×

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

در این جلسه لازم است قبل از شروع نوازندگی، بدانیم که چگونه باید پشت ساز خود بنشینیم و نحوه صحیح انگشت گذاری را نیز بدانیم. ابتدا باید مکان صندلی به نحوی باشد که در حد فاصل مرکز ساز قرار گیرد.

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه اول

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه پنجم : علامت و فواصل نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه ششم : آکوردها و خط اتحاد

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هفتم: تمرین برای آکورد ماژور

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه هشتم : آشنایی با فرم انگشت گذاری

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه آخر : تمرین های تکمیلی

ارتفاع ساز و ارتفاع صندلی برای نوازندگی مهم است. ارتفاع این دو باید به گونه ای باشد که ما به صورت کامل روی ساز تسلط داشته باشیم. پس حتما در ابتدا ارتفاع ساز و صندلی خود را تنظیم کنید. ارتفاع صندلی و پایه باید باهم برابر باشد.

اگر ساز جلوی شما قرار دارد کلاویه‌ها باید در حد فاصل کمربند شلوار شما قرار بگیرد. پس ارتفاع صندلی تان را می‌توانید بر این مبنا نیز تنظیم کنید.

فاصله شما از ساز باید به گونه ای باشد که وقتی دستتان را روی کلاویه‌ها قرار می‌دهید، دستتان نه خیلی کشیده و نه خیلی جمع شود. چون در این دو حالت تسلط کامل روی ساز نخواهید داشت.

نکته مهمی در مورد نحوه ی نشستن در پشت ساز این است که شما باید هنگام نشستن، کمرتان صاف باشد و قوز نکنید، به دلیل اینکه هم تسلط کاهش یافته و هم آسیب پزشکی در پی خواهد داشت.

در ساز کیبورد انگشتان ما فقط و فقط به صورت شماره هستند. در دست راست به ترتیب از شست شماره ۱ شروع می‌شود و تا انگشت کوچک یعنی شماره ۵ ادامه دارد. دست چپ نیز دقیقا به همین صورت شماره گذاری می‌شود.

نحوه صحیح انگشت گذاری

این انگشتان هیچ موقع برای هیچ نتی ثابت نیست و یا بهتر است بگوییم هیچ نتی برای انگشتان ما ثابت نیست و نباید انگشتی را به نت خاصی بشناسیم و فقط شماره انگشت‌ها مهم است. نحوه صحیح انگشت گذاری در ویدیو به صورت کامل به شما توضیح داده شده است.

در ادامه به چند نکته مهم که در کتاب هم به آن اشاره شده می پردازیم:

در بالای هر قطعه یا اِتُد، مستطیلی رو می‌بینید که درون آن سه کلمه نوشته شده است. کلمه ی اول وویس است، به معنای نوع صدای سازی است که شما باید انتخاب کنید. مثل پیانو، فلوت، ترومپت و …

کلمه ی دوم تمپو هست که سرعت (تندی یا کندی) هر آهنگ را تعیین می‌کند.

و در نهایت کلمه سوم مترونوم است، در حقیقت مترونوم دستگاه مکانیکی است که برای شمارش ضرب‌ها استفاده می‌شود. بر روی بعضی از سازها کلیدی تعبیه شده که کلید مترونوم نام دارد و کار آن شمارش ضرب‌ها و تکرار آن‌هاست.

نحوه صحیح انگشت گذاری
مترونوم
مترونوم

استایل

استایل به معنای ریتم است. در ساز کیبورد یک سری ریتم‌های تکرار شونده وجود دارد که به وسیله ی ساز درامز یا پرکاشن نواخته شده که وقتی این ریتم‌ها را تکرار می‌کنیم باید با این ریتم‌ها همراه شده و به نواختن بپردازیم. پس استایل به معنای نوع ریتم است. شما باید در ساز کیبورد ریتم‌های مختلفی را بشناسید و با آن‌ها آشنا شوید.

آشنایی با علامت ها بر روی خط حامل

روی خطوط حامل نیز علامت‌هایی است که به تدریج با آن آشنا می‌شویم.

اولین علامت علامتی است که ما به عنوان خط میزان می‌شناسیم، در جلسه ی قبل آن را کامل توضیح دادیم. هرگاه این خط به صورت دوتایی، یکی ضخیم و یکی نازک در کنار هم قرار بگیرد و نقطه ای در جلو یا پشت خط نازک قرار بگیرد به معنای نماد برگشت یا تکرار است. این علامت به معنی این است که در زمانی که میزانی را می‌زنیم که در انتهای آن همچین علامتی دارد، باید به قبل برگردیم و از ابتدا مجددا آن میزان رو تکرار کنیم.

یک حالت دیگر وقتی است که این علامت در ابتدای یک میزان قرار می‌گیرد و بعد از آن چند میزان دیگر قرار دارد و در انتهای میزان آخر نیز این علامت قرار می‌گیرد،  به این معنی است که میزان‌هایی که بین این دو علامت یا به اصطلاح بین دولا خط قرار گرفته‌اند باید تکرار شوند.

یک علامت دیگر هم روی خط حامل داریم که معمولا در انتهای قطعه قرار می‌گیرد به معنی پایان یافتن قطعه هست. این علامت شامل دو خط میزان نازک و ضخیم است که در کنار هم قرار گرفته‌اند و به آن دولا خط پایان می‌گویند.

علامت های روی خط حامل

کلاویه:

به شستی‌های سفید و سیاه که بر روی پیانو وجود دارد کلاویه می‌گویند. برای اینکه بدانیم نام هر کلاویه چیست، کافیست به کلاویه‌های سیاه رنگ دقت کنیم. کلاویه‌های سیاه رنگ به صورت یک دوتایی و یک سه تایی تکرار می‌شوند.

برای نام گذاری کلاویه‌ها کافیست یک کلاویه سیاه رنگ دوتایی رو پیدا کنید، زیر کلاویه سیاه سمت چپ، کلاویه سفید رنگ سمت چپ این کلاویه، نت “دو” هست و در ادامه بقیه نت‌ها را به ترتیب داریم. این قانون برای تمام کلاویه‌ها به همین صورت صدق می‌کند.

در تصویر زیر، کلاویه‌های هایلایت شده نشان دهنده ی نت “دو” هستند.

جایگاه نت های دو بر روی کیبورد
ترتیب نت ها روی کلاویه ها

نت دو میانی

این نت جایگاه مشخصی بر روی کلاویه‌ها دارد. از سمت چپ، به سومین “دو” روی کلاویه‌ها نت دو میانی می‌گوییم که تقریبا در وسط پیانو قرار گرفته است. جایگاه آن بر روی پنج خط حامل، اولین خط اضافه از پایین می‌باشد.

نت دو میانی و نحوه صحیح انگشت گذاری آن

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر راجع به نحوه صحیح انگشت گذاری، نت‌ها و علامت‌های روی خط حامل می‌توانید با مشاورین ما در قسمت دیدگاه سایت، ارتباط داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
9 thoughts on “آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری
  • خرداد ۱۹, ۱۴۰۲ at ۱۱:۳۷ ب٫ظ

    با سلام
    خواستم از استاد کوهی عزیز و همچنین مسئولان شرکت سازکالا بسیار تشکر کنم. دمتون گرم

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۴۲ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز از رضایت شما خرسندیم

      پاسخ
  • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ at ۹:۰۶ ب٫ظ

    واقغا ازتون ممنونم خیلی مفید و دلسوزانه تدریس میکنید من چندساله ارگ دارم ولی هیچ استفادهای نکردم با تدریس شما خیلی عالی دارم اموزش میبینم
    خدا خیرتون بده

    پاسخ
  • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ at ۹:۰۷ ب٫ظ

    خداقوت عالی بود

    پاسخ
    • مرداد ۱۵, ۱۴۰۲ at ۳:۵۲ ب٫ظ

      🙏🌻

      پاسخ
  • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ at ۹:۱۳ ب٫ظ

    ببخشید لطفا کتابی که تو این جلسه قطعه هاشو زدین معرفی کنید ( تمریناتشوتو این جلسه انجام دادین )

    پاسخ
    • مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      همون کتابی که در قسمت های قبل معرفی شد هست🎶

      پاسخ
  • آذر ۱۰, ۱۴۰۲ at ۵:۱۱ ب٫ظ

    با تشکر از زحمات شما
    به نظرم بهتر بود هنگام نوازندگی استاد،از بالا فیلمبرداری میشد.

    پاسخ
    • اسفند ۵, ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۰ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز ممنون از شما 🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *