این سازها را خریداری کنند. شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از شرکت‌هایی که به تولید چنین سازهایی می‌پردازند عموما سازهایی اختصاصی و منحصر به فرد را نیز تولید می‌کنند.

جنس نیکل

آخرین متریالی که ممکن است در میان ساکسیفون‌ها مشاهده کنید، فلز نیکل است. این سازها نیز همانند دیگر سازهایی که از متریال‌های مختلف ساخته شده اند، تعداد بسیار کمی دارند و تنها می‌توانید سازهای معدودی را پیدا کنید که از این متریال بهره می‌برند.

در ادامه مقاله ساکسیفون چیست؟ معرفی و راهنمای خرید ساکسیفون با ما همراه باشید.

برندهای مختلفی که به ساخت ساکسیفون‌های با کیفیت می پردازند:

راهنمای خرید ساکسیفون

همانند هر سازی، برای ساخت ساکسیفون‌ها نیز برندهای معتبری در بازار وجود دارند که سازهای بسیار با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند و می‌توانید با خرید یکی از سازهای این برندها، به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

با این که برخی از شرکت‌های تولید کننده ساکسیفون، شرکت‌های خصوصی هستند و نوازندگان با سفارش دادن سازهای شخصی خود به این برندها، سازهای اختصاصی دریافت می‌کنند، اما در ادامه لیستی از برندهایی را برای شما جمع آوری کردیم که سازهای بسیار با کیفیتی دارند.

  • Yamaha
  • Selmer Paris
  • Selmer USA
  • Yanagisawa
  • Growling Sax
  • Keilwerth
  • Jupiter

اگر ساز خود را از هر کدام از این برندها تهیه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یک ساز حرفه‌ای و با کیفیت را در اختیار خواهید داشت که برای سال‌ها می‌توانید از آن برای نوازندگی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، قصد داشتیم تا شما را به شکلی کامل به معرفی و راهنمای خرید ساکسیفون بپردازیم. با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، می‌توانید بهترین ساز را برای خود خریداری کرده و با آن شروع به تمرین و یا اجرای قطعات خود کنید. امیدوارم از این مقاله، نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *