×

آموزش پیانو جلسه هشتم

در این جلسه قطعات جدیدی از کتاب مایکل آرون و کتاب جدید بیر را باهم مرور می‌کنیم و نکات جدیدی در تئوری موسیقی مانند آکورد و انگشت گذاری آکورد را تمرین می‌کنیم؛ سپس به آموزش سه نت جدید در کلید فا می‌پردازیم.

جلسه اول آموزش پیانو

جلسه دوم آموزش پیانو

جلسه سوم آموزش پیانو

جلسه چهارم آموزش پیانو

جلسه پنجم آموزش پیانو

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

اولین مبحث : آکوردها

زمانی‌که نوازنده دو، سه یا چند نت را به صورت هم زمان روی ساز می‌نوازد، در واقع یک آکورد نواخته شده است. بر اساس ویدیو آموزشی به‌عنوان مثال یک آکورد دو صدایی نواخته می‌شود.

زمانی‌که می‌خواهیم آکورد های دو صدایی، سه صدایی یا در کل آکوردها را اجرا کنیم، باید نواختن و صدای ساز شما تمیز و درست باشد به این صورت که انگشتان دیگر شما نباید نتی را بنوازد و به اصطلاح تنها آکورد مد نظر شما نواخته شود.

حال طبق ویدیو آموزشی پیانو آکوردهای دو صدایی با دست چپ و راست را تمرین می‌کنیم. در ترک ۲۶ از آکوردهای دو صدایی در دست چپ در قطعه استفاده شده است. در واقع هنگام نواختن به دست چپ استاد هنگام نواختن توجه کنید، زیرا در کل قطعه از این آکوردهای دو صدایی استفاده شده است.

حال به نواختن ترک ۲۶ با میزان نما چهار _ چهار در گام سل _ ماژور و انگشت شماره یک دست راست روی نت سل شماره چهار و انگشت یک دست چپ روی نت ر شماره چهار قرار می‌گیرد. برای تسلط بیشتر روی آکوردهای دو صدایی، استاد طبق ویدیو آموزشی یک درس دیگر برای شما عزیزان اجرا می‌کند که میزان نما چهار_ چهار و گام سل _ ماژور است.

انگشت گذاری آکوردها

در هر دو ترک، به انگشت گذاری آکوردها دقت کنید. به‌عنوان مثال در میزان اول نت سی و ر که یک آکورد دوصدایی هستند را باید با انگشت یک و سه بنوازیم، یا آکورد بعدی یعنی دو و لا را باید با انگشت دو و چهار اجرا کنیم. در ابتدای نواختن پیانو ممکن است نواختن با انگشت دو و چهار سخت باشد، اما با تمرین مکرر قادر خواهید بود این آکوردها را تمیز و دقیق بنوازید.

آکوردها در پیانو
آکوردها در پیانو

Triad یا سه صدایی

زمانی‌که سه نت را باهم بنوازیم، یک تریاد یا یک آکورد سه صدایی ساخته‌ایم. حال در گام‌های ماژور که قبلا توضیح داده شد، چطور می‌توانیم آکورد سه صدایی بنوازیم؟. بهترین راه برای ساخت تریاد مثلا در دو_ماژور باید پنج نت اول گام دو_ماژور را بنویسید؛ سپس نت‌ها را به صورت یکی در میان اجرا کنید. حال یک گام سه صدایی دیگر از گام دو_ ماژور به بعد طبق ویدیو آموزشی اجرا می‌کنیم.

Triad یا سه صدایی
Triad یا سه صدایی

آموزش سه نت جدید در کلید فا

اولین نت می شماره چهار است که در ویدیو آموزشی مشخص شده است. اگر به خاطر داشته باشید می شماره چهار قبلا با انگشت سه دست راست نواخته می‌شد؛ اما در این قطعه نت می شماره چهار، باید در میزان هایی، می شماره چهار را با انگشت یک دست چپ هم بنوازید. که نت نویسی آن در کلید فا به این صورت است که دو خط مضاعف به بالاترین خط از خطوط حامل اضافه کرده و نت می را روی آن می‌نویسید.

نت فا شماره چهار: قبلا فا شماره چهار را با انگشت چهار دست راست اجرا می‌کردیم، حال در این قطعه نیاز است که نت فا شماره چهار را با انگشت یک دست چپ نیز بنوازیم. نحوه نوشتن این نت، بعد از نت می شماره چهار که قبلتر توضیح داده شد، نت فا دقیقا بعد ای نت نوشته می‌شود به این صورت که دو خط مضاعف کشیده و فا را به دومین خط مضاعف می‌چسبانیم.

نت سل شماره چهار: این نت را باید با انگشت یک دست چپ بنوازیم. نحوه نوشتن نت سل، نوشتن سه خط مضاعف به بالاترین خط حامل اضافه کرده و سل شماره چهار را روی سومین خط مضاعف می‌‎نویسیم.

نت های جدید در کلید فا
نت های جدید در کلید فا

نت‌های جدید کلید سل

نت می شماره پنج: می شماره پنج در کلید سل بین خط چهار و پنج نوشته می‌شود.

نت فا شماره پنج: این نت در کلید سل روی خط پنجم نوشته می‌شود.

نت سل شماره پنج: این نت در کلید سل دقیقا بالا و چسبیده به خط پنجم روی خطوط حامل نوشته می‌شود.

حال طبق ویدیو آموزشی می‌توانید تریادهای نت ماژور را تمرین کنید، به نحوه شمارش و حالت دستان استاد در ویدیو آموزشی توجه کنید.

نت های جدید در کلید سل
نت های جدید در کلید سل

آموزش کتاب بیر

بیر یک متد آموزشی برای نوازندگان مبتدی است. دقت داشته باشید که نیازی نیست همواره نت‌های دست راست شما در کلید سل نوشته شوند، و به طبع نت‌های دست چپ در کلید فا نوشته شوند.

گاهی ممکن است مانند آموزش های کتاب بیر، نت‌های هر دو دست در کلید سل نوشته شود. همواره باید به یاد داشته باشید که در نواختن پیانو، لاین بالا را با دست راست و لاین پایین را با دست چپ بنوازید، ممکن است هر دو دست کلید سل یا فا و ممکن است دست راست در کلید سل و دست چپ در کلید فا باشد.

دو قطعه از این کتاب در این جلسه طبق ویدیو آموزشی نواخته می‌شود. توجه داشته باشید که در این درس دست راست در کلید سل نوشته شده است. انگشت یک دست راست باید روی نت دو شماره پنج و بقیه انگشتان هم به ترتیب چیده شوند. انگشت پنج دست چپ نیز باید روی دو شماره چهار یا دو وسط قرار گیرد.

در درس بعدی نحوه انگشت گذاری، حالت دست‌ها و جای انگشتان روی پیانو مانند درس قبل می‌باشد و تنها تفاوت این درس با درس قبلی در این است که بیشترین فعالیت شما بر روی دست چپ متمرکز می‌شود.

آموزش پیانو بر اساس کتاب بیر
آموزش پیانو بر اساس کتاب بیر
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *