×

آموزش پیانو جلسه چهارم

در جلسه چهارم آموزش پیانو ابتدا به تغییر وضعیت دست چپ می‌پردازیم و سپس نت می شماره ۳، نت ر شماره ۳ و نت دو شماره ۳ را توضیح می دهیم. سپس کمان اتحاد و کمان اتصال را تعریف می کنیم. آموزش کامل قسمت چهارم پیانو را در ویدئو زیر مشاهده نمایید.

جلسه اول آموزش پیانو

جلسه دوم آموزش پیانو

جلسه سوم آموزش پیانو

جلسه پنجم آموزش پیانو

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

تغییر وضعیت دست چپ

همیشه دست چپ در یک مکان خاص روی کلاویه های پیانو قرار نمی گیرد، و جای دست به انتخاب نوازنده تغییر می کند. در این درس انگشت یک دست چپ روی نت دو وسط قرار دارد. جلوتر، انگشت یک دست چپ روی نت سی قرار می گیرد و به ترتیب جای انگشتان دیگر دست چپ نیز تغییر خواهد کرد. در این درس سه کلید جدید در نت فا را آموزش می بینیم.

نت می شماره ۳: این نت در کلید فا بین خط سه و چهار نوشته می شود ( همانطور که در ویدیو آموزش پیانو می بینید).

نت ر شماره ۳: این نت در کلید فا روی خط سوم قرار می گیرد.

نت دو شماره ۳ : این نت در کلید فا بین خط ۲ و ۳ قرار می گیرد.

در درس جدید سکوت ها کاربرد زیادی دارند، همانطور که در جلسات قبل گفته شد ، سکوت ها دارای ارزش زمانی به اندازه کشش ها می باشند و هر وقت آن ها را می بینیم یعنی به اندازه آن ارزش زمانی نباید نتی را اجرا کنیم. سکوت گرد، سکوت سفید و سکوت سیاه را تمرین کردیم. سکوت گرد یک مستطیل کوچک چسبیده به خط چهارم، سکوت سفید یک مستطیل کوچک چسبیده به خط سوم و شکل سکوت سیاه را نیز در ویدیو آموزشی می توانید ببینید. در این درس نتی با دست راست نواخته نمی شود، پس در واقع در همه ی میزان ها برای دست راست از سکوت گرد استفاده شده است، زیرا کسر میزان چهار_چهار ئر نظر گرفته می شود. اما در میزان های دو و چهار خط اول و در میزان های دو و چهار خط دوم از سکوت های سیاه و سفید استفاده شده است.

این کمان را اجرا می کند نحوه استفاده از آن برای شما روشن تر خواهد شد.

درس چهار

میزان نما چهار_چهار می باشد و با دست راست کاری نداریم. به شماره انگشتان و حالت دست نوازنده در ویدیو آموزشی پیانو توجه کنید. در این درس وضعیت دست چپ هم مانند وضعیت دست چپ در جلسه گذشته می باشد، فقط دست راست نیز اضافه می شود که به نحوه نواختن استاد در ویدیو آموزش توجه کنید. دقت داشته باشید در میزان های دو و چهار هر خط که دست چپ دارای کشش گرد است، دست چپ باید تا آخر میزان بر روی کلاویه باشد.

کمان اتحاد ( Tie )

همانطور که از اسم آن پیداست، کمان اتحاد به معنای متحد شدن دو نت می باشد. زمانیکه روی دو نت هم نام، چه در دو میزان مختلف چه در یک میزان، یک کمان قرار می گیرد به این معنی جکع شدن کشش دو نت می باشد و در واقع تنها یک نت نواخته می شود. وقتی استاد در درس بعدی این کمان را اجرا می کند با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

 

کمان اتصال ( Slur )

کمان اتصال روی چند نت ناهمنام، چه در یک میزان چه در میزان های مختلف قرار می گیرد و بدین معناست که نت ها باید پیوسته اجرا شوند که در درس بعد با اجرای استاد بیشتر با کمان اتصال آشنا خواهید شد.

نکته: اصطلاحی بالای قطعه نوشته شده است که معمولا این اصطلاحات نشان دهنده تمپو و سرعت قطعه می باشد. بعنوان مثال اصطلاح مدراتو به معنی سرعت متوسط است.

تغییر وضعیت دست چپ

انگشت پنج روی نت دو شماره ۳ و بقیه انگشتان به ترتیب روی کلاویه ها قرار گرفته و دست راست هم همانند قبل قرار می گیرد. و نکته دیگری که وجود دارد، علامت P اول قطعه است که در میزان اول نوشته شده است. P پیانو به معنی نواختن این قطعه بصورت نرم می باشد و نباید خیلی قوی اجرا شود. به اجرای ترک ۱۰ توسط استاد در ویدیو آموزشی توجه کنید. طبق نواختن استاد، در دو میزان آخر خط ۲ و ۴، خط اتحاد داشتیم. به نواختن استاد توجه کنید، نت فا به اندازه ۶ ضرب نگه داشته شد. دقت داشته باشید که در این ترک، کمان اتحاد تنها مخصوص دست راست می باشد، یعنی شما دست چپ را طبق آن چیزی که در نت نوشته شده باید اجرا کنید.

ترک ۱۱

همانطور که در جلسات گذشته گفته شد، نت خوانی و نت نویسی یکی از موارد بسیار مهم در موسیقی می باشد. در ترک ۱۱، دست راست و دست چپ نوازنده باهم می نوازند. دقت کنید در کلید سل، نت سل و در کلید فا، نت فا در میزان اول روی سر یکدیگر نوشته شده اند یعنی هر دو نت باید همزمان نواخته شوند. زمانیکه نوازنده در کلید سل و کلید فا، کشش گرد دارد، نباید دست را به سرعت از رو کلاویه برداشت ( به نواختن استاد در ویدیو آموزشی دقت کنید ). ترک ۱۱ میزان نما چهار_چهار حالت دستان نوازنده در ویدیو مشخص می باشد. در این ترک حتما به دو میزان آخر خط دوم توجه کنید، زیرا در کلید فا نت دو خط اتحاد داشته  و ما باید کشش ذدو که گرد است را در ۲ میزان ادامه دهیم. ادامه ترک ۱۱ را می توانید در ویدیو آموزشی مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
6 thoughts on “آموزش پیانو جلسه چهارم
  • مهر ۲۲, ۱۴۰۱ at ۱۲:۵۵ ب٫ظ

    سلام، وقتتون بخیر🌸
    با تشکر از کلاس عالیتون 😊میخواستم اگه امکان داشته باشه تصویری از کتاب مایکل آرون که تدریس میکنید رو بزارید چون چند نمونه از این کتاب با فهرستهای متفاوت هست و من نمیدونم کدومو باید تهیه کنم. با تشکر🌹

    پاسخ
    • آبان ۹, ۱۴۰۱ at ۱۲:۳۲ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      ممنون بابت دیدگاه شما
      تصویر کتاب در جلسه اول آموزش پیانو قرار داده شد🌸

      پاسخ
  • آذر ۱۵, ۱۴۰۱ at ۱۰:۰۶ ب٫ظ

    با سلام و خسته نباشید. می خواستم بابت اینکه درس های پیانو رو به رایگان در اختیار همه قرار دادین از شما تشکر کنم. همچنین از معلم عزیز که بسیار با حوصله و با جزئیات تدریس می کنن و کاملا قدم به قدم طوری که برای مبتدی کاملا قابل فهم باشه توضیح میدن هم بسیار ممنونم.

    پاسخ
    • دی ۱۷, ۱۴۰۱ at ۹:۲۶ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم که این دوره برای شما مفید بوده

      پاسخ
  • بهمن ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱۰:۳۵ ب٫ظ

    ببخشید خانم قواعد خصوصی هم تدریس میکنند آیا

    پاسخ
    • اسفند ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱۱:۱۴ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      تمام آموزش های ما به صورت آنلاین هست و آموزش خصوصی نداریم.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =